سفارش های رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام
(14)
نتیجه چهار عمل
برخی از اعمال هستند که نتیجه برخی کارهای دیگر انسان است ، بطوریکه اگر انسان از آنها پرهیز کند ، گرفتار نتیجه ی نا مطلوب آنها نخواهد شد
- همه انسان هایی که در این دنیا زندگی می کنند ، چاره ای جز استفاده ی از دنیا ندارند ، و بدون استفاده از دنیا زندگی کردن امکان پذیر نیست ، امّا فرق است بین استفاده از دنیا برای تأمین نیازها و بین حرص زدن برای بدست آوردن دنیا بطوری که رسیدن به دنیا هدف اصلی انسان باشد و فرصتی برای کسب معنویت و آبادکردن آخرت نداشته باشد ، از سوی دیگر تمام کسانی که حریص به دنیا هستند ، اینگونه نیست که به دنیایی که آرزوی رسیدن به آن را دارند ، دست یابند ، لذا ممکن است نسبت به خداوند خشم گیرند که چرا ما به فلان چیز نرسیدیم ، و یا اینکه اگر بخشی از دنیا از آنها گرفته شد ، ممکن است باز نسبت به خداوند خشم گیرند که چرا از ما گرفتی ؟!
- از سوی دیگر اگر کسی به جای صبر در برابر مصیبتی که بر او وارد می شود ، زبان به شکایت باز کند و بجای اینکه به حکمت مصیبت هایی که در زندگی برای او پیش می آید ، توجّه کند ، فقط به شِکوه و شکایت روی آورد ، کار او بجایی خواهد رسید که از پروردگارش شکایت خواهد نمود
- و اگر کسی در برابر ثروتمندی خضوع و خشوع نماید ، بخش مهمی از دین خود را از دست خواهد داد ، البته باید توجّه داشت که احترام گذاشتن به افراد به خصوص در برابر ویژگی های معرفتی و اخلاقی و رفتاری آنان ، با احترام گذاشتن به فردی به خاطر فقط ثروت او تفاوت دارد ، بنابراین اگر به ثروتمندی که مال خود را در راه خدا انفاق می کند و به نیازمندان جامعه کمک می کند ، احترام بگذاریم در حقیقت به ویژگی های الهی و اخلاقی او احترام گذاشته ایم
- و اگر کسی آیات و نشانه های الهی را که خداوند فرستاده جدّی نگرفت و از آنها روی گردان شد ، و آیات را به مسخره و بازیچه گرفت و در برابر آنها تسلیم نگردید ، در آخرت از سعادت محروم و در رنج ابدی باقی خواهد ماند
پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند :
یا علی! در تورات است که چهار چیز در کنار چهار چیز دیگر است : کسی که حریص به دنیا باشد ، نسبت به خداوند خشمناک گردد ؛ کسیکه از مصیبتی که به او وارد شده شکایت نماید ، از خداوند شاکی خواهد شد ؛ کسیکه بر ثروتمندِ( از خدا بی خبری) وارد شود و در برابر او خم گردد ، دو سوم دینش از بین خواهد رفت ؛ و کسیکه از این امت به آتش دوزخ در آید ، او از کسانی بوده که آیات الهی را به مسخره و بازیچه می گرفته است (1)
---------------------
1-یَا عَلِیُّ فِی التَّوْرَاةِ أَرْبَعٌ إِلَی جَنْبِهِنَّ أَرْبَعٌ مَنْ أَصْبَحَ عَلَی الدُّنْیَا حَرِیصاً أَصْبَحَ وَ هُوَ عَلَی اللَّهِ سَاخِطٌ وَ مَنْ أَصْبَحَ یَشْکُو مُصِیبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَإِنَّمَا یَشْکُو رَبَّهُ وَ مَنْ أَتَی غَنِیّاً فَتَضَعْضَعَ لَهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ وَ مَنْ دَخَلَ النَّارَ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَهُوَ مِمَّنِ اتَّخَذَ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً وَ لَعِباً (تحف العقول ص 9)