سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

95-چگونه می توان در زندگی مشترک ، همدل و همراه همسر خویش بود ؟

پاسخ :

  • وقتی از شریک زندگی سخن گفته می شود ، مقصود کسی است که در خوشی ها و نا خوشی های زندگی ، همسر خود را تنها نمی گذارد ، و همانگونه که شادی های خود را میان هم تقسیم می کنند ، در سختی های زندگی به کمک یکدیگر می شتابند ، اساس همدلی بر کاهش بار زندگی از دوش همسر و خانواده است ، و این موضوع گاه با سنگ صبور همسر بودن و گوش دادن به درد و دل او تحقّق پیدا می کند ، و گاه با مشورت و همفکری با او انجام می شود ، و گاه با کمک کردن به همسر در کارهایی که به سود او می تواند انجام دهد ، به تعبیر دیگر اساس همدلی بر توجّه به منافع اجتماعی و جمعی است ، لذا کسانی که فقط به فکر خود و منافع شخصی خویش می باشند ، در همدلی کردن با دیگران عملکرد خوبی نخواهند داشت .


نظر

 

94-درک موقعیت و شرایط همسر، چه تأثیری در بهبود زندگی مشترک دارد ؟

پاسخ :

  • انسان ها ضمن اینکه در برخی امور نسبت به دیگران تشابه دارند ،  امّا در پاره ای از امور با یکدیگر متفاوت هستند ، مثلاً با توجه به تفاوتی که مردان و زنان با یکدیگر دارند ، نباید از هر کدام انتظاراتی مشابه یکدیگر داشته باشیم ، مثلاً  از مردان انتظار داشته باشیم در مواردی ، مانند زنان رفتار کنند و از زنان توقّع داشته باشیم ، چون مردان ، عمل نمایند ، بلکه لازم است به اقتضاء جنسیت آنها ، از آنان انتظار داشته باشیم ، علاوه بر اینکه لازم است به توانایی جسمی و روحیِ همسر خود توجّه نموده و از او تقاضایی داشته باشیم که در توان جسمی ، ذهنی و روحی او می باشد ، و در این راستا اگر کاری را نتوانست انجام دهد ، فکر نکنیم به خواسته ی ما بی توجّهی نموده است ، در مجموع خانواده ای موفق است که تفاوت های هر کدام از دو همسر را بشناسد ، و از دیگری انتظاری در حد توان جسمی ، روحی ، ذهنی و فرهنگی او را داشته باشد .

 


نظر

چگونه باید از همسر خویش، انتقاد نمود؟

  • پاسخ:
  • در ابتدا باید دانست، انتقاد تنها به معنای بیان معایب نیست، بلکه انتقاد، مشخص ساختن نقاط مثبت و منفی است، هر چند در عرف وقتی از انتقاد سخن به میان می آید، بیشتر بیان نقاط منفی، در نظر گرفته می شود.


  • از طرف دیگر، انتقاد مانند هر موضوع دیگری می تواند جنبه ی افراط یا تفریط به خود بگیرد، که در اینصورت، هدف آن که اصلاح رفتار است، تحقق پیدا نمی کند، زیرا در صورتی که انتقاد به حد افراط برسد،  ممکن است به نزاع و کشمکش بینجامد، و اگر هیچ انتقادی هم صورت نگیرد، برخی از رفتار های اشتباه اصلاح نخواهد شد.


  • آنچه مهم است آن است که گاهی نیاز به انتقاد وجود دارد، که باید به حداقل ممکن صورت پذیرد، البته غیر از مقدار و تعداد انتقاد که باید کم باشد، شیوه? انتقاد کردن است، که لازم است به صورت احترام آمیز و با رعایت نکات اخلاقی انجام پذیرد.


  • در عین حال شایسته است انتقاد، به شیوه ای غیر مستقیم و با در نظر گرفتن حساسیت های همسر، باشد تا زمینه ی پذیرش را بیشتر فراهم نماید.


  • گر چه همواره باید در نظر داشت که انتقاد کننده، خود بی عیب نیست، و نباید بگونه ای رفتار کرد که همیشه یک طرف هست که نیاز به انتقاد دارد، و طرف دیگر بی نیاز از هر گونه انتقادی است.

نظر

   93-قدردانی و سپاسگزاری از همسر، چه آثاری در زندگی مشترک دارد؟

پاسخ:

  • زندگی مشترک بر پایه ازدواج و حضور یک زن و مرد در زندگی شکل می گیرد، و زمانی دو نفر می توانند، زیر یک سقف  به زندگی با هم ادامه دهند، که قدردان حضور یکدیگر در کنار هم باشند.


  • زن و شوهری که برای زحماتی که هر کدام در زندگی متحمّل می شوند، ارزش و اهمیت قائل باشند، و از نقش هر یک در گرم نگاه داشتن کانون خانواده آگاه بوده و بدانند که وجود هر دو با هم، صمیمیت و محبت را در محیط خانواده ایجاد می کند ، دربرابر وظیفه ای که هر کدام به عهده گرفته اند، سپاسگزار بوده و در موقعیت های مختلف آن را با زبان و رفتار خویش ابراز می کنند.


