سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

همچون دو دریا

    نظر

10-مقصود از دو دریای آب شیرین و شور که به هم نمی آمیزند ، چیست ؟

پاسخ :

  • خداوند متعال در سوره ی الرحمن آیات 19 تا 23 به برخی از نعمت های خود اشاره نموده و می فرماید : مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ : خداوند دو دریای ( آب شیرین و آب شور ) را به هم رسانید ؛ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ : میان آن دو دریا ، حائل و مانعی است که ( به قدرت خدا) بر یکدیگر غلبه و تجاوز نمی کنند ؛ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ : پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید ؛ یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ : از این دو دریا ، ( دو گوهر گرانبها ، یعنی) لؤلؤ و مرجان ، خارج و استخراج می شود ؛ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ : پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید .
  • مفسرین در تفسیر این آیات گفته اند : هنگامیکه آب شیرینِ رودخانه ها وارد آب شور دریاها می گردد ، تا مسافت های طولانی  آب شور و شیرین به علت قوانینی که خداوند در طبیعت قرار داده است ، به هم آمیخته نمی شود و اثر آنها از بین نمی رود ، بطوری که انسان ها ، حیوانات و گیاهان از آن بهره مند می شوند و علاوه از این دو دریا ، گوهر های ارزشمندی (مانند : لؤلؤ و مرجان) استخراج می شود که در راه منافع انسان ها از آن بهره مند می شوند و اینها همه از نعمت های الهی است که نیازمند شکر گزاری می باشد .
  • مفسرین علاوه بر این معنای ظاهری که برای این آیات ذکر کرده اند ، با استفاده از روایات ، معنایی باطنی که جز ائمه علیهم السلام کسی از آن با خبر نیست ، برای آن ذکر کرده اند و گفته اند : مقصود از دو دریا ، حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام می باشند ، و مقصود از حائل میان آن دو رسول خدا صلی الله علیه و آله است که شئون آن دو بزرگوار را حفظ می کند (1) و مقصود از دو گوهر گرانبها (لؤلؤ و مرجان) حضرت امام حسن و امام حسین علیهما السلام می باشد (2)
  • به راستی امام علی علیه السلام و همسرشان حضرت فاطمه سلام الله علیها چون دو دریای علم و حلم ، وفا و صفا ، جود و کرم ، بخشش و سخاوت ، حیا و نجابت ، عدالت و کرامت می باشند و پدر و مادری نمونه و الگویی بی نظیر در زندگی خانوادگی هستند که فرزندانی چون امام حسن و امام حسین علیهما السلام را تربیت نموده که افتخار عالم بشریت و انسانیت هستند و سزاوار است مردم جهان از آنان درس گرفته و مسیر سعادتی را که آنان پیموده اند ، دنبال نمایند .

---------------------

1-أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج‏12، ص: 376

2-مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص: 305