سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

همگام با قرآن

مفهوم آیه الکرسی(5)

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...

(بقره 255)

خداوند که هیچ معبودی به جز او نیست ، زنده و پاینده است

توحید و اخلاص

  • همانگونه که گفته شد " لا اله الا الله " به این معنا است که هیچ معبودِ حقّی ، جز "الله " که خدای یکتا ، بی همتا و بی نظیر است ، وجود ندارد و تنها خداوند یکتا شایسته ی عبادت است ، لذا در سوره ی حمد ، می گوییم  : "ایّاک نعبد"  (1) : خدایا تنها تو را می پرستیم ،  از این رو هر کسی که عملی را انجام می دهد ، باید برای خداوند انجام دهد  تا از سوی او پذیرفته شود نه برای غیر او ، که در اینصورت از سوی خداوند پذیرفته نخواهد شد ، از این جا است که اخلاص معنا پیدا می کند ، و اخلاص یعنی خالص ساختن عمل برای خدا ، از این رو هر نیّت و انگیزه ای جز خدا ، ناخالصی محسوب خواهد شد ، ومانعی برای قبولی عمل به حساب می آید .
  • امام علی علیه السلام می فرمایند : خوشا بحال کسیکه عملش ، علمش ، دوستیش ، دشمنیش ، گرفتنش ، رها کردنش ، سخنش و سکوتش همه برای خدا باشد (2) ، بر اساس این سخن ، فرد مؤمنی که اهل توحید است ، لازم است جز خدا را در نظر نگیرد ، و تمام حرکات و سکنات او فقط و فقط برای خدا باشد ، این سخن به این معنا است که انسان مؤمن با انگیزه های نفسانی ، شیطانی و غیر الهی ، کار نمی کند ، از این رو ، اگر در کاری از انسان مؤمن تشکّر نگردید  ، و اگر آنطور که باید و شاید ، قدر او را ندانستند ، اگر از او تعریف نکردند ، اگر او را به بالای مجلس دعوت نکردند ، هیچکدام باعث نمی شود از اهداف الهی خود دست بر دارد  ، لذا  او به دنبال مطرح کردن خود ، تعریف کردن از خود  ، تظاهر و  خودنمایی نمی باشد .
  • و یکی از مهمترین آثار اخلاص  ، دور شدن انسان از ریا ، نفاق و دو رویی است ، به همین جهت است که "ریا " را نوعی شرک دانسته اند ، زیرا  کسی که ریا کار است ، از اخلاص فاصله گرفته و عملش را برای خداوند خالص نکرده و در اعمال ِخویش به غیر خداوند نظر داشته است ، امام علی علیه السلام می فرمایند : کمترین ریا ، شرک است (3) ، به این معنا که : ریا هر مقدار کم هم باشد ، به مسیر شرک راه یافته است ، رسولخدا صلی الله علیه واله نیز فرمودند : بیشترین چیزی که بر شما می ترسم ، شرک کوچکتر است ، مردم گفتند : شرک کوچکتر چیست ؟ حضرت فرمودند : ریا می باشد . (4)

پرسش : توحید چگونه بر اخلاص دلالت دارد ؟

پاسخ : یکی از شاخه هایِ توحید ، توحید در عبادت است به این معنا که عبادت تنها شایسته ی خداوند یکتا است ، و کسی که اخلاص دارد ، عبادت خود را فقط برای خدا انجام می دهد و دچار ریا ، تظاهر ، خود نمایی و نفاق نمی گردد .

---------------------------

1-الفاتحه /5

1-طوبى لمن أخلص للّه عمله و علمه و حبّه و بغضه و أخذه و ترکه و کلامه و صمته (غررالحکم)

3-  ایسر الرّیاء الشّرک (غررالحکم)

4-قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمُ الشِّرْکُ الْأَصْغَرُ قَالُوا وَ مَا الشِّرْکُ الْأَصْغَرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هُوَ الرِّیَاء (مستدرک‏ الوسائل  ج   1   ص  106   )

 


نظر

 

 

همگام با قرآن

مفهوم آیه الکرسی(4)

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...

