سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

 

22-آیا دهن بینی یک صفت ناپسند اخلاقی می باشد ؟

پاسخ :

دهن بین بودن قبل از اینکه به مسائل اخلاقی ارتباط پیدا کند یک ویژگی شخصیتی می باشد ، براین اساس به فردی دهن بین اطلاق می شود که خود به تنهایی صلاح خود را در زندگی تشخیص نمی دهد و در غالب موارد بر اساس حرف و گفته ی دیگران در زندگی رفتار می کند و به همین جهت مشکلاتی را در زندگی برای خود فراهم می کند ، و چنین فردی از استقلال فکری در زندگی برخوردار نمی باشد ، فرد دهن بین چون از تشخیصِ درستی یا نادرستی یک رفتار به طور دقیق با خبر نیست ممکن است واکنش مناسبی با دیگران  نداشته و یا دچار قضاوت های نا صحیح نسبت به دیگران شود و از این جهت رفتار ناپسند اخلاقی نیز از او صادر شود. 

 


نظر

 

21-آیا کسیکه از استقلال فکری برخوردار است ، نیازی به مشورت کردن دارد ؟

پاسخ :

  • انسانی که از استقلال فکری برخوردار است ، دارای قدرت تشخیص و تصمیم گیری در امور زندگی خواهد بود و نیازی ندارد در هر امری از دیگران نظر خواهی نماید ، امّا بهره مندی از استقلال فکری به این معنا نخواهد بود که انسان از مشورت کردن با دیگران بی نیاز خواهد بود ، چون مسائل زندگی جنبه های مختلفی دارد که یک انسان ممکن است از همه ی آنها با خبر نبوده و در باره ی همه ی آنها تجربه کافی نداشته باشد لذا نمی توان گفت کسیکه از استقلال فکری برخوردار است از همه چیز آگاه و از هر تجربه ای با خبر است ، پس منافاتی با مشورت کردن نخواهد داشت .

 


نظر

 

20-آیا کسیکه درستی و نادرستی راهی را می داند وتشخیص می دهد باز باید مشورت نماید ؟

پاسخ :

  • مشورت کردن با دیگران یک امر اختیاری است ، امّا در عین حال ، مشورت کردن همواره یک امر سودمند تلقّی می شود به ویژه اگر با فرد عاقل ، آگاه ، خیر خواه و با تقوا باشد ، از این رو ممکن است انسان به درستی یک راه اعتقاد داشته باشد ولی پس از مشورت متوجه شود که اشتباه می کرده است یا به عکس راهی را نادرست می دانسته ولی پس از مشورت از درستی آن راه آگاه شود ،  علاوه بر اینکه اگر درست هم تشخیص می داده پس از مشورت نسبت به نظر خود اطمینان بیشتری پیدا خواهد نمود وگاه پیش می آید که فردی از کلیّت موضوعی آگاه باشد ولی از جزئیات آن با خبر نباشد و پس از مشورت از موارد جزئی آن نیز آگاه گردد .


نظر

 

 

19-با چه کسی باید مشورت نمود ؟

پاسخ :

  • انسان در مراحل وشرایط مختلف زندگی بی نیاز از مشورت با دیگران نخواهد بود ، ولی در انجام هر کاری با هر کسی نمی توان مشورت نمود ، بنابر این در مرحله نخست باید فرد مورد مشورت ، آگاهی ، علم و تجربه کافی در موردِ موضوعِ مشورت را داشته باشد ، در مرحله بعد لازم است با فرد خیرخواه و دلسوزی مشورت نمود ، لذا کسیکه خیرخواه انسان نباشد ممکن است راه نادرستی را به عنوان راه درست به ما نشان دهد ، از سوی دیگر مشورت دهنده لازم است حدود ومرزهای الهی را در مشورت خویش در نظر داشته باشد ، تا دانسته یا ندانسته ، انسان را به راهی که بر خلاف رضایت الهی است ، سوق ندهد . علاوه بر اینکه لازم است با انسانی عاقل مشورت نمود ، یعنی فردی که درست و نادرست کارها را تشخیص می دهد و از روی نادانی انسان را به بیراهه نبرد .

 


نظر

 

 

18-آیا در مشورت ، جنبه ی اخلاقی نیز تصور می شود ؟

پاسخ :

یکی از محدویت های هر انسانی محدودیت در زمینه ی "آگاهی" است به این معنا که انسان به تنهایی نمی تواند از هر چیزی آگاه شود و از جنبه های مختلف یک موضوع با خبر گردد ، از این رو نیازمند آن است که از آگاهی و تجربه ی دیگران نیز استفاده نماید تا کمتر دچار خطا واشتباه درکارها گردد ، در اینجاست که مشورت کردن با دیگران به انسان کمک می کند تا در تصمیم گیری های خود و انتخاب مسیر درست در زندگی ، بهتر و عاقلانه تر عمل نماید ، حال اگر انسانی خود را بی نیاز از هر مشورتی در کارها بداند و تصوّر کند در هر زمینه ای خود به تنهایی می تواند درست تشخیص دهد ، دچار نوعی خودبینی و بزرگ بینی شده که از نظر اخلاقی و رفتاری می تواند آسیب زا باشد ، امام علی علیه السلام می فرمایند : کسیکه خود رأی باشد ، دچار لغزش خواهد شد (1)

------------------

1- من استبد برأیه زلّ (غررالحکم ص 347)

 


