سفارش های رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام
(9)
زیورهای الهی
برخی از اعمال است که وقتی انسان آنها را انجام دهد ، به زینت های الهی آراسته می شود ، گویا لباس جدیدی بر او پوشانده و مزیّن به پیراهه های الهی گردیده است
- نخست به دیدار برادران دینی شتافتن و از حال آنان با خبر گردیدن و نیاز آنان را برطرف کردن است ، چون به دیدار کسی شتافتن تنها ملاقات ظاهری نیست ، بلکه لازمه ی هر دیداری که از روی علاقه و انگیزه ی الهی صورت پذیرد ، برطرف کردن نیازی از نیازهای اوست و در هر صورت در این بازدید هم بازدید کننده سود می برد و هم کسی که به دیدار او می روند ، و نکته ی جالب این است که فرموده اند بازدید کننده ؛ زائر خداوند است و خداوند لطف و عنایت خاصی نسبت به زائر خود خواهد داشت و حاجت او را برآورده می سازد
- دومین موضوع را خواندن «تعقیب نماز» عنوان کرده اند ، تعقیب نماز که همان گفتن ذکر یا خواندن دعا و یا تلاوت قرآنی است که پس از نماز بجا آورده می شود ، انسان را به زینت الهی می آراید ، زیرا توقف پس از نماز ، عمل واجبی نیست بلکه درنگ کردن و تعقیبات را بجا آوردن یک عمل مستحبی است که به آن سفارش شده و آثار و برکات مادی و معنوی بسیاری نیز برای آن در نظر گرفته اند ، و هنگامیکه نماز گزار پس از ادای وظیفه ی واجب خود ، از محل عبادت خود حرکت نمی کند و همچنان به ذکر خداوند مشغول می شود ، مشمول لطف ویژه ی پروردگار خویش قرار می گیرد
- مورد سوم انجام مناسک حج است و کسیکه حج و عمره را بجا می آورد ، در حقیقت عازم دیدار خداوند شده است ، و کسیکه به دیدار الهی می شتابد ، میهمان خداوند است و خداوند کسانی را که به زیارت خانه ی او می آیند ، گرامی می دارد و نیاز های آنان را برطرف می سازد
پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند :
- یا علی ! سه چیز از زیورهای الهی است ، مردی که برای خدا به زیارت برادر دینی خود می شتابد (که در حقیقت) او زائر خداوند است و بر خداوند است که زائر خویش را گرامی و حاجت او را روا سازد ، وکسیکه پس از نماز تا نماز دیگر به تعقیب نماز می پردازد که او میهمان خدا خواهد بود و برخداست که مهمان خویش را گرامی دارد ، و کسیکه به حج و عمره می رود ، ( به دیدار خداوند ) شتافته و ( مهمان خداست ) و برخداست که او را گرامی دارد (1)
--------------------
1- یَا عَلِیُّ ثَلَاثَةٌ مِنْ حُلَلِ اللَّهِ رَجُلٌ زَارَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِی اللَّهِ فَهُوَ زَوْرُ اللَّهِ وَ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکْرِمَ زَوْرَهُ وَ یُعْطِیَهُ مَا سَأَلَ وَ رَجُلٌ صَلَّى ثُمَّ عَقَّبَ إِلَى الصَّلَاةِ الْأُخْرَى فَهُوَ ضَیْفُ اللَّهِ وَ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکْرِمَ ضَیْفَهُ وَ الْحَاجُّ وَ الْمُعْتَمِرُ فَهُمَا وَفْدُ اللَّهِ وَ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکْرِمَ وَفْدَه(تحف العقول ص 7)