سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

السلام علیک یا زینب الکبری ، بنت امیر المومنین علیه السلام

 

آنکه  در دشت بلا ، بارِ مصیبت ها کشیده ، زینب است

آنکه از راه حسینش ، لحظه ای غافل نگشته ، زینب است

او که در شام غریبان ، در میان دود و آتش

جستجو میکرده ، هر ، طفلِ پریشان ، زینب است

او که مقتل ها ، نظاره کرده ، با قلبی حزین

هم که تا مرز شهادت ، پیش رفته ، زینب است

در اسارت او ستم ها دیده از نا مردمان

آنکه سرهای شهیدان ، دیده بر بالایِ نی ها ، زینب است

کاروان را رهبری کرده ، ز صحرایِ بلا  ، تا سوی شام

آنکه در راه اسارت ، رنج و سختی ها کشیده ، زینب است

آنکه دیده ، آن ستمگر را ، که با چوبش می زده

بر لب و دندانِ زیبایِ حسینش ، زینب است

خطبه خوانده ، با فصاحت ، با زبان حیدری

هر ستمگر را به حق ، رسوا نموده ، زینب است

آنکه همراهی نموده ، جان و جانانش ، حسین(ع)

انقلابی در جهان ، برپا نموده ، زینب است


https://www.instagram.com/noktehaye_manavi_110


نظر

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین الشهید علیه السلام


چه سوزناک است ، قصّه دشت کربلا

حسین بن علی (ع) ، همراه ِیارانِ با وفا

او به سویِ حق ، دشمنانش ، مکر و جفا

او تمامِ صداقت ، دشمنانش از صداقت ، رها

او نمی خواهد ، ز مردم ، در قیامش ، بها

نظر او ندارد ، در قیامش ، جز خدا

ز اکبر گذشته ، هم ز اصغر ، برای دین خدا

برای بقای دین و آیین، خودش را نموده فدا

فداکاری آن روزِ او ، در آن دشت پر بلا

ثمر داده امروز ، بقا بخشیده ، دینِ خدا

اگر آن روز ، نمودند ، مردم کوفه او را رها

ولی امروز ، دنیا با حسین است ، همه ، یک صدا

 

https://www.instagram.com/noktehaye_manavi_110


نظر

 

السلام علیک یا ابالفضل العباس علیه السلام


آیا شنیده ای قصة آب و شطِّ فرات ؟

لب هایِ خشکیده ، نشسته ، در کنار باب

طفلان ، تشنه و زینب ، در اضطراب

ششماهه ، در آغوشِ مادرش رُباب

او تشنه و مادر ، به جستجویِ آب

مشک ها ، خالی ، از هر چه بوده آب

دشمن محاصره کرده ، بسته راهِ فرات

عباس به غیرت آمده ، از دل ، کشیده آه

فریادِ العطش شنیده ، از او برده هر چه تاب

بر اسب نشسته ، مشک به دوشش ، رفته با شتاب

او به سوی فرات و دشمن در کنار آب

او شکافته دل دشمن را ، پر کرده ، مشک را ز آب

آیا او تواند ، که رساند ، به لب های خشکیده ، آب ؟

امّا دل ها بسوزد ، که فرزند بو تراب

نه توانست خود را به خیمه ها رساند نه مشک آب !


https://www.instagram.com/noktehaye_manavi_110

 

 


نظر

 29-در انتخاب همسر ، به چه نکاتی بیشتر باید توجّه نمود ؟

پاسخ :