  • سپاسگزاری از همسر، موجب می شود شریک زندگی انسان نسبت به وظیفه ای که در زندگی مشترک به عهده گرفته دلگرم شده و بداند همسر او قدردان زحمات او می باشد، در نتیجه سختی های زندگی را بهتر تحمّل نموده واطمینان حاصل می کند که همسرش در دشواری ها، پشتیبان و حامی او می باشد.

 


نظر

  92-مقصود از سعادتمندی در زندگی مشترک چیست ؟

پاسخ :

  • اگر در موردِ انسان از سعادت سخن گفته شود ، به این معنا است که انسان در این جهان  بگونه ای زندگی کند ، که ویژگی های  انسانی و اخلاقی او به کمال برسد ،  و بتواند به اهداف معنوی در زندگی دست پیدا کند ، بنابر این سعادتمندی در این دنیا  تنها در خوب خوردن ، خوب پوشیدن ، و کامجویی های مادی خلاصه نمی شود ، چرا که حیوانات نیز در این جهت با انسان مشترک هستند ، انسان سعادتمند ، انسانی است که معنایی برای زندگی کردن خود داشته باشد ، انسان خوشبخت ، انسان هدف دار است ، انسانی است که دنیا را آنطور که هست می شناسد ، نه آنگونه که دوست دارد ، دنیا آنگونه باشد .


  • دنیا هم خوشی دارد ، هم ناخوشی ، هم شیرینی دارد ، هم تلخی ، انسان سعادتمند ، انسانی است که می داند در خوشی های دنیا چگونه باشد و در نا خوشی های دنیا چگونه  ؟ ، انسان سعادتمند ، ناسپاس نیست ، سپاسگزار است ، انسان سعادتمند ، حریص نیست ، بلکه قانع است ، انسان سعادتمند ، بی صبر نیست ، بلکه شکیبا است ، انسان سعادتمند ، انسان با اخلاق است نه بی اخلاق ، انسان سعادتمند ، انسانی است که هم خود آرامش دارد و هم آرامش را برای خانواده ی خود ، فراهم می کند .

 


نظر

    91-تشکیل خانواده چه رابطه ای با مسئولیت پذیری انسان دارد ؟

پاسخ:


  • اعطای عقل و اختیار از سوی خداوند به انسان ، موجب آن گردیده که تکالیف و وظایفی نیز برای او قرار داده شود ، و لازمه ی وظیفه مند بودن ، پذیرش مسئولیت در برابر کاری است که انسان به عهده گرفته است . هر چند قبول مسئولیت ، اختصاصی به تشکیل خانواده ندارد ، و پیش از ازدواج نیز ، تحقّق پیدا می کند ، ولی به موازات وظایفی که پس از تشکیل خانواده به عهده ی انسان می آید ، دایره ی مسئولیت های انسان نیز گسترش پیدا می کند .


  • اگر انسان به هر دلیلی ، پیش از ازدواج ، احساس مسئولیت لازم را در زندگی نداشته باشد ، ولی پس از ازدواج ، چون شریکی در زندگی پیدا نموده است ، لازم است ، به مسئولیت هایی را که در برابر او پیدا نموده ، پایبند باشد ، لذا می توان گفت ازدواج و تشکیل خانواده ، انگیزه ی بیشتری برای مسئول بودن انسان ، در برابر همسر و خانواده ، را  متوجّه انسان می کند .


  • هر چند ، اگر انسانی پیش از ازدواج ، فرد مسئولیت پذیری نباشد ،  این احتمال که پس از ازدواج نیز ، چنین باشد ، وجود دارد ، لذا کسانی که قصد ازدواج را دارند ، شایسته است که به میزان مسئولیت پذیری ، فرد مورد نظر ، اطمینان پیدا کنند ، تا بعد از ورود در زندگی مشترک ، مشکلی از این جهت ، متوجّه آنان نگردد .

 


نظر

  90-کمک کردن به همسر، چه نقشی در تثبیت و استحکام روابط خانوادگی دارد ؟

پاسخ :

  • هر چند در زندگی مشترک هر یک از دو همسر ، حقوق و وظایفی مخصوص به خود دارند ، ولی گاه می شود ، به خاطر شرایط فردی و یا حجم کاری که بر عهده ی انسان نهاده شده ، انسان در انجام وظیفه ی خود با دشواری هایی مواجه می شود ، در اینجا است که همسر با درک شرایط شریک زندگی خود ، تلاش می کند ، تا اندازه ای که می تواند ، از بار مسئولیت های همسر خود بکاهد ، و اگر شرایط کمک کردن به همسر خویش را دارد ، به او در انجام وظایفش یاری رساند ، در اینصورت است که همسر انسان احساس می کند ، در پیشبرد اهداف زندگی تنها نیست ، و یک همراه و پشتیبان دارد ، بنابراین اولین اثر این همکاری ، ایجاد انگیزه و روحیه ی مثبت برای تلاش و ادامه حرکت در جهت دست یابی به موفقیت های زندگی می باشد .