(بقره 255)

خداوند که هیچ معبودی به جز او نیست ، زنده و پاینده است

معارف توحیدی

  • معارف توحیدی به علوم و دانش هایی اطلاق می شود که مبتنی بر توحید الهی است و از آن نشأت گرفته و به آن بر می گردد ، هنگامیکه انسان اعتقاد پیدا نمود که خالق و آفریننده ای دارد و جز او کسی یا چیزی شایستگی پرستش ندارد ، و انسان و هر موجود دیگری مخلوق اوست ، و خداوند مالک تمام هستی است و هر چیزی را برای هدف و غرضی آفریده و انسان ها پس از مرگ به سوی او باز می گردند ، بنابراین به معاد و زنده شدن پس از مرگ و حساب و کتاب در قیامت اعتقاد پیدا نموده است ، و اینها همه معارفی است که از اعتقاد به خداوند و یکتایی او و صفاتی چون حیات ، علم ، حکمت و قدرت الهی نشأت گرفته است ، لذا وقتی گفته می شود : ?انّا للّه و انّا الیه راجعون? در حقیقت هم به وجود خالق و آفریننده ، و هم به مالکیت او و هم به مبعوث شدن انسان ها پس از مرگ اقرار نموده است (1)
  • از سوی دیگر تداوم بر اعتقادِ توحیدی و انحراف پیدا نکردن از آن ، نیازمند شناخت و معرفتی است که فقط از طریق پیامبر صلی اللّه علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام ، امکان پذیر است ، لذا می بینیم ، ائمه علیهم السلام را مفسّران و بیان کنندگانِ وحی الهی و ارکان و ستون های توحید ، معرفی نموده اند (2) زیرا آنان هستند که از عقائد توحیدی پاسداری نموده و آنها را از انحرافات و شبهات و راه یافتن عقائد نادرست و شرک آلود محافظت می کنند ، لذا می بینیم در ادیان گذشته تحریف و تغییر راه پیدا نموده و برای خداوند قائل به فرزند شده و یا بجای اینکه برای جهان قائل به یک مبدأ باشند ، معتقد به دو مبدأ خیر و شرّ گردیده اند  که همه ی اینها نوعی انحراف از توحید محسوب می شود .

پرسش :معارف توحیدی بر چه نوع معارفی دلالت دارد ؟

پاسخ : معارف توحیدی به علوم ودانش هایی اطلاق می شود که از اعتقاد به وحدانیت الهی و صفات او چون حیات ، علم ، قدرت و حکمت نشأت گرفته است و بر اساس آن است که اعتقاد به جهانی دیگر و حساب و کتاب در آن ، خواهیم داشت .

------------------

1-إرشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن، ص: 29

2-زیارت جامعه کبیره (تراجمةً لوحیهو ارکاناً لتوحیده  )

 


نظر

 

،

همگام با قرآن

مفهوم آیه الکرسی(3)

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...

(بقره 255)

