سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

امام علی علیه السلام

چقدر زشت است که انسان باطن بیماری داشته باشد و لی ظاهرش زیبا باشد

ما اقبح بالانسان باطناً علیلاً و ظاهراً جمیلاً

غررالحکم

  • انسان ها در برخورد های اجتماعی با جنبه های آشکارِ رفتارِ یکدیگر در تماس بوده و جنبه های درونی آنان بر یکدیگر پوشیده است
  • از طرفی رفتار های پسندیده و یا ناپسند از درون انسان ، نیّت ها و شخصیتِ هر فرد ناشی می گردد ؛ به این معنا که اگر کسی بد خواه دیگری است ، در ابتدا در درون خود ، بدی او را می خواهد و سپس در رفتار های خود  ، نیت خویش را عملی می سازد ، و اگر در باطن ، خیر خواه مردم است ، نخست نیت نیکی ، نسبت به آنان داشته و سپس در رفتارِ خویش آن را به ظهور می رساند
  • در این سخن به موردی اشاره شده که فردی از نظر اخلاقی درون آلوده ای دارد ولی جنبه های ظاهری او زیبا و پسندیده است ؛  پیام این سخن آن است که از چنین شخصی انتظار است که همانگونه که ظاهرش زیبا و نیکو است ، باطن او (نیت ، قصد و شخصیت او) نیز زیبا و پسندیده باشد  

 


نظر

امام علی علیه السلام

حق خداوند بر شما این است که در حال توانگری (به دیگران) نیکی نموده و شکر گذار باشید و در حال تنگدستی ، راضی بوده و شکیبایی نمایید

حق الله سبحانه علیکم فی الیسر ، البرّ و الشکر و فی العسر، الرضا و الصبر

غررالحکم

  • انسان ها در دنیا از نظر مادی حالت های یکسانی ندارند ، گاه دارا و توانمند و گاه ندار و ناتوانند
  • خداوند از آنجایی که خیر وصلاح بندگان خود را می خواهد ، آنان را بگونه ای راهنمایی نموده که در نهایت موجب کمال و رشد وسعادت آنان را فراهم آورد
  • خداوند توصیه نموده که اگر از نظر مادی در شرایط توانمندی قرار دارند ، دیگران را نیز از امکاناتی که دارند بهره مند نموده و به آنان نیکی کنند و در عوض شکر نعمت الهی را که در اختیار آنان قرار داده بجا آورند
  • و اگر از نظر مادی در شرایط سختی به سر می برند از ناسپاسی پرهیز نموده و قناعت را پیشه ی خود سازند و از سوی دیگر به آنچه دارند خشنود و کاسه ی صبرشان لبریز نگردیده ، شکیبایی بورزند

نظر

 

 

امام علی علیه السلام

خویشاوند خود را گرامی دار ، آنان را که بردبارند بزرگ دار، و با آنان که نادان و کم خردند با بردباری رفتار نما و اگر تنگدست می باشند بر آنان آسان گیر، زیرا خویشاوندان در سختی و آسایش ، پشتیبان تو می باشند

أکرم ذوى رحمک و وقّر حلیمهم و احلم عن سفیههم و تیسّر لمعسرهم فإنّهم لک نعم العدّة فى الشّدّة و الرّخاء

غررالحکم

  • در آیین ما بر ارتباط با خویشاوندان تأکید شده و علت آن تقویت پیوند های اجتماعی میان مردم است ، بدیهی است که افرادی که از یک رگ و ریشه می باشند ، زمینه ی آماده تری برای ارتباط و أنس با یکدیگر خواهند داشت
  • یکی از جهاتی که بر ارتباط با خویشاوندان ، توصیه شده ، جنبه ی حمایت های مادی ومعنوی آنان از یکدیگر است ، زیرا خواه ناخواه زندگی دارای فراز و فرود هایی می باشد که انسان ها نیاز به کمک و حمایت یکدیگر دارند و خویشاوندان انگیزه ، شناخت و آمادگی بیشتری برای این أمر دارند
  • برای تحقق این موضوع ، امام علی علیه السلام ، مهارت هایی را برای رفتار مطرح می نمایند ؛ از جمله : 
  1. احترام گذاشتن به ویژه نسبت به خویشاوندان بزرگوار و باوقار   
  2. رفتاری همراه با تحمّل و بردباری نسبت به خویشاوندانی که رفتار خردمندانه ای ندارند 
  3. کمک به خویشاوندانی که در شرایط اقتصادیِ خوبی قرار نداشته و آسان گرفتن نسبت به آنها