  •  این یاری رساندن ، شاید عین کاری که همسر انسان انجام می دهد نباشد ، بلکه می تواند تشویق کردن ، انگیزه دادن ، همفکری و همدلی در راستای دست یابی به موفقیت باشد ، همینکه همسر در زندگی از دغدغه و نگرانی های همسر خود بکاهد ، و کاری کند که ذهن او درگیر کارهای متعدد نباشد و از این جهت ، باری را از دوش او بردارد ، خود می تواند کمک بزرگی در زندگی مشترک باشد .

 


نظر

  89-تحقیر و سرزنش همسر چه تاثیر نامطلوبی بر زندگی مشترک خواهد داشت ؟

پاسخ :

  • یکی از اهداف تشکیل خانواده ، کامل شدن و رشد کردن دو همسر در سایه ی زندگی در کنار یکدیگر است ، و از آنجایی که زندگی مشترک نوعی همجواری دو همسر و شریک زندگی است ، خواه نا خواه از رفتار یکدیگر تاثیر پذیرفته و هر یک می تواند نسبت به دیگری تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد ، از این رو حقیر و کوچک شمردن یکدیگر و یا سرکوفت و طعنه زدن به شریک زندگی ، باعث می شود ، حس اعتماد به نفس را از یکدیگر سلب نموده  و احساس مفید بودن را از همسر بگیرد.


  • هر چند هر یکی از دو همسر می تواند نقاط مثبت یا منفی داشته باشد ، ولی باید نقاط مثبت را شناسایی و تقویت و نقاط منفی را پس از آگاه شدن برطرف نمود ، پس شایسته است ، هر دو نقطه (مثبت و منفی)  شناخته شود و به روش مناسبی یاد آوری گردد ، برای برطرف کردن معایب ، سرزنش کردن و سر کوفت زدن ، روش مناسبی نیست ، بلکه ضمن احترام به همسر به او کمک نمود ، تا بتواند عیب خود را رفع نماید ، بنابراین تذکّری دوستانه با لحنی آرام و از سر لطف و مهربانی آنهم در زمانی مناسب ، می تواند تاثیر گذار باشد .

 


نظر

  88-عادت های ناپسند ، چه پیامدی در زندگی مشترک خواهد داشت ؟

پاسخ :

  • عادت ، به رفتاری اطلاق می شود که انسان به آن خوگرفته و در وقت معیّن آن را انجام می دهد (1) حال این رفتار می تواند رفتاری پسندیده یا رفتاری ناپسند باشد ، انسان اگر پیش از ازدواج به رفتارهایی ناپسند خو گرفته و آنها را تغییر نداده باشد و سپس تشکیل خانواده دهد ، پس از ازدواج نیز ، آن رفتارها تکرار می شود ، و اگر آن رفتارها برای همسرش قابل قبول نباشد ، روابط آنان به تیرگی می گراید.


  • مثلاً اگر کسی تندخو و پرخاشگر باشد ، و با کوچکترین اتفاقی زود عصبانی می شود ، تحمّل کردن چنین رفتاری ، بسیار دشوار خواهد بود به ویژه اگر چنین فردی در حال عصبانیت ، عادت به گفتن سخنان زشت نیز داشته باشد ، چنین افرادی حتی الگوی ناپسندی برای فرزندان خویش نیز ممکن است قرار گیرند ، و فرزندان به صورت نا خود آگاه ، از رفتار والدین خویش الگو برداری نمایند ، در صورت بروز چنین رفتاری ، لازم است برای برطرف کردن آن چاره جویی شود ، و با افرادی که در این زمینه تجربه دارند ، مشورت به عمل آید .  

-----------------

1-فرهنگ عمید

 


نظر

  87-چگونه باید فعالیت های خارج از خانه و حضور در خانواده را مدیریت نمود ؟

پاسخ :

  • یکی از اهداف تشکیل خانواده ، زندگی در کنار همسر و فرزندان و داشتن اهداف مشترک در زندگی می باشد ، بنابراین هر برنامه و هدف دیگری لازم است ، همسو با این هدف در نظر گرفته شود ، از این رو فعالیت های شغلی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، نباید بگونه ای برنامه ریزی شود که با حضور انسان در محیط خانواده و همراهی با همسر و فرزندان منافات داشته باشد و زمان کافی برای حضور در کنار اعضای خانواده باقی نگذارد


  • باید توجّه داشت همانگونه که کار کردن و کسب در آمد ، در جای خود امری لازم است ، ارتباط عاطفی با همسر و فرزندان نیز یک نیاز ضروری است که نمی توان آن را مورد بی توجّه ای قرار داده آن را نادیده گرفت ، حتی لازم است اگر مانعی برای تحقق این امر وجود داشته باشد ، آن را نیز برطرف نمود ، بهترین راه برای برنامه ریزی در این جهت ، تقسیم زمان برای فعالیت های خارج از خانه و حضور در کنار اعضای خانواده است ، و باید توجّه داشت همانطور که انسان نیاز به کار و تحصیل در آمد دارد ، نیازمند داشتن تفریحات سالم ، زمان فراغت و داشتن لحظات شاد و لذت بخش در کنار خانواده نیز می باشد .