خداوند که هیچ معبودی به جز او نیست ، زنده و پاینده است

دامنه ی توحید  

  • اعتقاد به توحید دارای لوازمی است که شخص معتقد به توحید لازم است آنها را نیز بپذیرد ، هنگامیکه انسان ایمان به خداوندی یکتا و بی همتا پیدا نمود ، لازم است به صفات خداوند چون علم ، حکمت ، قدرت و حیات نیز ایمان بیاورد ، و زمانیکه از حکمت الهی آگاهی یافت ، باید بداند خداوند کاری را بدون هدف و لغو وبیهوده انجام نمی دهد لذا برای هدایت بشر پیامبرانی را فرستاده و کتاب های آسمانی را بر آنان نازل فرموده و احکام و دستوراتی را برای آنان قرار داده است .   
  • پس کسیکه اعتقاد به توحید الهی دارد ، نمی تواند بر اساس خواسته های نفسانی و شیطانی و غیر الهی رفتار کند ، بلکه وظیفه دارد بر اساس خواستِ خداوند که از روی حکمت و مصلحت است رفتار نماید و اگر راه دیگری را بپیماید از مسیر توحید منحرف گشته است ، لذا یکی از مراتبِ توحید را " توحید در اطاعت " دانسته اند (1) به این معنا که ذاتاً کسی شایسته ی اطاعت و فرمانبرداری ، جز خداوند نیست واگر لازم است از کسی اطاعت نمود باید بر اساس خواست و اجازه ی الهی باشد ، خداوند در قرآن کریم فرموده : ما هیچ پیامبری را نفرستادیم جز اینکه به اذن خداوند از او اطاعت شود (2) بنابر این اگر از رسولخدا صلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام و یا پدر ومادر و افراد دیگر اطاعت می شود ، همه بر اساس امر و فرمان خداوند است . واگر این نبود کسی از دیگری حق اطاعت کردن نداشت . (3)
  • هنگامیکه امام رضا علیه السلام به سوی خراسان ، حرکت می نمودند ، به نیشابور رسیده ، زمانی را در آنجا درنگ نمودند و هنگامیکه قصد بیرون رفتن از آنجا را داشتند ، گروهی از عالمانِ آنجا از حضرت در خواست بیان حدیثی را از اجداد گرامی آنحضرت کردند ، حضرت که در کجاوه ای بودند ، متوقف شده و این روایت را به ترتیب از پدرانشان از پیامبر صلی الله علیه وآله ، از جبرئیل ، از خداوند متعال نقل نموده که خداوند فرموده است :" لا اله الا الله قلعه و پناهگاه من است ، هر کس در قلعه ی من داخل شود از عذاب من در امان خواهد بود" ، هنگامیکه حضرت این سخن را فرمودند ، کجاوه حرکت نمود ولی ایشان آن جمع را خطاب نموده فرمودند : این موضوع شرطی دارد و" من از جمله ی شرائط آن هستم"(4) از این روایت استفاده می شود که اعتقاد به امامت و ولایت ائمه علیهم السلام شرط توحید است ، و دامنه ی توحید شامل موضوع امامت خواهد شد زیرا این امامت در ادامه و راستای رسالت پیامبری است که از جانب خداوند یکتا و بی همتا به این مقام برگزیده شده است .

پرسش : مقصود از توحید درطاعت ، چیست ؟

پاسخ : مقصود آن است که ذاتاً اطاعت از کسی جز خداوند شایسته و جایز نیست مگر کسی را که خداوند فرمان دهد ، لذا اطاعت از پیامبر صلی الله علیه وآله  واهل بیت علیهم السلام و هرکس دیگر بنابر خواست و اجازه الهی می باشد .

-------------------------

1- الإلهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل    ج‏2  ص  79    

2-نساء/64  

3- رک : الإلهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل    ج‏2  ص  79                  

4-عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص: 135

 


نظر

 

همگام با قرآن

مفهوم آیه الکرسی(2)

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...

(بقره 255)

