سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

 48-آیا افراد برونگرا و درونگرا می توانند با یکدیگر ازدواج کنند ؟

پاسخ :


  • درونگرا به فردی اطلاق می شود که تمایل به درون خود دارد و بیشتر باطن گرا می باشد ، و برونگرا به فردی اطلاق می شود که رفتار های او نماد بیرونی دارد و بیشتر افکار و احساسات خود را نشان می دهد و بیان می کند ، گر چه هر فردی از این دو حالت می تواند بهره مند باشد ولی به مرور زمان یکی از این دو حالت بر انسان غلبه پیدا می کند ، بگونه ای که درونگرایی در او بیشتر مشاهده می شود یا اینکه برون گرایی در او بیشتر نمایان می گردد ، در هر صورت ، این دو حالت ، با یکدیگر متفاوت است و اگر فردی خیلی برونگرا و فردی زیاد درونگرا باشد ، نمی توانند با یکدیگر ارتباط خوشایندی برقرار نمایند ، زیرا مثلاً فرد برونگرا خواهان حرف زدن و نشان دادن احساسات خود است ولی فرد درونگرا خواهان کم حرفی و خلوت کردن با خود است ، لذا این دو نفر اگر با یکدیگر ازدواج کنند ، شاید نتوانند ارتباط گرم و صمیمانه ای با یکدیگر برقرار نمایند .

 


نظر

 

  47-محدوده ی ارتباط با خانواده ی همسر تا کجا می باشد ؟

پاسخ :


  • انسان هنگامیکه ازدواج می کند و تشکیل خانواده می دهد ، دارای خویشاوندانی جدیدی می شود که قبلاً با آنها رابطه ی خویشاوندی نداشته است ، اصل اولیه در باره ی خویشاوندان ، داشتن روابط مثبت ، سازنده و تؤام با احترام متقابل است ، همانگونه که خانواده ی همسر نیز لازم است با داماد و عروس خویش نیز با اخلاق پسندیده و احترام رفتار نمایند ،  علاوه بر اینکه شایسته است ، طرفین توانایی گذشت و چشم پوشی از خطا های یکدیگر را نیز داشته باشند .


  • امّا اگر انسان در این نوع از خویشاوندی با افرادی روبرو باشد ، که توانایی برقراری رابطه ی سازنده و احترام آمیز را نداشته باشند ، و بجای آن رفتاری توهین آمیز و یا غیر سازنده را در پیش بگیرند ، در اینجا انسان می تواند ، در شیوه ی ارتباطی خود با آنها تجدید نظر کند ، و ضمن حفظ اخلاق پسندیده ی خود ، بگونه ای رفتار کند که آنها به خود ، اجازه توهین و بی احترامی به او را ندهند ، و محدودیت هایی منطقی را در ارتباط با آنان در نظر بگیرد بگونه ای که نه قطع ارتباطی صورت پذیرد و نه به اندازه ای ، ارتباط داشته باشد که مشکلاتی را در پی داشته باشد ( در ارتباط خود شیوه ی تعادل را در پیش گیرد و از افراط و تفریط در ارتباط بپرهیزد) .

 


نظر

 

  46-سختگیری در امر ازدواج شامل چه مواردی می گردد ؟

پاسخ :


  • سختگیری در امر ازدواج می تواند مصادیق متعددی داشته باشد که از جمله ی آنها می توان به جنبه های اقتصادی اشاره کرد ، سختگیری اقتصادی شامل تعیین مهریه های سنگینی می شود که از توان بسیاری از افراد جامعه خارج است ، و به همین جهت ، باعث پرهیز افراد آماده ی ازدواج از تشکیل خانواده می شود ، به خصوص در زمانی که بسیاری از افراد جامعه در شرایط اقتصادی مطلوبی نباشند ، که با درآمدی که دارند ، قادر بر اداره ی یک زندگی با رفاه نسبی را نیز ندارند .  


  • یکی دیگر از جنبه های سختگیری ، در نظر گرفتن معیارهایی برای همسر آینده است ، که در افراد اندکی می توان آنها را پیدا نمود ، مثلاً معیار کسی برای همسر آینده این باشد که : از نظر ظاهری بسیار جذاب و زیبا ، از نظر مالی دارای منزل شخصی در بهترین نقطه شهر و داشتنِ ماشین مدل بالا ، از نظر تحصیلات ، دارای مدرک بالای دانشگاهی ، دارای خانواده ای با ویژگی های بسیار خاص و ویژه و ... باشد ، که همه ی این موارد  یکجا در کمترین فردی یافت می شود .  

