نکته های معنوی

نظر

 

 

پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمودند : زمانیکه ازچیزی نگران شدی پس بگو : خدایا بر پیامبر وآل او درود فرست ، خدایا به حق محمد وآل محمد از تو در خواست می کنم که از آنچه  می ترسم و نگران می باشم ، مرا کفایت نمایی ؛ که اگرچنین بگوید این امراز او کفایت شود .

پیامبر صلّی اللّه علیه وآله به حضرت علی علیه السلام فرمودند : إذا هالک أمر فقل «اللهمَّ صلِّ على محمدٍ و على آل‏ِِ محمدٍ، اللهمَّ انّی أسألُکَ بحقِّ محمدٍ و آلِ محمدٍ أن تَکفِیَنی ما أخافُ و أحذَرُ» فإنّکَ تکفى ذلکَ الأمر. 

إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج‏18، ص: 305

 

  • قرآن کریم پیامبر صلی الله علیه وآله را حق می داند : " وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَق‏ّّ" (1) ، به این معنا که پیامبر صلی الله علیه وآله در آنچه می گوید صداقت دارد (2) و فرستاده ی خداوند است (3) بنا براین اگر به -حق پیامبر صلی الله علیه وآله-چیزی را از خداوند می خواهیم ، یعنی به حقّانیتی که پیامبر صلی الله علیه وآله در پیشگاه خداوند دارد از خداوند موضوعی را در خواست می کنیم ، و از سوی دیگر می دانیم ، جانشینان معصوم ایشان نیز بر حق می باشند ، و همان حقانیت برای آنان نیز ثابت است .
  • از طرفی ، وقتی ما از طریق حقّی که پیامبر و خاندان او در پیشگاه خداوند دارند ، چیزی را از خداوند در خواست می کنیم ، یعنی به آنان توسّل جسته و آنان را در پیشگاه الهی واسطه قرار داده ایم ، و از آنجایی که پیامبر و اهل بیت ایشان(صلوات الله علیهم)آبرومند و عزیز و محبوب در پیشگاه الهی می باشند ، دعا و در خواستی که از خداوند داریم به اجابت نزدیک خواهد شد .
  • از سوی دیگر، در روایاتی که در مورد فضائل پیامبر و اهل بیت ایشان(صلوات الله علیهم اجمعین) وارد شده ، آمده است که هر کس اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله را دوست داشته و امامت آنان را بپذیرد ، پیامبر صلی الله علیه وآله شفاعت آنان را بر خود حقی شمرده  و خداوند نیز در خواست شفاعت و اجابت دعای پیامبر صلی الله علیه وآله را بر خود حقی به حساب آورده که به آن عمل خواهد نمود (4) ، لذا این احتمال می رود وقتی از خداوند به حق محمد و آل محمد(صلوات الله علیهم اجمعین) چیزی را در خواست می کنیم ، اشاره به همین حقی باشد که در باره ی آن در روایات سخن به میان آمده است .

----------------------

1-آنان گواهی دادند که فرستاده ی خدا حق است(آل عمران/86)

2-مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر، ج‏2، ص: 229

3- إرشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن، ص: 66

4-(...حَقٌّ عَلَیَّ أَنْ أُدْخِلَهُمْ فِی شَفَاعَتِی وَ حَقٌّ عَلَى رَبِّی أَنْ یَسْتَجِیبَ لِی فِیهِ...) بحارج27 ص 92 باب 4