نکته های معنوی |
دعای حضرت مهدی علیه السلام (15) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است . وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ (خدایا) به بیماران مسلمان ، شفا و راحتی عنایت بفرما شفای بیماران
خلاصه : دعا برای شفای بیماران یکی از مصادیق خیرخواهی و یکی از ابعاد اجتماعی دین مبین اسلام است که بدان توصیه شده است ، دعا کردن مسیری جداگانه از دارو و درمان را طی نمی کند ، بلکه ضمن تاکید به استفاده از امکانات درمانی ، در کنار آن به درخواست از خداوند برای شفای بیمار نیز پرداخته می شود زیرا پزشک و دارو وسیله است و شفا دهنده و اثر بخش خداوند می باشد . پرسش : آیا دعا برای شفای بیماران اثر بخش است ؟ پاسخ : خداوند آفریننده تمام موجودات و مخلوقات است و اوست که به هر چیز ، اثر خاصی بخشیده و اگر چیزی اثری داشته باشد ، این اثر از خودش نیست بلکه خداوند این اثر را به او داده ، حتی دارویی که استفاده می شود و دارای اثر خاصی است ، از جمله آثاری است که خداوند در مواد مختلف قرار داده و بشر بر اثر آگاهی از آثار این مواد ، آن را در بیماری ها بکار می گیرد ، لذا وقتی از خداوند بهبود یک بیماری را طلب می کنیم به این جهت است که او بر هر کاری توانا و اثر بخشی هر چیز به دست اوست .
[ شنبه 99/1/30 ] [ 10:23 عصر ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام (14) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است . وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاِتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ خدایا به کسانی که شنونده اند ، توفیق پیروی ( وپذیرش) پند و اندرز را عنایت فرما پند پذیری
خلاصه : بخش از مطالب علمی و مفید چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی از طریق گوش و شنیدنِ از عالمان ، به انسان منتقل می شود ، به چنین فردی مستمع (شنونده) گفته می شود در این فراز از دعا برای شنوندگان از خداوند توفیق پند پذیری و بکار بستن آن در خواست شده که موجب سعادت دنیا و آخرت آنان می شود . پرسش : دوستدار اهل علم بودن چه فایده ای برای انسان دارد ؟ پاسخ : دوست داشتن ، عاملی درونی برای گرایش به هر چیزی است که محبوب انسان می باشد ، هنگامیکه انسان دوستدار علم یا عالم و اهل علم و دانش باشد زمینه ی تمایل به آنان را در انسان ایجاد نموده و از جهل و نادانی و همنشینی با نادانان فاصله خواهد گرفت و همین موضوع او را به کمال نزدیک خواهد نمود . -------------------------- 1-و قال (ص) :کن عالما أو متعلما أو مستمعا أو محبا لهم و لا تکن الخامس فتهلک فإن أهل العلم سادة و مصاحبتهم زیادة و مصافحتهم زیادة (إرشادالقلوب ج : 1 ص : 166)
[ پنج شنبه 99/1/28 ] [ 10:55 عصر ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام (13) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است . وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَ الرَّغْبَةِ (خدایا) به دانش طلبان (و دانشجویان) تلاش و اشتیاق ( کسب علم) عنایت فرما اشتیاق کسب دانش
خلاصه :تلاش و رغبت برای جویندگان دانش ، دو عامل مهم در مسیر کسب علم و دانش است و بدون آنها قافله ی علم و دانش به سر منزل مقصود نخواهد رسید ، و از سوی دیگر شوق و رغبت یک عامل درونی برای تلاش انسان به سوی قله های علم و دانش باشد . پرسش : چرا برخی از طالبان دانش ، رغبت لازم برای کسب علم و دانش ندارند؟ پاسخ :این امر مرهون عوامل فردی و اجتماعی می باشد ، مثلاً شرایط نامطلوب اجتماعی برای ادامه فعالیت و خدمت در رشته ای تحصیلی از عوامل اجتماعی و نداشتن علاقه به رشته ای تحصیلی از عوامل فردی برای نبود شوق و انگیزه برای کسب علم و دانش می باشد . ------------------- 1-مَنْهُومَانِ لَا یَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْیَا (نهجالبلاغة(صبحی الصالح)، صفحهى 556) 2-(طه/114)
