سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

دعای هشتم صحیفه سجادیه

اللّهُمَّ انّى اعُوذُ بِکَ مِنْ هَیَجانِ الْحِرْص

خدایا من از طغیان حرص به تو پناه می برم

(1)

حریص مباش !

  • در  این بخش از دعا ، از طغیان و غلبه ی حرص ، به خداوند پناه برده می شود ،  و در این نیایش ضمن اینکه از یک صفت ناپسند اخلاقی سخن گفته شده ، در کنار آن با پناه بردن به خداوند برای دور بودن از چنین حالتی ، از خداوند یاری طلبیده شده است ، به بیان دیگر انسان به تنهایی و با تکیه به توانایی های خود ، نمی تواند از اخلاق ناپسند پرهیز نماید و لازم است از کسی که تمام هستی و توانایی های خود ، از جانب اوست ، استمداد طلبد ، علاوه بر اینکه وقتی از پناه بردن سخن گفته می شود ، به این معنا است که انسان می خواهد در برابر آسیب ها و تهدید ها ، خودش را در جای مطمئن و امنی قرار دهد ، و این موضوع ( پناهندگی)  اشاره به محدودیت ها و ضعف های انسان نیز دارد .


  • واژه ی حرص دلالت بر نوعی اصرار و پافشاری  برکاری را دارد ، این اصرار گاهی نسبت به عمل خیری است ، و گاه این پافشاری نسبت به عمل ناپسندی می باشد ، مثلاً در روایت گفته شده اگر کسی از کار زشت خود توبه می کند ، برای جبران آن ، بر انجام کار خیر ، اصرار و حرص بورزد (1) و یا اینکه در قرآن کریم ، یکی از صفات پیامبر صلی الله علیه و آله را «حریصٌ عَلیکُم» ذکر می کند ، یعنی پیامبر(ص) بر ایمان آوردن مردم اصرار و پافشاری می ورزید (2) با توجّه به آنچه گفته شد ، حرص نسبت به هر چیزی که انسان را از فضائل اخلاقی دور کند ، مذموم و ناپسند شمرده شده است ، مانند حرص ورزیدن در گرد آوری مادیات ، امام علی علیه السلام فرمودند : بر حذر باش از حرص و آز ، چون آن سرآمد هر پستی ، و ریشه ی هر رذیلت ( اخلاقی) است (3)


  • صفت حرص اگر در انسانی تحقق پیدا کند ،  یکی از لغزش گاه های مهم و عواملی خواهد بود که او را به سوی گناهان و خطاهای دیگر سوق داده و چه بسا موجب هلاکت مادی و معنوی او نیز باشد امام علی علیه السلام می فرمایند :  با حرص زیاد ، اخلاق زشت گردد (4) ، حتی این حرص و طمع اگر در خانواده ای راه پیدا کند ، زمینه دور شدن خانواده از ارزش های معنوی و اخلاقی را فراهم نموده و آنان را نسبت به ادای حقوق و وظایفی که نسبت به دیگر اعضای خانواده دارد ، باز خواهد داشت .


    -------------------------

1-... وَ الْحِرْصُ عَلَى الْخَیْر (بحار الأنوار    ج‏1  ص  120  )

2-توبه/128(إرشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن     ص    212    )

3-إیاک و الشره فإنه رأس کل دنیة و أس کل رذیلة(غرر الحکم ص 296)

4- بالشره تشان الأخلاق (غرر الحکم ص 296)

 


[ دوشنبه 101/7/4 ] [ 2:20 عصر ] [ m.f ]
درباره وبلاگ
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 193
بازدید دیروز: 106
کل بازدیدها: 152685