خداوند که هیچ معبودی به جز او نیست ، زنده و پاینده است

شعارِ توحید

  • همانگونه که گفته شد ، " لا اله الا الله" شعارِتوحید است و فردِ مسلمان با گفتنِ این عبارت ، اعتقاد خود را به یکتاییِ خالق و آفریننده ی هستی و نفی هر گونه شریکی برای او را ابراز می دارد ، لذا خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید : ای پیامبر ! بگو نماز و عبادت من و زندگی و مرگ من ، اختصاص به خداوند (پروردگار جهانیان) دارد که شریکی برای او نیست و من مأموریت( به اعلام این موضوع) دارم و خود ، اولین مسلمانم (1) ،  از این رو یکی از فرازهایِ اذان ، گواهی  به همین حقیقت است (اشهد ان لا اله الا الله ) و نمازگزار ، همین حقیقت را در تشهّدِ نماز اعلام می کند (أشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له ) .
  • البته باید توجّه داشت ، ما تنها در أذان یا نماز به وحدانیتِ خداوند ، گواهی نمی دهیم ، بلکه این گواهی ، یک اعتقادِ قلبی برای هر فرد مسلمان است که می تواند آن را در هر زمانی اعلام نماید ، لذا در روایات به گفتن این ذکر توصیه ی فراوان شده است ،  امام باقر علیه السلام می فرمایند : "هیچ چیز ، ثوابی برتر از شهادت به وحدانیت خداوند ، ندارد (اشهد ان لا اله الا الله )  ، زیرا چیزی همتا و برابر با خداوند بزرگ نبوده و کسی در امور، با خداوند شریک نمی باشد" . (2)  امام صادق علیه السلام می فرمایند : " کسیکه لا اله الا الله را از روی اخلاص بگوید ، داخل بهشت خواهد شد ، ونشانه ی اخلاصش آن است که لا اله الا الله او را از آنچه خداوند بر او حرام کرده باز بدارد"  ، بر اساس این روایت مشخص می شود که گفتن این ذکر، نباید تنها در مرحله ی زبان متوقف شود ، بلکه باید در عملِ انسان نیز بازتاب داشته باشد .
  • در روایتی است که امیرمؤمنان علی علیه السلام از قبرستانی عبور کردند و به اهل قبرستان با عنوان :" اهل لا اله الا الله" سلام دادند ، و  سپس فرمودند : خدایا کسی را که لا اله الا الله گفته بیامرز ، و ما را در زمره ی آنان محشور فرما (4) ، از این روایت معلوم می شود که شرطِ آمرزش انسان ، اعتقاد به توحید است و لازم است با این اعتقاد  ، دنیا را ترک کند تا مشمولِ رحمت و آمرزشِ خداوند گردد .

پرسش : مقصود  از گفتنِ لا اله الا الله از روی اخلاص چیست ؟

پاسخ : مقصود از گفتن لا اله الا الله تنها گفتن با زبان نیست ، بلکه گفتنی از روی ایمان و اعتقاد است  و اگر چنین ایمانی باشد  ، فرد مؤمن از آنچه خدا حرام کرده است پرهیز خواهد نمود و این نشانه ی اخلاص او در گفتن لا اله الا الله است .

-----------------------------

1-(قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین*‏ لا شَریکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمینَ *) انعام /162 و 163 

2-(مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَعْظَمَ ثَوَاباً مِنْ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یَعْدِلُهُ شَیْ‏ءٌ وَ لَا یَشْرَکُهُ فِی الْأُمُورِ أَحَدٌ) الکافی ج 2 ص 516

3-(عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلَاصُهُ أَنْ یَحْجُزَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَمَّا حَرَّمَ اللّهُ) وسائل‏الشیعة   ج  15  ص   256 

4-(اغْفِرْ لِمَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَةِ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه) بحارالأنوار   ج  90   ص  203   

 

 

 


نظر

 

همگام با قرآن

مفهوم آیه الکرسی(1)

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...

(بقره 255)