[ سه شنبه 99/1/26 ] [ 12:35 عصر ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام(12) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ (خدایا) به علماء و دانشمندان ما (توفیق) زهد و نصیحت عطا فرما پارسایی عالمان
خلاصه : از آنجایی که عالمان و دانشمندان الگوی مردم بوده و با رفتار وگفتار خویش در جامعه تأثیر گذار می باشند ، از خداوند برای آنان دو صفت زهد و نصیحت در خواست شده است ، زهد به معنای بی رغبتی به دنیا است و نصیحت به معنای خیر خواهی نسبت به مردم است . پرسش :آیا دو صفت زهد و نصیحت اختصاص به عالمان دارد ؟ پاسخ : زهد و نصیحت دو ویژگی اخلاقی است که بهره مندی از آندو برای همه ی مردم توصیه می شود ولی از آنجایی که عالمان الگوی مردم هستند ، وجود ایندو صفت در آنان از اهمیت بیشتری بر خوردار است . ------------------- 1-لسان العرب، ج3، ص: 197 2-النهایة فی غریب الحدیث و الأثر ،ج5،ص:63 3-الراحة فی الزهد(غررالحکم ص : 276) 4-طوبى لمن أطاع ناصحا یهدیه و تجنب غاویا یردیه(غررالحکم ص : 22)
[ یکشنبه 99/1/24 ] [ 11:18 صبح ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام(11) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِیبَةِ (خدایا) گوش های ما را ازشنیدن سخنان بیهوده و بدگویی دیگران باز دار سخنان بیهوده
خلاصه : گوش وسیله ای برای دریافت اطلاعات مفید یا زیان بار است ، و انسان به موازات اطلاعاتی که در یافت می کند ، تأثیر مثبت وسازنده یا منفی وزیان باری را می پذیرد ، در این راستا داشتن الگوهای اخلاقی ومعنوی برای تشخیص حق از باطل و درست از نادرست به انسان کمک خواهد نمود . پرسش : مقصود از دعا برای بازداشتن گوش ، از سخنان بیهوده و غیبت چیست ؟ پاسخ :انسان در مرحله ی نخست باید بتواند سخنان مفید از بیهوده و سخنان آلوده به غیبت را از سخنان به دور از غیبت تشخیص دهد و در مرحله ی بعد اراده ی جدی برای کنترل شنیدنی های خود را داشته باشد و در عین حال از خداوند در خواست توفیق نماید که اسباب پرهیز از لغو و بیهودگی و بد گویی از دیگران را برای او فراهم نماید . ---------------------- 1-عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَانَ (الکافی ج : 6 ص : 43)
[ جمعه 99/1/22 ] [ 8:36 صبح ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام(10) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است وَ اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیَانَةِ (خدایا) چشمان ما را از نگاه ناپاک و خائنانه بپوشان نگاه ناپاک
خلاصه : نگاه کردن به محیط اطراف ، زمینه ای برای ارتباط با دنیای بیرون از وجود انسان و کسب اطلاعات و معلومات می باشد ، نگاه کردن به شکل گیری افکار واحساسات و هیجانات انسان کمک می کند ، انسان با کمک نیروی تقوا می تواند نگاه خود را از امور ناپسند باز داشته و زمینه ی پاکدامنی خود را فراهم نماید . پرسش : چگونه نگاه می تواند به حفظ تقوا وپاکدامنی در انسان کمک کند ؟ پاسخ : از آنجایی که نگاه به صحنه های آموزنده و مفیدِ مادی و معنوی در شکل گیری افکار و رفتار سازنده در انسان مؤثر است ، انسان می تواند زمینه ی کمالات اخلاقی را از این جهت ، در خویشتن ایجاد نموده و از نگاه های گناه آلود که او را به سوی بدی ها وزشتی ها سوق می دهد ، اجتناب نماید .