 


نظر

  45-آیا باید به کسی که اظهار دوستی و محبت نسبت به ما می کند ، اعتماد نمود ؟

پاسخ :


  • به دلایل مختلف ، انسان در زندگی با افرادی روبرو می شود ، که نسبت به او اظهار علاقه و دوستی می کنند ، این مسئله در تمام موضوعات فردی و اجتماعی ، اخلاقی ، اقتصادی و ... مصداق دارد ، و از جمله ی این موارد بحث انتخاب شریک زندگی است ، در اینجا باید دید مقصود از اعتماد کردن به کسی ، چیست ؟ آیا مقصود از اعتماد کردن این است که انسان تمام مسائل خصوصی زندگی خود را با فردی در میان بگذارد ؟ آیا مقصود آن است ، که اختیار اموال و دارایی خود را به کسی بسپارد ؟ آیا منظور آن است ، که برای تصمیم گرفتن در کارهای شخصی خود ، از او اجازه بگیرد ؟ آیا مقصود آن است که آدرس منزل و محل کار خود را به او بدهد ؟ یا شماره حساب و اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار او قرار بدهد ؟


  • بدیهی خواهد بود ، که انسان نباید این اطلاعات را در اختیار کسی که از قصد و نیت او آگاه نیست و هیچ ضرورت قانونی در میان نباشد و جزء اعضای خانواده ی او نباشد ، قرار دهد چون ممکن است ، از این اطلاعات بر علیه او سوء استفاده شود ، به خصوص کسانی که جوان هستند و هنوز تجربه ی اجتماعی قابل توجّه ای در مورد قصد و هدف افراد ندارند ، بنابر این اگر کسی به صورت غیر رسمی و خارج از رسم و عادت فرهنگی خانواده ، با هدف ازدواج به انسان اظهار دوستی می کند ، لازم است موضوع را با اعضای خانواده ی خود یا کسانی که مورد اعتماد انسان هستند ، در میان گذارد ، و موضوع را به صورت رسمی و بر اساس عرف و عادت دینی و فرهنگی جامعه ، به پیش ببرد ، تا از سوء استفاده و مشکلاتی که در این مسیر ممکن است پدید آید ، پیشگیری نماید .


نظر

 

  44-آیا می توان شخصیت و رفتار کسی را که قصد ازدواج با او را داریم ، تغییر دهیم ؟

پاسخ :


  • برخی از افرادی که قصد ازدواج با کسی را دارند ، بعد از اینکه از اخلاق ناپسند او آگاه می شوند ، بر اثر شیفتگی و علاقه ای که به ازدواج با او دارند ، با خود می گویند : اشکال ندارد ، من با او ازدواج می کنم و پس از ازدواج تلاش می کنم ، اخلاق و رفتار ناپسند او را تغییر دهم ، اینگونه از افراد شاید از این موضوع اطلاعی ندارند ، که تغییر دادن دیگران به این آسانی که آنان فکر می کنند ، نمی باشد ، زیرا بعد از اینکه شخصیت کسی شکل گرفت و رفتار خاصی در وجودِ آنان نهادینه شد و به صورت عادت در آمد ، عوض کردن رفتار و یا طرز فکر آنان کار دشواری خواهد بود ، که همیشه با موفقیت روبرو نمی شود و در آینده باعث پشیمانی و بروز مشکل خواهد شد .


  • بنابر این در این موضوع باید احساسات را کنار گذاشت و با نگاهی منطقی ، نوع اخلاق یا طرز فکر او را بررسی نمود و در نظر گرفت آیا اینگونه رفتار و یا طرز فکر ، یا اعتقاد ، با توجّه به شخصیتی که طرف مقابل دارد ، اصولاً قابل تغییر هست یا نه ؟ و اگر خود فرد نمی تواند به نتیجه ای در این باره  برسد ، بهتر است از کسانی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند کمک بگیرد ، سپس دست به اقدام بزند .