خداوند که هیچ معبودی به جز او نیست ، زنده و پاینده است

اهمیت توحید

  • یکی از مهمترین موضوعاتی که در قرآن به آن پرداخته شده است ، مسئله توحید است ، و یکی از شعارهایِ اصیل و توحیدی در اسلام با عبارت : " لا اله الّا الله " تحقّق می یابد ، این عبارت از یک نفی واثبات تشکیل شده ، نفی هر معبودی (لا اِلهَ) بجز یک معبود به نام الله که آن را  اثبات می کند (الّا الله)  و آن معبود ، خداوند یکتا ، بی همتا و بی نظیر می باشد که فقط او شایسته عبادت وبندگی است  ، لذا پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله ، اولین شعاری را که در دعوت مردم به اسلام مطرح می نمود ، همین شعارِ توحید بود و خطاب به مردم می فرمود : "ای مردم بگویید هیچ معبودی به جز الله نیست ، تا رستگار شوید" (1)  
  • قرآن کریم آنقدر برای مسئله ی توحید اهمیت قائل است که می فرماید : به فرض ، اگر پیامبراسلام صلی الله علیه وآله شرک ورزد ، عملش تباه و نابود شود واز زیانکاران خواهد بود (2) ، با اینکه می دانیم که پیامبر صلی الله علیه وآله معصوم است و اهل شرک و بت پرستی نخواهد بود ، و قرآن کریم فرض دیگری را مطرح می کند که اگر در آسمان وزمین و در مجموعه ی هستی خدایان دیگری جز خدای یکتا وجود داشت ، آسمان وزمین تباه ، فاسد و خراب می شد (3) ، پس اکنون که در کمال نظم وتدبیر می باشد ، دلیل بر آن خواهد بود که آفریننده و تدبیر کننده آن خداوندی یکتا ، بیش نیست .
  • و به علّت اهمیت موضوع ِتوحید است که توصیه به تلاوت سوره ی " قل هو الله احد " در حال ِنماز و غیر نماز شده است ، امام صادق علیه السلام می فرماید : کسیکه در یک روز پنج نوبت نماز بخواند و در هیچیک " قل هو الله احد "  را نخواند ، به او گفته خواهد شد : ای بنده ی خدا !  از نماز گزارانِ (واقعی) نخواهی بود (4) ، و امام صادق علیه السلام می فرماید : کسیکه به خداوند و روز آخرت ایمان دارد ، نباید پس از نماز ، تلاوتِ " قل هو الله احد " را ترک کند ، و هر کس آن را قرائت نماید ، خیر دنیا و آخرت برای او فراهم شده ، و خودش و والدینش آمرزیده شوند (5) و نیز حضرت فرمودند : کسیکه در هنگام خواب ، یازده مرتبه " قل هو الله احد " را بخواند خداوند او و همسایگان (خانه های اطراف ) او را حفظ نماید . (6) ، همانگونه که گفته شد برای اینکه توحید در روح و فکر انسان سایه بیفکند ، با سفارش به خواندن سوره ی " قل هو الله احد " که یکتایی خداوند ، وبی نیازی او از فرزند و بی همتایی او  را مطرح می کند ، خواسته شده تا انسان از مسیر توحید منحرف نشود و همیشه پیرو این اعتقاد باشد .

پرسش : مقصود از اینکه " لا اله الا الله " از یک نفی واثبات تشکیل شده چیست ؟

پاسخ : مقصود آنست که در این عبارت ، از سویی وجود ِهر معبودی غیر از خداوند را با گفتن : "لا" نفی نموده و از سوی دیگر با گفتن : "الّا الله"  عبادت و بندگی را برای خداوند یکتا ، ثابت می دانیم

--------------------------

1-انساب الاشراف ج 11 ص 119 

2-زمر/65 

3-انبیاء/22

4-تفسیر نور الثقلین ج5   ص 669

5- تفسیر نور الثقلین ج5   ص 700

6- تفسیر نور الثقلین ج5   ص 701

 

 


نظر

 

 

سیره پیامبر(ص) در هنگام خواب

  • امام صادق علیه السلام  فرمودند : آیا شما را از آنچه پیامبرصلی الله علیه واله در هنگام خواب می گفت با خبر کنم ؟ گفتند : بلی ، امام علیه السلام  فرمودند : ایشان آیه الکرسی را می خواندند و پس از آن می فرمودند: "به نام خدا ، به خدا ایمان آوردم ، و به طاغوت کفر ورزیدم ، خدایا مرا در خواب وبیداریم حفظ فرما " (1)

 

آثار دنیوی و اُخروی

  • امام باقر علیه السلام فرمودند : کسیکه آیه الکرسی را یکبار بخواند ، خداوند هزارِ امر ناخوشایند را در دنیا و هزار امرِ ناخوشایند را درآخرت از او برطرف می کند که کمترین نا خوشایند دنیا ، فقر است و کمترین ناخوشایند آخرت ، عذاب قبر است . (2)

در هنگام ترس

  • امام صادق علیه السلام فرمودند : اگر به مکانی رفتی که می ترسی این آیه را بخوان : " رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً " واگر چیزی را دیدی که می ترسی ، آیه الکرسی را بخوان .(3)