[ چهارشنبه 99/1/20 ] [ 11:21 صبح ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام(9) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است وَ اکْفُفْ أَیْدِیَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ و دست های ما را از ظلم و ستم و سرقت باز دار پرهیز از ستم به مردم
خلاصه :وقتی از خداوند خواسته می شود انسان را از ظلم وسرقت باز دارد به معنای ایجاد یک مانع مادی برای جلوگیری انسان ازستم وسرقت نیست بلکه به معنای دادن توفیق تقوا و پرهیزکاری و نیز به معنای توفیق شناخت قبح وزشتیِ رذائلِ اخلاقی چون ظلم وسرقت است . پرسش : ظلم وسرقت ، جزء کدامیک از رذائل اخلاقی محسوب می شود ؟ پاسخ : ستم به دیگران وسرقت اموال آنان ، جزء اخلاق ناپسندی است که جنبه ی اجتماعی داشته و مصداق تجاوز به حقوق دیگران است (حق الناس) -------------------- 1-وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّةِ(من لایحضره الفقیه ج 3 ص 567 ) 2-کتاب العین ج : 1 ص : 92
[ دوشنبه 99/1/18 ] [ 11:49 صبح ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام(8) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است . وَ طَهِّرْ بُطُونَنَا مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ خدایا شکم های ما را از هر چه حرام و شبهه ناک است پاکیزه دار پرهیز از غذای حرام
خلاصه : هنگامیکه از خداوند در خواست پاکسازی درون از حرام و هر چیزی که شبهه ناک است می شود به این معنا است که از خداوند می خواهیم که به ما روزی حلال وپاکیزه نصیب فرماید و خود را از نزدیک شدن به مال حرام دور نماییم . پرسش : چرا از خداوند پاکی درون از چیزی که حرام است را در خواست می کنیم ؟ پاسخ :زیرا استفاده از مال حرام به ویژه در خوردن وآشامیدن ، در اخلاق و رفتار انسان تاثیر منفی برجای گذاشته و باعث دور شدن انسان از خداوند می شود ، علاوه بر اینکه در فراز های قبل از خداوند خواستیم که ما را از معصیت دور نماید بنا براین پرهیز از غذا و مال حرام یکی از مصادیق دوری از معصیت خواهد بود . -------------------------------- 1-تهذیب الأحکام؛ ج3، ص: 77
[ شنبه 99/1/16 ] [ 12:15 عصر ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام(7) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است .
وَ امْلَأْ قُلُوبَنَا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ (خدایا) دل های ما را از علم و معرفت لبریز فرما دانش و معرفت
خلاصه : در این فراز از دعا ، از خداوند در خواست علم و معرفتی شده که دل و جان انسان را سیراب نماید ، و این موضوع نشاندهنده اهمیتی است که اسلام برای علم ودانش قائل و نقشی است که در اطاعت آگاهانه از خداوند دارد . پرسش : چرا در دعای حضرت مهدی علیه السلام از خداوند ، در خواست علم ومعرفت شده است ؟ پاسخ : در خواست علم ومعرفت با فراز های پیشین دعا در ارتباط است ، به این معنا که اطاعت از خداوند باید آگاهانه صورت بگیرد و شناخت حرمت هایی که در دعا به آن اشاره شد وابسته به علم ومعرفت است و بالاخره دور شدن از معصیتی که در خواست شد بدون شناخت معاصی تحقق نمی یابد . ------------------- 1-الکافی ج 1 ص 17 کتاب العقل و الجهل 2-التبیان فی تفسیر القرآن، ج2، ص: 21
[ پنج شنبه 99/1/14 ] [ 12:29 عصر ] [ m.f ]
دعای حضرت مهدی علیه السلام(6) در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است . وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَةِ (خدایا) به ما توفیق عطا کن تا سخن درست وحکیمانه بر زبان جاری نماییم گفتار حکیمانه
خلاصه : توفیق درست سخن گفتن و حکیمانه حرف زدن ، زمانی نصیب انسان خواهد شد که انسان هم درست فکر کند و هم در صدد افزایش علم و دانش خود باشد و درعین حال تلاش نماید که خطا و اشتباه را در رفتار وگفتار خود کاهش دهد و در این راستا ، همنشینی با افراد پرهیزکار و اهلِ حکمت مؤثر خواهد بود . پرسش :چرا همنشینی با افراد پرهیزکار و دارای حکمت ، انسان را به گفتار و رفتار حکیمانه نزدیک می کند ؟ پاسخ : انسان موجودی است که از محیط اطراف و همنوعان خویش تأثیر می پذیرد ، اگر انسان با افراد بی تقوا و جاهل نشست و برخاست کند ، رفتار نادرست و نسنجیده ی آنان بر روی او اثر می گذارد واگر با افراد پرهیزکار و کسانیکه سنجیده و درست رفتار می کنند ، همنشین شود به فرا خور حال خویش و به مرور زمان از آنان اثر می پذیرد . ------------------------- 1-کتاب العین، ج7، ص: 166 2-المفردات فی غریب القرآن، ص: 248 3-کثرة الصّواب ینبىء عن وفور العقل(غررالحکم ص 154 ) 4-إذا قلّ الخطاب کثر الصّواب(غررالحکم ص 211 ) 5-بالعلم تعرف الحکمة(شرح غررالحکم(خوانسارى)ج 3 صفحهى 200) 6-جالس اهل الورع و الحکمة و اکثر مناقشتهم فانّک ان کنت جاهلا علّموک و ان کنت عالما ازددت علما (شرح غررالحکم(خوانسارى)ج 3 صفحه ى 372)
[ سه شنبه 99/1/12 ] [ 7:20 عصر ] [ m.f ]
|
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : night skin ] |