6-آیا میانجیگری در امر ازدواج ، از نگاه قرآن یک امر مطلوب است ؟
پاسخ :
- قرآن کریم ، در آیه ی 32 سوره ی نور ، به فراهم کردن مقدمات و اسباب ازدواج کسانی که همسر ندارند ، توصیه نموده است ، که فقهاء بر اساس آن حکم به استحباب مؤکّد ازدواج نموده اند (1) پس اصل ازدواج از نظر قرآن یک امر مطلوب است ، از این رو ، اگر برای یک امر مطلوب که مورد توصیه ی قرآن است میانجیگری شود ، خود ، امر مطلوب دیگری خواهد بود ، زیرا ازدواج ، یک اتفاق مهم در زندگی انسان است و موفقیت در آن ، بسیاری از موفقیت های مادی و معنوی دیگر را تحت تاثیر خود قرار می دهد ، و از سوی دیگر همه ی افرادی که آمادگی ازدواج را دارند ، شرایط انتخاب یک همسر مناسب را برای خود ندارند ، لذا میانجیگری در باره این موضوع از اهمیت خاصی بر خوردار خواهد بود ، البته باید توجّه نمود که این میانجیگری از روی آگاهی و تجربه و شناخت از طرفین ، صورت گیرد و تنها به یک معرفی ساده بدون در نظر گرفتن تناسب میان طرفین نباشد ، لذا فقهاء بر اساس روایات ، حکم به استحبابِ شفاعت و میانجیگری در امر ازدواج را نمود ه اند ، امام علی علیه السلام می فرمایند : برترین شفاعت ها ، شفاعت و میانجیگری بین دو نفر در امر ازدواج است ، تا خداوند آن دو را به هم برساند (2) و می توان گفت ؛ میانجیگری در امر ازدواج ، یکی از مصادیق « شفاعت پسندیده» می باشد که خداوند در آیه ی 85 سوره ی نساء از آن سخن می گوید (3)
-------------------
1-فقهاء گفته اند که ازدواج برای کسانی که شرایط آن برایشان فراهم است مستحب مؤکّد است ، البته برای کسانی که که می ترسند با ترک ازدواج ، به حرام مبتلا شوند ، ازدواج واجب خواهد بود (الفقه على المذاهب الأربعة و مذهب أهل البیت علیهم السلام؛ ج4، ص: 15)
2- تحریر الوسیلة؛ ج2، ص: 240
3-مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً یَکُنْ لَهُ نَصیبٌ مِنْها وَ مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْها وَ کانَ اللَّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ مُقیتاً ( هرکس شفاعت ( و راهنمایی) در کار نیکی نماید ، بهره ای از آن خواهد داشت ، و هر کس شفاعت و ( میانجیگری ) در کار بدی کند ، سهمی از آن خواهد داشت ، و خداوند بر هر چیز مراقب و محافظ است )