بلندای قرآن

  • امام صادق علیه السلام فرمودند : برای هر چیزی قلّه ای است و قلّه ی قرآن آیه الکرسی است (4)

آسان شدن سختی های مرگ

  • سلمان از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند : هر کس آیه الکرسی را بخواند خداوند سختی های جان دادن را برای او آسان می گرداند (5)

-------------------------

1-قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِمَا کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَقُولُ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قُلْتُ بَلَى قَالَ کَانَ یَقْرَأُ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ یَقُولُ بِسْمِ اللَّهِ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ کَفَرْتُ بِالطَّاغُوتِ اللَّهُمَّ احْفَظْنِی فِی مَنَامِی وَ فِی یَقَظَتِی (الکافی ج : 2 ص : 53 )

2-عن عمرو بن أبی المقدام، قال: سمعت أبا جعفر الباقر (علیه السلام) یقول: «من قرأ آیة الکرسی مرة، صرف الله عنه ألف مکروه من مکروه الدنیا، و ألف مکروه من مکروه الآخرة، أیسر مکروه الدنیا الفقر، و أیسر مکروه الآخرة عذاب القبر». (البرهان فی تفسیر القرآن    ج‏1  ص  526   ) 

3-عن ابى عبد الله علیه السلام قال: إذا دخلت مدخلا تخافه فاقرأ هذه الایة «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً» فاذا عاینت الذی تخافه فاقرأ آیة الکرسی.(تفسیر نور الثقلین ،ج‏3،ص:212 )

4-عن أبی عبد الله قال إن لکل شی‏ء ذروة و ذروة القرآن آیة الکرسی(  مجمع البیان فی تفسیر القرآن ،ج‏2،ص:626 )

5-وَ رَوَى سَلْمَانُ عَنِ النَّبِیِّ ص مَنْ قَرَأَ آیَةَ الْکُرْسِیِّ یُهَوِّنُ اللَّهُ عَلَیْهِ سَکَرَاتِ الْمَوْت‏  (مستدرک‏الوسائل   ج  4    ص 335  ) 

 


نظر

 

حفاظت از جان و مال

  • رسولخدا صلی الله علیه و آله  فرمودند : کسیکه چهار آیه از آغاز سوره بقره ، و آیة الکرسی و دو آیه بعد از آن  ، و سه آیه از پایان سوره بقره را بخواند ، در  جان ومال خود چیزی که نا خوشایند است نخواهد دید ، و شیطان به او نزدیک نشود و قرآن را فراموش نخواهد نمود . (1)

شفای چشم

  • امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند : اگر فردی از شما از چشمش ناراحتی داشته باشد ، آیة الکرسی را قرائت کند و در دل خود نیت شفای آن را نماید که در این صورت اگر خدا بخواهد بهبود یابد (2)

بزرگترین آیه

  • پیامبر صلی الله علیه و آله سه بار از مردی در باره بزرگترین آیه سؤال کردند ، و او در هر بار گفت : خدا و رسولش دانا ترند !  ، پیامبر صلی الله علیه و آله سپس فرمودند : بزرگترین آیه قرآن ، آیه الکرسی است (3)

محافظت از دین و دنیا

  • امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند : کسیکه چهار رکعت در هنگام زوال خورشید (ظهر) بخواند و در هر رکعت ، سوره حمد و آیه الکرسی را قرائت نماید ، خداوند او را در خانواده و اموال و دین و دین و آخرت حفظ نماید (4)

ِپس از نماز

  • امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند :کسیکه آیه الکرسی را پس از نماز واجب قرائت نماید ، موجب قبولی نمازش و در امان و حفظ خداوند قرار می گیرد (5) ِ

-----------------------

1-قال رسول الله ص من قرأ أربع آیات من أول البقرة و آیة الکرسی و آیتین بعدها و ثلاث آیات من آخرها لم یر فی نفسه و ماله شیئا یکرهه و لا یقربه الشیطان و لا ینسى القرآن (جامع الاخبار ص 45)