 


نظر

   43-آیا فقیر یا ثروتمند بودن ، تا چه اندازه در شخصیت فردی که می خواهیم با او ازدواج نماییم ، دخالت دارد ؟

پاسخ :


  • شخصیت به ویژگی های اخلاقی و رفتاری هر فرد اطلاق می شود ، که در طول زمان آن را کسب کرده است ، و شخصیت می تواند به دو قسمت مثبت و منفی تقسیم شود ، بدیهی خواهد بود که در شکل گیری شخصیت هر فرد ، تربیت خانوادگی ، طرز فکر و عادت هایی که به مرور زمان پیدا کرده و فرهنگی که در آن رشد کرده است ، تأثیر گذار است ، بنابر این کاملاً قابل تصور است که فردی در خانواده ای فقیری بزرگ شده باشد ولی از تربیت صحیحی برخوردار و در آینده نیز فردی تأثیر گذار و از شخصیتی مثبت بهره مند باشد و فرد دیگری در خانواده ای مرفّه ، بزرگ شده و تربیت نادرستی داشته باشد .


  • از این رو سطح اقتصادی بالا  یا پایین به تنهایی نمی تواند معیاری برای ارزیابی شخصیت افراد قرار گیرد ، گرچه برخی از افرادِ سطحی نگر در جامعه ، شخصیت افراد را با میزان دارایی آنان می سنجند و خیلی به معیار های اخلاقی ، فکری و فرهنگی طرف مقابل نگاه نمی کنند ، بدیهی خواهد بود که چنین نگاهی می تواند در آینده مشکلاتی را در زندگی مشترک به وجود آورد .

 


نظر

  42-آیا تفاهم میان دو همسر به این معنا است که اختلاف سلیقه ای با یکدیگر نداشته باشند ؟

پاسخ :


  • در ابتدا باید دانست که وقتی از تفاهم میان دو همسر سخن به میان می آید ، به معنای توافق صد در صد و کامل دو نفر در زندگی نیست ، بلکه به این معنا است که در مسائل اساسی و راهبردی زندگی که بنای خانواده و زندگی مشترک بر اساس آن بنا نهاده شده است ، یکسان می اندیشند، لذا ممکن است در مسائل جزئی که تأثیر زیادی در مسیر اصلی زندگی آنان ندارد ، با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند ولی تلاش می کنند این مسائل جزئی تبدیل به مسائل مهم آنان نشود و بنای زندگی مشترک آنان را تهدید نکند .


  • بحث اختلاف سلیقه نیز در این راستا قابل تبیین است ، از این رو اگر در مسائل جزئی زندگی مانند علاقه به فلان غذا و رفتن به فلان محل برای مسافرت و علاقه به رنگ خاصی از لباس و چیز هایی از این قبیل با یکدیگر تفاوت داشته باشند و اینگونه مسائل تبدیل به مسائل مهم زندگی آنان نشده باشد و به ندرت پیش بیاید و بتوان از آنها در برخی موارد چشم پوشی نمود ، می توان گفت اینگونه موارد به تفاهم زندگی آنان ضرری وارد نخواهد نمود ولی اگر همین مسائل جزئی بسیار اتفاق بیفتد و روند عادی زندگی آنان را متزلزل کند ، در آن صورت به تفاهم آنان در زندگی آسیب وارد خواهد کرد .


نظر

  41-مقصود از انعطاف پذیری در زندگی مشترک ، چیست ؟

پاسخ :


  • معنای لغوی انعطاف را ، آمادگی برای سازگاری با محیط، دیگران، یا دشواری‌ها (1) ذکر کرده اند ، بنابر این انعطاف پذیر به کسی گفته می شود که فردِ یک دنده و لجوج نیست و از روی بی منطقی بر حرفِ اشتباه خود اصرار نمی کند ، در عرف به افرادی که قدرت سازگاری با دیگران را ندارند و غالباً بر حرف خود اصرار می کنند ، می گویند : " مرغش یک پا دارد " ، کسیکه دارای چنین اخلاقی باشد ، دائماً در تعارض با دیگران به سر می برد و قدرت انطباق با محیط و دیگران را ندارد و همیشه بنای ناسازگاری با دیگران را دارد و فکر می کند همیشه حرف او درست است و دیگران را به خطا می بیند .


  • و از آنجایی که زندگی مشترک بر اساس همفکری و مشورت با دیگران بنا نهاده شده است ، فردی که انعطاف پذیر نباشد هم بر خود و هم بر دیگران سخت می گیرد ، و فضای زندگی را از صمیمیت به سوی خود رأیی و زور گویی پیش می برد ، در این صورت بدیهی خواهد بود که فضایی صمیمی در این خانواده حاکم نخواهد بود و افراد به جای جمع گرایی به سمت فرد گرایی سوق پیدا می کنند ، و فاصله ی عاطفی در این خانواده بیشتر می شود و افراد از همگرایی به سوی واگرایی تمایل پیدا می کنند .