  • از آنجایی که هدف از ازدواج ، پیدا کردن شریکی برای زندگی است و تصمیم بر آن است که یک عمر با او زیر یک سقف زندگی کنیم ، لازم است به چیزهایی که در کنار هم بودن را  هموار می کند و تداوم می بخشد ، بیشتر مورد توجّه قرار گیرد ، بنابر این می توان گفت پس از ایمان و همفکری ، اخلاق مهمترین عامل برای تداوم و استمرارِ در کنار هم بودن و آرامش در زندگی است ، زیرا بدون اخلاق ، زندگی سخت و تلخ خواهد شد و آرامش زندگی ، مورد آسیب قرار می گیرد ، و اگر تنها یک نفر ، با اخلاق باشد ، هر چند از یک نظر خوب است ولی کافی نیست ، زیرا طرفی که با اخلاق است مجبور است فردی را که بی اخلاق است دائماً تحمّل کند ، و از این جهت در فشار دائمی خواهد بود و از زندگی خود لذت نمی برد و اگر هر دو فاقد اخلاق نیک باشند ، زندگی با نزاع و تنش دائمی روبرو می گردد ، پس لازم است هر دو از اخلاق نیکی بهره مند باشند ، در هر صورت اگر پس از ازدواج ، یک نفر ، یا هر دو فاقد اخلاق باشند ، باید با نظر کارشناس در جهت رفع مشکل مشورت نمایند. 

نظر

    28-آیا ازدواج کردن مهم تر است یا کار کردن و ادامه ی تحصیل ؟

پاسخ :


  • در آغاز باید توجّه داشته باشیم ، شرایط افراد جامعه از نظر انتخاب شغل ، ادامه ی تحصیل و یا ازدواج ، یکسان نمی باشد ، و برای این موضوع لازم است به شرایط هر فرد توجّه نماییم ، و نمی توان یک توصیه ی عمومی برای همه ی افراد داشته باشیم ، چه بسا برای فردی ، ازدواج  ، ضروری تر از کارهای دیگر باشد و برای فرد دیگری چنین ضرورتی وجود نداشته باشد ، از سوی دیگر افرادی را می بینیم که بین همه ی موارد جمع کرده اند یعنی هم تحصیل می کنند ، هم شاغل هستند و هم ازدواج کرده اند .


  • نکته ی دیگر ، توجّه به هدفی است که در هر یک از این سه مقوله وجود دارد ، مثلاً در غالب افراد ، هدف از کار کردن ، زمینه ای برای کسب در آمد و توان اداره ی زندگی است ، و هدف از ادامه ی تحصیل برای بسیاری از افراد ، رسیدن به یک جایگاه اجتماعی و پیدا کردن شغلِ مناسب در آینده است ، و هدف از ازدواج ، تشکیل خانواده و پیدا کردن شریک زندگی و رسیدن به آرامش است .


  • البته باید توجّه داشت هر کدام از این سه مقوله به نوعی می تواند در سعادت دنیا و آخرتِ انسان ، تأثیر گذارد ، مثلاً داشتنِ شغلی آبرومند و کسب درآمد حلال ، تحصیل در رشته ای که از طریق آن بتواند به جامعه خدمت کند ، و داشتن همسری با ایمان و با اخلاق ، هر کدام در آینده ی انسان سهمی را به خود اختصاص می دهد.


  • از طرف دیگر ، باید توجّه داشت که هر کدام از این سه مورد ، زمان مناسبی دارد که نباید از آن غفلت نمود و کاری کرد که این فرصت ها ، از دست برود ، زیرا ممکن است فرصت بعدی به این سادگی برای انسان فراهم نباشد ، و بالاخره ، مهم ترین موضوع ، توکّل به خداوند است ، زیرا اگر انسان به این امید بنشیند که از اول همه چیز برای او فراهم باشد ، و سپس اقدام به کاری کند ، شاید این اتفاق نیفتد ، بنابراین نباید از خداوند و کمک و یاری او در انجامِ هرکاری غفلت ورزیم .