 


نظر

امام علی علیه السلام

کسیکه به قسمت الهی راضی باشد از خلق خدا(مردم) بی نیاز گردد

من قنع بقسم الله استغنی عن الخلق

غرر الحکم

  • انسان ها برای رسیدن به خواسته های خود تلاش می کنند و پس از مدتی نتیجه ی تلاش خود را مشاهده می کنند
  • از طرفی همیشه نتیجه ای که ما از تلاش خود می بینیم ، با آنچه می خواستیم و انتظارش را داشتیم ، مطابق نمی باشد ، در اینصورت انسان می تواند باز به کوشش خود ادامه دهد ، این موضوع ، همچنان می تواند ادامه داشته باشد ؛ امّا انسان به جایی می رسد که احساس می کند ، در حال حاضر ، تلاش او بیش از آنچه که اکنون به آن رسیده  ؛ ثمره ای ندارد ، در اینجا است که به آنچه دارد رضایت داده و قناعت می کند .
  • احساس رضایت از آنچه داریم ، ما را از حرص و طمع ؛ و نیازمندی به این و آن ، باز می دارد ؛ و آرامش و اطمینان عمیقی را در زندگی به ما می بخشد و این آرامش نعمت بزرگی است که خداوند به افرادِ قانع ، عطا نموده است


نظر

 

امام علی علیه السلام

برترین کار نیک ، به فریاد اندوهگین (و دلسوخته) رسیدن است

افضل المعروف إغاثه الملهوف

غرر الحکم

  • انسان ها در زندگی اجتماعی به یکدیگر نیازمند بوده و شایسته است در سختی ها و تنگناهای زندگی کمک به یکدیگر را فراموش ننمایند
  • مشکلات زندگی ضمن تاثیرات مادی که برای انسان ها دارد می تواند آثاری روانی یا معنوی نیز از خود بر جای بگذارد ، از این رو انسانهایی که در تنگناهای اقتصادی قرار گرفته یا دچار محرومیت هایی شده و یا مصیبت دیده و یا تحت ستم قرار گرفته اند ، دچار حالت غم و اندوه شده و این حالت ، روح و روان آنان را آزرده می نماید  
  • کمک نمودن و همدردی داشتن با چنین افرادی ضمن کاهش اندوه آنان ، بار فشار ناشی از مشکلات را از آنها کاسته و سختی ها را برای آنان قابل تحمّل می نماید
  • با ارزش بودن چنین رفتاری به جهت اضطرار و شرایط سختی است که افراد در آن قرار گرفته اند  و آنان در اولویت نسبت به افرادی هستند که در شرایط اضطراری نمی باشند.   


نظر

 

امام علی علیه السلام

برترین ایمان ، نیکوکاری است

أفضل الایمان الإحسان

غرر الحکم

  • ایمان در وجود انسان محدود به باور ها و اعتقادات نمی شود ، بلکه شامل اعمال و رفتار نیز می گردد
  • رفتار انسان از آن جهت مشمول ایمان می گردد که بر خاسته و نشأت گرفته ی از آن است ، از این رو  اعمالی که از انسان صادر می گردد ، می تواند ابعاد ایمان در وجود انسان را نشان دهد
  • انسان مؤمن به سمت نیکی و نیکوکاری گرایش دارد زیرا می داند خداوند ،خود خالقِ خوبی ها و هم دوستدار نیکی ها است و هم به اعمال نیک پاداش می دهد و این معرفت پایه های ایمان در وجود انسان را می سازد
  • و از طرفی ، نیکی کردن دایره ی وسیعی دارد  و شامل هر نوع خدمات اجتماعی ، فکری ، عاطفی ،مادی و معنوی ، اخلاقی و فرهنگی می گردد

 


نظر

 

امام علی علیه السلام

کسیکه طمع کار است ، فقیر ترین مردم است

افقر الناس الطامع

غرر الحکم

  • غالباً تصور می شود کسیکه از نظر اقتصادی ، تنگدست است ، و آهی در بساط ندارد ، شخص فقیری می باشد
  • ولی می شود فقر و نداشتن را به گونه ی دیگری نیز تصور کرد ، اگر از فقر به نیازمندی تعبیر نموده و بگوییم کسیکه نیاز مند است ، فقیر است ، در این صورت می توان فقیر را حتی به کسیکه از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد ، اطلاق نمود
  • از این رو کسیکه دارای تمکّن مالی می باشد ولی دچار حرص جمع آوری مال و ثروت است و روح بی نیازی بر دل وجانش سایه نیفکنده ، در حقیقت باز نیاز مند است ، و این روح نیازمندی باعث می شود هر چه نیز جمع نماید باز عطش او سیراب نگردد ، لذا به چنین شخصی فقیر ترین مردم گفته شده است   