نظر

17-آیا بین نیکی کردن و احترام گذاشتن به افراد ، ارتباطی وجود دارد ؟

پاسخ :

نیکی کردن که به معنای انجام عمل خوب ، خیر و پسندیده نسبت به دیگران است دربسیاری از مصادیق خود ، احترام به افراد نیز به شما می آید ، مثلاً  احسان ونیکی نسبت به والدین که توصیه ی قرآن کریم می باشد (1)، در حقیقت احترام گذاشتن به آنها نیز محسوب می شود ، یا دستگیری از افراد ضعیف وناتوان ضمن اینکه عمل نیکی محسوب می شود در عین حال نوعی احترام و گرامیداشتن آنان نیز به شمار می آید ، یا نیکی کردن ومحبت نسبت به همسایگان ، پاسداشت و گرامیداشت حق همسایگی است و آن چیزی جز احترام وحرمت نهادن به آنان نمی باشد .

-------------------

1-بقره/83


نظر

 

16-آیا احترام گذاشتن در دایره ی روابط انسانی خلاصه می شود ؟

پاسخ :

  • حقیقت احترام ، پاسداشت و گرامیداشتن و ارج نهادن به مخلوقات و نعمت های خداوند است که انسان از آنها بهره ی مادی یا معنوی می برد ، لذا در روایات از گرامی داشتن نان که غذا و روزی انسان است سخن به میان آمده و یکی از جنبه های احترام به آن را پرهیز از زیر پا گذاشتن آن ذکر کرده اند (1) ، و حتی از گذاشتن ظرف بر روی نان نهی کرده اند (2) یا از گرامی داشتن درخت خرما سخن گفته شده (3) که خواص بسیاری برای انسان دارد و در برخی از روایات از گرامی داشت برخی از حیوانات (4) که در زندگی انسان نقش پر رنگی دارد ، سخن به میان آمده است ، مقصود از احترام و گرامی داشتن در اینگونه موارد قدرشناسی از نعمت های الهی و استفاده درست از آنها می باشد .

----------------

1-الکافی ج6 ص 303

2- الکافی ج6 ص 304

3- مستدرک الوسائل ج 16 ص 390

4-در برخی از روایات از گرامی داشتن گاو سخن به میان آمده است (بحار الانوار ج 13 ص 208)

 


نظر

 

 

15-آیا احترام گذاشتن به افراد ، یک امر عرفی است ؟

پاسخ :

  • احترام رفتاری است که نشان دهنده ی بزرگداشت و گرامی داشتن کسی است ، احترام به افراد ، مصادیق بیشماری دارد که در بسیاری از فرهنگ های رایج در دنیا مورد پذیرش قرار گرفته و به صورت یک رسم وعادت متداول در آمده است ، مثل تعظیم کردن در برابر دیگران ، برخواستن از جای برای حضور یافتن افراد ، توجّه به دیگران در حین سخن گفتن ، بدرقه کردن و یا به استقبال دیگران شتافتن در هنگام آمدن یا رفتن ، از مصادیق عمومی و پذیرفته شده در تمام دنیا می باشد ، امّا در عین حال رفتار های خاصی هست که در عرف یک جامعه نوعی احترام محسوب می شود ولی در عرف جامعه ای دیگر احترام محسوب نمی شود و به فرهنگ خاص آن جامعه مربوط می گردد .

 


نظر

 

 

14-احترام متقابل ، چگونه تحقق می یابد ؟

پاسخ :

  • احترام ، به معنای پاسداشت ، حرمت نهادن و ارزش قائل شدن برای سایر انسان ها می باشد و در نقطه ی مقابل ، اهمیت ندادن ، بی ارزش شمردن و توجّه نکردن وبی اعتنایی نسبت به دیگران است که در عرف ، بی احترامی محسوب می شود ، احترام متقابل یک رفتار دو سویه است و اگر فقط از جانب یکطرف رعایت شود ولی از سوی دیگری رعایت نگردد ، احترام متقابل تحقق نیافته است ، احترام در غالب گفتار و رفتار ، ظهور می یابد در جهت گفتار هر سخنی که جایگاه و شأن افراد در آن حفظ شود ، سخنی احترام آمیز خواهد بود و در جهت رفتار ، هر عملی که که از سوی دیگران توهین آمیز تلقّی نشود بلکه مناسب با جایگاه و شأن اجتماعی افراد باشد ، رفتاری محترمانه به حساب خواهد آمد .

 


نظر

 

 

13-احترام متقابل  چه جایگاهی در روابط بین فردی دارد ؟

پاسخ :

  • زندگی اجتماعی نیازمند ارتباط انسان ها با یکدیگر و همنوعان خویش است ،  در این راستا هر فردی تمایل دارد از سوی دیگران مورد پذیرش و قبول قرارگرفته و جایگاه و موقعیتش به رسمیت شناخته شود ، و از سوی دیگران مورد انکار یا بی توجّه ای قرار نگیرد ، در این صورت است که احساس شخصیت نموده و خود را فردی مفید می بیند ، این موضوع در ادامه به تقویت اعتماد به نفس در هر فرد منجرّ خواهد شد و فرد قادر خواهد بود در جامعه با دیگران ارتباط سازنده تری را برقرار نماید ،  بدیهی خواهد بود که احترام گذاشتن نمی تواند همیشه یک طرفه باشد و از سوی دیگران مراعات نشود  زیرا ادامه این روش ، روابط بین فردی را با مشکل مواجه خواهد نمود .