 


نظر

 

   27-آیا باید بر اساس احساسات ، همسر آینده ی خود را انتخاب کنیم ، یا بر اساس عقل و منطق ؟

پاسخ :


  • بطور کلی انسان ها از نظر احساسات و عقل و منطق در یک سطح نمی باشند ، در برخی ، احساسات بر عقل و منطق آنان غلبه دارد و در گروهی ، عقلانیت بر احساسات آنها چیره است ، افرادِ احساسی ، ابتدا تصمیم می گیرند و سپس می اندیشند و به همین خاطر ، میزان اشتباهات آنان بیشتر است ، و اشخاصِ منطقی ، ابتدا همه ی جوانب را بررسی می کنند و سپس احساسات خود را دخالت می دهند ، لذا اشتباهات آنان به نسبت کمتر خواهد بود.


  • از سوی دیگر باید بدانیم ، عقل و احساس در وجود ما به صورت ترکیبی عمل می کند ، و فقط در ذهن و تصوّر خویش ما می توانیم آندو را از یکدیگر جدا کنیم ، و ما در زندگی به هر دوی آنها نیازمندیم ، ولی آنچه را در این باب می توان گفت آن است ، که احساسات ، قدرت تشخیص ندارد و فقط بر اساس میل و گرایش های روانی انسان عمل می کند ، ولی عقل ، قدرت سنجش و بررسی دارد و بر اساس حساب و کتاب عمل می کند ، در هر صورت به افراد احساسی توصیه می شود برای انتخاب همسر ، حتماً با افراد با تجربه و عاقل ، مشورت کنند و بعد تصمیم بگیرند ، نه اینکه اول دل ببندند و بعد انتخاب کنند که در اینصورت ممکن است به هیچ مشورتی توجّه نکنند .


  • البته باید دانست ، افراد عاقل نیز بی نیاز از مشورت نخواهند بود ، و نباید به عاقل بودن خود مغرور شوند و فکر کنند که انتخاب درستی کرده اند ، زیرا ممکن است به برخی از جنبه های مسئله توجّه نداشته باشند ، که پس از مشورت بر آنها آشکار می گردد.

 


نظر

 

  26-آیا درست است که زن و شوهر مکمّل یکدیگرند ؟

پاسخ :


  • مکمّل یعنی کامل کننده ، و این کامل کنندگی ابعاد مختلف فردی ، اجتماعی ، اخلاقی ، تربیتی ، فرهنگی و دینی دارد که هر فرد به نسبت به داشته هایِ خود ، می تواند بخشی از آنها را به دیگری منتقل کند ، و از آنجایی که دو همسر پس از ازدواج رابطه ی نزدیکی با یکدیگر پیدا می کنند ، این تبادلِ فرهنگی بیشتر از هر فرد دیگری صورت می پذیرد .


  • البته باید توجّه داشت که هر چه علاقه و احترام میان دو همسر بیشتر باشد ، آندو بیشتر از یکدیگر تأثیر پذیرفته و هر کدام نقص دیگری را پوشانده و به کامل شدن یکدیگر کمک می کنند ولی اگر رابطه ی آنها بر اساس علاقه نباشد و احترام متقابل میان آندو کمرنگ شود ، تأثیر پذیری آنان از یکدیگر نیز کاهش پیدا نموده و حتی می تواند تأثیر منفی نیز بر یکدیگر داشته باشند .

 


نظر

 

  25-مقصود از بازی کردن با احساسات دیگران در امر ازدواج چیست ؟

پاسخ :


  • بازی کردن با احساسات دیگران ، تعبیری است که در عرف عمومی مردم به کار برده می شود ، و بیشتر به رفتار کسانی اطلاق می شود که از روی عمد و گاه ناخواسته و غیر عمدی ، از احساسات دیگران سوء استفاده نموده ، آنان را به خود وابسته نموده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دیگران پیشنهاد ازدواج می دهند و پس از مدتی ، فرد مقابل را با کلی امید و آرزو ، در حالت بلا تکلیفی قرار داده و سپس به دنبال کار خود می روند .