2-(قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِذَا اشْتَکَى أَحَدُکُمْ عَیْنَهُ فَلْیَقْرَأْ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ لْیُضْمِرْ فِی نَفْسِهِ أَنَّهَا تَبْرَأُ فَإِنَّهُ یُعَافَى إِنْ شَاءَ اللَّه‏) بحارالأنوار  ج   92 ص   86  باب 79

3-عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ لِرَجُلٍ أَیَّةُ آیَةٍ أَعْظَمُ قَالَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ فَأَعَادَ الْقَوْلَ فَقَالَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَأَعَادَ فَقَالَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَعْظَمُ آیَةٍ آیَةُ الْکُرْسِیِّ  (بحارالأنوار  ج   89  ص  727   باب 30)

4-عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ مَنْ صَلَّى أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ یَقْرَأُ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ وَ آیَةَ الْکُرْسِیِّ عَصَمَهُ اللَّهُ تَعَالَى فِی أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ وَ آخِرَتِهِ(بحارالأنوار     87     343    باب 10)

5-وَ قَالَ ع مَنْ قَرَأَ آیَةَ الْکُرْسِیِّ فِی دُبُرِ کُلِّ صَلَاةٍ مَکْتُوبَةٍ تُقُبِّلَتْ صَلَاتُهُ وَ یَکُونُ فِی أَمَانِ اللَّهِ وَ بِعِصْمَةِ اللَّهِ(بحارالأنوار     83     34    باب 38)

 


نظر

 

همگام با قرآن

فضیلت آیه الکرسی

آیه الکرسی از آیات با فضیلت قرآن کریم است که نسبت به تلاوت و بهره بردن از آن توصیه ی بسیار شده و در روایات برای آن خواص وآثار بیشمارِ مادی ومعنوی ، دنیوی واُخروی ذکر کرده اند ،آیه الکرسی در بردارنده ی اسماء وصفات الهی بوده و خواندن آن انسان را با صفات الهی آشنا نموده و درجهت شناخت خداوند و صفات الهی بسیار مؤثر است وشاید توصیه ی فراوان به قرائت آن به جهت تحقق همین شناخت باشد ، کسیکه آیه الکرسی را تلاوت می کند ، در حقیقت از طریق اسماء وصفات خداوند ، ارتباط خود را با پروردگار ، مستحکم نموده واز او در برطرف شدن نیاز های خود استمداد می جوید . همچنین با مراجعه به روایات  با بخشی از آثار و برکات  تلاوت این آیه آشنا می شویم ، گر چه باید توجّه داشت ؛ آثاری که برای آیه الکرسی ذکر نموده اند  در پر تو ایمان و عمل به مقتضای آن  تحقّق می یابد  و این آثار بر اساس لطف و رحمتی که خداوند به بنده ی خود دارد به انسان اختصاص می یابد ، از این رو در اینجا به گوشه ای از فضایل این آیه اشاره می گردد :

بر آورده شدن حاجت

  • پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمودند : یا علی ! هنگامیکه برای نیازی ، از خانه بیرون می روی ، آیه الکرسی را بخوان ، زیرا اگر خداوند بخواهد حاجتت بر آورده می شود (1)

محافظت در سفر

  • امام صادق علیه السلام فرمودند : هر کس در سفر ، در هر شب آیه الکرسی را بخواند ، خودش و آنچه همراه اوست ، در سلامت باشد ، و سپس بگوید : خدایا ! مسیر مرا عبرت ، سکوت مرا تفکّر ، و سخن مرا ذکر و یاد آوری(خودت) قرار ده ! (2)

در تعقیب نماز

  • پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمودند : یا علی ! آیه الکرسی را پس از هر نماز واجب تلاوت نما ، چون بر این کار ، جز پیامبر ، یا صِدّیق یا شهید ، محافظت نمی کنند (یعنی این دسته از افراد بطور دائم به تلاوت آن می پردازند و از آن بهره می برند )(3)

عبادتی طولانی

  • پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : هر کس صد بار آیه الکرسی را تلاوت نماید ، مانند کسی است که خداوند را در طول عمر خویش عبادت نموده است (4)