نظر

امام علی علیه السلام

یاد آخرت هم دارو است و هم شفا دهنده

ذکر الاخره دواء و شفاء

غرر الحکم

  • به یقین یاد آوری جهان دیگر ، یک اثر معنوی بر ذهن و روح انسان خواهد گذاشت که باز تاب آن درزندگی ور فتار آدمی آشکار می شود
  • بسیاری از دلبستگی ها و وابستگی هایِ دست و پا گیر در زندگی ، و بر آورده نشدن برخی از نیاز های انسان در این دنیا ، منشأ آشفتگی های فکری و روانی می گردد و به دنبال خود بیماری هایی را برای جسم و روان انسان در پی خواهد داشت
  • اگرزمینه ای برای کنترل و جهت دهی به خواسته های بیشمار وجود نداشته باشد ، انسان در کلاف سر در گمی قرار می گیرد که رها شدن از آن ، هزینه های فراوان مادی و معنوی را به انسان تحمیل می نماید
  • توجّه به زندگی در دنیای دیگر و دوام وبقای آن و نیز یاد آوری ناپایداری زندگی و لذت های این دنیا ، می تواند از بخشی از دلبستگی ها و وابستگی های رنج آور در زندگی پیشگیری نموده و به فعالیت های انسان در این دنیا جهت خاصی ببخشد


نظر

امام علی علیه السلام

هنگامیکه مصیبت ها و حوادث پی در پی فرود آید ، آنگاه ارزش صبر آشکار شود

عند نزول المصائب و تعاقب النّوائب تظهر فضیلة الصّبر

غرر الحکم

  • زمانی ارزش رفتار های اخلاقی آشکار خواهد شد که زمینه ی بروز آنها  ، آماده باشد ؛ اگر زمینه ای برای صبر کردن وجود نداشته باشد ، شکیبایی ورزیدن معنا پیدا نمی کند
  • از طرفی وقتی انسان با شرایط دشواری روبرو می گردد ، در ابتدا لازم است خود را از شرایط دشوار خارج نموده  و به شرایط عادی برگردد ، پس از اینکه فردی تلاش نمود ولی سختی ها و دشواری ها همچنان پایدار بود ، در اینجا هست که وظیفه ، صبر است
  • صبر در سختی های زندگی ، ارزشمند است چون با بی صبری ، شرایط سخت ، دشوار تر خواهد شد و خروج از بحران ، اتفاق نخواهد افتاد ، اما با صبر وتحمّل میتوان به دنبال راه برون رفت از مشکل بوده و شرایط سخت را قابل تحمّل تر نمود


نظر

 

امام علی علیه السلام

کسیکه بر خداوند توکل کند ، سختی ها برای او آسان شود

من توکل على الله تسهّلت له الصعاب

غرر الحکم

  • انسان دارای محدویت های فراوانی است که با وجود آن ، برای رسیدن به اهداف خود ممکن است با مشکل مواجه شود
  • از طرفی از آینده با خبر نیست ، وهمین موضوع نگرانی هایی را برای او ایجاد می کند ، از سوی دیگر توانایی علمی او محدود است و نمی تواند همه ی اطراف یک موضوع را آن طور که باید باشد ، ببیند و در نظر گیرد
  • از سوی دیگر از خطراتی که در هر لحظه او را تهدید می کند ، اطلاعی ندارد و از این رو همیشه قدرت پیشگیری از اتفاقات نا خوشایند را نیز نخواهد داشت
  • و گاه چیزی را به سود خود می بیند و یا چیزی را به زیان خود می پندارد ، در حالیکه تصوّر او اشتباه بوده است ، در این موارد بیشمار اگر انسان ضمن تلاش و کوششی که از روی تفکّر و مشورت انجام می دهد ، به خداوند توکل نماید و از ابتدا تا انتهای کار خود ، اعتماد به خداوند را از دست نداده و کار و تلاش خود را در مسیر کسب رضایت الهی قرار دهد و سپس نتیجه را هر چه بود به خداوند واگذار کند ، ضمن اینکه در جریان کار از آرامش و امنیت بر خوردار است ، و در آخر ، نتیجه را هر چه بود بپذیرد ، بسیاری از نگرانی ها و ترس ها و اندوه ها و سختی ها از او دور شده و به آرامش خواهد رسید