------------------

1- فرهنگ عمید


نظر

 

   40-آیا همسران از اخلاق یکدیگر تأثیر می پذیرند ؟

پاسخ :


  • انسان از آغاز تولّد که پا در این جهان می گذارد در معرض تأثیر پذیری از محیط اطراف خود و همنوعان خویش است ، و نمی توان گفت هیچ انسانی تحت تأثیر دیگران قرار نمی گیرد ، دامنه ی این تأثیر پذیری تا آخر عمر انسان ادامه پیدا می کند ، ولی پس از اینکه شخصیت انسان شکل بگیرد و از یک ثباتی بر خوردار شود ، میزان این تأثیر کمتر خواهد شد و از سوی دیگر تأثیر گرفتن از دیگران در افراد مختلف از یک شدّت و ضعف بر خوردار است ، به این معنا که برخی از افراد به لحاظ روان شناختی بیشتر تأثیر می پذیرند و برخی از افراد کمتر.


  • بنابراین تأثیر گرفتن از دیگران مخصوص همسران نیست بلکه تمام افرادِ جامعه در معرض این موضوع قرار می گیرند ، و اصولاً اگر این تأثیر پذیری و تأثیر گذاری نباشد ، هیچگاه هیچ آموزش و تربیتی شکل نمی گیرد ، البته هر چه سن انسان بالاتر رود و شخصیت انسان تثبیت گردد ، از میزان این مسئله کاسته خواهد شد ، لذا همسران جوان به علت اینکه قرار است یک عمر در زیر یک سقف با هم زندگی کنند در معرض تاثیر پذیری بیشتری از یکدیگر خواهند بود .


  • و اصولاً اینکه گفته می شود با فردی ازدواج کنند که از لحاظ ایمان و اخلاق در سطح قابل قبولی باشد ، به علت این است که بتواند بر همسر خود تأثیر بهتری بگذارد ، و تجربه ی عملی از زندگی افراد مختلف نیز همین موضوع را تأیید می کند که طرز فکر ، اعتقادات و رفتار همسر بر همسر تأثیر می گذارد ، البته نباید از نظر دور داشت که این مسئله به صورت صد در صد نمی باشد و همیشه موارد استثنائی و جود دارد که همسران از یکدیگر تأثیر نمی پذیرند و هر کدام راه خود را می روند .

 


نظر

   39-آیا همسران لازم است اخلاق ناپسند یکدیگر را تحمّل کنند ؟

پاسخ :


  • تحمّل معانی متعددی دارد از جمله : بردباری ، پایداری ، شکیبایی و صبر ، که تمام این موارد از مصادیق فضائل اخلاقی به شمار می آید ،  ولی همانطور که می دانیم صبرکردن و بردباری نسبت به شرایطی که هر فرد دارد ، متفاوت خواهد بود ، چه بسا فردی توانایی صبر زیادی را در زندگی داشته باشد و فرد دیگری چنین توانایی را نداشته باشد .


  • از سوی دیگر وقتی از اخلاق ناپسند سخن می گوییم ، تفسیر و تعبیرِ افراد از آن متفاوت می باشد ، و اخلاق ناپسند طیف گسترده ای از اخلاق و روحیات ناپسندِ افراد از مراحل ضعیف و اندک ، تا مراحل شدید را شامل می گردد ، بنابر این ممکن است همسری ، تحمّل کوچکترین اخلاق بد همسر خود را نداشته باشد ولی فرد دیگری تحمّل اخلاق خیلی بد همسر خود را داشته باشد  ، لذا نمی توان افراد را با یکدیگر مقایسه نمود .


  • علاوه بر اینکه اگر همسری ، از همان ابتدای شروع زندگی از اخلاق نا پسند همسر خویش آگاه شود لازم است ، به مشاور و افرادی که در این زمینه تخصص دارند مراجعه و به دنبال راه علاج این مسئله باشد ، و نباید زمان را از دست بدهد و بگذارد ، زمان زیادی از این موضوع بگذرد و  این موضوع تبدیل به یک بحران و مسئله پیچیده در زندگی شود ، که در آن صورت تصمیم گیری و اصلاح این رفتار با مشکل روبرو خواهد شد و لازم است هزینه های سنگینی را متحمّل گردید .