هنگام خواب

  • پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : هر کس آیه الکرسی را پس از نماز واجب تلاوت نماید ، جز مرگ او را از داخل شدن به بهشت مانع نباشد ، و هر کس آن را هنگام خواب قرائت کند ، خداوند او وهمسایگان و خانه های اطراف او را در امان قرارخواهد داد) (5)

----------------------------------------------

1-قال النبی ص لعلی ع یا علی إذا خرجت من منزلک ترید حاجة فاقرأ آیة الکرسی فإن حاجتک تقضى إن شاء الله (مکارم‏ الأخلاق ص          364)

2- عن الصادق ع قال من قرأ آیة الکرسی فی السفر فی کل لیلة سلم و سلم ما معه و یقول اللهم اجعل مسیری عبرا و صمتی تفکرا و کلامی ذکرا (مکارم ‏الأخلاق ص   254)

3- قال النبی ص لعلی یا علی علیک بتلاوة آیة الکرسی فی دبر صلاة المکتوبة فإنه لا یحافظ علیها إلا نبی أو صدیق أو شهید(قرب‏ الإسناد     ص   56  )

4-قال النبی ص من قرأ آیة الکرسی مائة مرة کان کمن عبد الله طول حیاته(عیون‏ أخبارالرضا(ع)   ج  2   ص  65   باب  31)

5-قال النبی ص من قرأ آیة الکرسی فی دبر کل صلاة لم یمنعه دخول الجنة إلا الموت و من قرأها حین نام آمنه الله و جاره و أهل الدویرات حوله(جامع‏ الأخبار     ص     45)‏

 


نظر

همگام با قرآن

پندهای لقمان به فرزندش

وَ اقْصِدْ فی‏ مَشْیِکَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیِرِ

(لقمان/19)

و در راه رفتن (و رفتارت) میانه رو باش ، و صدای خویش را کوتاه کن ( فریاد نزن) که زشت ترین صداها صدای الاغ  است

اعتدال و میانه روی

  • از جمله نصایح لقمان به فرزندش ، میانه روی در راه رفتن است بگونه ای که نه تند روی داشته باشد و نه کند روی بلکه راه رفتن به صورت معتدل باشد ، برخی نیز مقصود از میانه روی در اینجا را ، نهی از راه رفتن مانند افراد متکبّر ومغرور دانسته اند ، وبر این اساس ، میانه روی یعنی راه رفتن از روی تواضع و وقار (1) از سوی دیگر گرچه این آیه ی شریفه در مورد میانه روی در مورد راه رفتن است ولی از آیات دیگرِ قرآن (2) استفاده می شود میانه روی واعتدال در هر کاری نیکوست و درحقیقت قرآن کریم با این آیات ، مؤمنین را از افراط وتفریط در زندگی باز داشته است .
  • سفارش دیگر لقمان به فرزندش ، پرهیز از صدای بلند و گوش خراش است که این موضوع خود ، خروج از حدّ اعتدال در صدایی است که از دهان انسان خارج می شود ، البته باید توجّه داشت این مسئله بیشتر بر اساس عادتی است که به مرور زمان و در طول زمان برای انسان شکل گرفته است ، و قرآن کریم برای ملموس ساختن این توصیه ،  به صدای حیوانی مثال می آورد که صدایی بلند ، نا موزون و آزار دهنده دارد ، تا انسان با در نظر گرفتن آن ، از صدای بلند  و آزار دهنده بپرهیزد . (3)

پرسش : مقصود از میانه روی در راه رفتن چه می باشد ؟

پاسخ : مقصود آن است که انسان از تند روی وکند روی بپرهیزد بلکه با سکون و وقار راه رود واز روی تواضع گام بردارد واز راه رفتن متکبرانه بپرهیزد

---------------------

1-مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص: 500

2-قرآن مسلمانان را امّتی میانه قرار داده است (وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطا) (بقره/143)

3-در برخی از روایات ، مصداقی از آن را عطسه کردن با صدای بلند ذکر کرده اند (تفسیر صافی ج‏4، ص: 146)