  • اینکار از کارهایِ ناپسند اخلاقی است که متأسفانه از سوی برخی افراد اتفاق می افتد ، بنابراین انسان باید به این مسئله توجّه داشته باشد که اگر به صورت جدّی قصد ازدواج با کسی را ندارد ، بی جهت به گونه ای رفتار نکند ، که انتظاری در طرف مقابل یا خانواده ی آنها ایجاد گردد ، چون ممکن است از نظر روحی صدمات غیر قابل جبرانی به دیگران وارد نماید ، برای پیشگیری از اینگونه رفتار ها ، توصیه به رعایت حریم میان مردان و زنان و پرهیز از بیانِ جملات احساسی که باعث وابستگی در طرف مقابل می شود ، می تواند راهکاری برای جلوگیری از این سوء استفاده ها باشد .

 


نظر


  24-آیا باید نگران پاسخ منفی خود ، به فردی باشیم که درخواست ازدواج  با ما را مطرح کرده است ؟

پاسخ :


  • پیش از پاسخ دادن به این پرسش ، سؤال دیگری را مطرح می کنیم و آن این است که آیا به هر کس که به ما پیشنهاد ازدواج می دهد ، باید پاسخ مثبت دهیم ؟! یقیناً پاسخ خواهید داد : خیر ! بلکه در پاسخ به هر در خواستی انسان معیارها و شرایط فردی و اجتماعی خود را می سنجد ، و سپس اگر به صلاح بود و نفع مادی یا معنوی برای او داشت آنوقت پاسخ مثبت می دهد ، آیا درست است که انسان در باب ازدواج ، خود را قربانیِ در خواست کسی نماید که می داند و احتمال می دهد که نه تنها هیچ نفعی برای او ندارد بلکه ضرر مادی و معنوی هم برای او خواهد داشت؟!


  • همانطور که می دانیم ازدواج یکی از انتخاب های مهم در زندگی انسان است ، و ممکن است مسیر زندگی انسان را به سمت خوبی یا بدی تغییر دهد ، بنابراین پیش از آنکه نگرانِ دل شکستنِ فرد پیشنهاد دهنده باشیم ، لازم است نگران آینده ی خود باشیم ، و با رفتارهای احساسی و لحظه ای و به دور از آینده نگری ، آن را خراب نکنیم ، چون اگر با یک انتخابِ نسنجیده و فقط بر اساس احساسات و بدون توجّه به مشورت با افراد با تجربه و دلسوز ، به ازدواج با کسی اقدام نماییم ، یک عمر پشیمانی برای ما در پی خواهد داشت ! .

 


نظر

   23-آیا ایده آل گرایی در امر ازدواج ، امری مطلوب است ؟

پاسخ :


  • برخی از افراد در انتخاب همسر آینده ی خود ، به فردی می اندیشند که در بالاترین درجه ی کمال باشد و تمام صفات مطلوب در ازدواج را در بالاترین حدِّ مطلوب داشته باشد ، و به همین خاطر در رویاهای خود به دنبال چنین فردی می گردند ، امّا واقعیت آن است که افرادی که در منتهای آرزو و آرمان ما باشند به ندرت و انگشت شمار هستند ، و احتمال اینکه چنین فردی همسر آینده ی انسان باشد ، به همان میزان احتمال بسیار ضعیفی است .


  • افراد ایده آل گرا هنگامیکه برای آینده ی خود به دنبال فردی استثنایی می گردند ، وقتی چنین فردی را پیدا نکنند ، دچار سرخوردگی شده ، و به هیچ عنوان حاضر نخواهند شد با فرد دیگری ازدواج نمایند ، چون از نظر آنان هیچکس با معیار های آنان هماهنگ نخواهد بود . از سوی دیگر کسیکه به دنبال فردی استثنایی با صفات ویژه ، آن هم در بالاترین حدِّ خود می گردد ، باید یک نگاهی هم به خود بیندازد ، و ببیند خودش به چه اندازه از کمال مطلوب بر خوردار است؟!


  • آنچه در انتخاب همسر ، مناسب به نظر می رسد ، این است که انسان معیار های واقعی و قابل دستیابی را مورد توجّه قرار دهد ، نه معیارهای استثنایی که به ندرت اتفاق می افتد .