سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

 

امام علی علیه السلام

چقدر زشت است که انسان باطن بیماری داشته باشد و لی ظاهرش زیبا باشد

ما اقبح بالانسان باطناً علیلاً و ظاهراً جمیلاً

غررالحکم

  • انسان ها در برخورد های اجتماعی با جنبه های آشکارِ رفتارِ یکدیگر در تماس بوده و جنبه های درونی آنان بر یکدیگر پوشیده است
  • از طرفی رفتار های پسندیده و یا ناپسند از درون انسان ، نیّت ها و شخصیتِ هر فرد ناشی می گردد ؛ به این معنا که اگر کسی بد خواه دیگری است ، در ابتدا در درون خود ، بدی او را می خواهد و سپس در رفتار های خود  ، نیت خویش را عملی می سازد ، و اگر در باطن ، خیر خواه مردم است ، نخست نیت نیکی ، نسبت به آنان داشته و سپس در رفتارِ خویش آن را به ظهور می رساند
  • در این سخن به موردی اشاره شده که فردی از نظر اخلاقی درون آلوده ای دارد ولی جنبه های ظاهری او زیبا و پسندیده است ؛  پیام این سخن آن است که از چنین شخصی انتظار است که همانگونه که ظاهرش زیبا و نیکو است ، باطن او (نیت ، قصد و شخصیت او) نیز زیبا و پسندیده باشد  

 


[ جمعه 98/3/31 ] [ 1:42 عصر ] [ m.f ]

امام علی علیه السلام

حق خداوند بر شما این است که در حال توانگری (به دیگران) نیکی نموده و شکر گذار باشید و در حال تنگدستی ، راضی بوده و شکیبایی نمایید

حق الله سبحانه علیکم فی الیسر ، البرّ و الشکر و فی العسر، الرضا و الصبر

غررالحکم

  • انسان ها در دنیا از نظر مادی حالت های یکسانی ندارند ، گاه دارا و توانمند و گاه ندار و ناتوانند
  • خداوند از آنجایی که خیر وصلاح بندگان خود را می خواهد ، آنان را بگونه ای راهنمایی نموده که در نهایت موجب کمال و رشد وسعادت آنان را فراهم آورد
  • خداوند توصیه نموده که اگر از نظر مادی در شرایط توانمندی قرار دارند ، دیگران را نیز از امکاناتی که دارند بهره مند نموده و به آنان نیکی کنند و در عوض شکر نعمت الهی را که در اختیار آنان قرار داده بجا آورند
  • و اگر از نظر مادی در شرایط سختی به سر می برند از ناسپاسی پرهیز نموده و قناعت را پیشه ی خود سازند و از سوی دیگر به آنچه دارند خشنود و کاسه ی صبرشان لبریز نگردیده ، شکیبایی بورزند

[ پنج شنبه 98/3/30 ] [ 12:15 صبح ] [ m.f ]

 

 

امام علی علیه السلام

خویشاوند خود را گرامی دار ، آنان را که بردبارند بزرگ دار، و با آنان که نادان و کم خردند با بردباری رفتار نما و اگر تنگدست می باشند بر آنان آسان گیر، زیرا خویشاوندان در سختی و آسایش ، پشتیبان تو می باشند

أکرم ذوى رحمک و وقّر حلیمهم و احلم عن سفیههم و تیسّر لمعسرهم فإنّهم لک نعم العدّة فى الشّدّة و الرّخاء

غررالحکم

  • در آیین ما بر ارتباط با خویشاوندان تأکید شده و علت آن تقویت پیوند های اجتماعی میان مردم است ، بدیهی است که افرادی که از یک رگ و ریشه می باشند ، زمینه ی آماده تری برای ارتباط و أنس با یکدیگر خواهند داشت
  • یکی از جهاتی که بر ارتباط با خویشاوندان ، توصیه شده ، جنبه ی حمایت های مادی ومعنوی آنان از یکدیگر است ، زیرا خواه ناخواه زندگی دارای فراز و فرود هایی می باشد که انسان ها نیاز به کمک و حمایت یکدیگر دارند و خویشاوندان انگیزه ، شناخت و آمادگی بیشتری برای این أمر دارند
  • برای تحقق این موضوع ، امام علی علیه السلام ، مهارت هایی را برای رفتار مطرح می نمایند ؛ از جمله : 
  1. احترام گذاشتن به ویژه نسبت به خویشاوندان بزرگوار و باوقار   
  2. رفتاری همراه با تحمّل و بردباری نسبت به خویشاوندانی که رفتار خردمندانه ای ندارند 
  3. کمک به خویشاوندانی که در شرایط اقتصادیِ خوبی قرار نداشته و آسان گرفتن نسبت به آنها

 


[ چهارشنبه 98/3/29 ] [ 12:58 صبح ] [ m.f ]

امام علی علیه السلام

کسیکه به قسمت الهی راضی باشد از خلق خدا(مردم) بی نیاز گردد

من قنع بقسم الله استغنی عن الخلق

غرر الحکم

  • انسان ها برای رسیدن به خواسته های خود تلاش می کنند و پس از مدتی نتیجه ی تلاش خود را مشاهده می کنند
  • از طرفی همیشه نتیجه ای که ما از تلاش خود می بینیم ، با آنچه می خواستیم و انتظارش را داشتیم ، مطابق نمی باشد ، در اینصورت انسان می تواند باز به کوشش خود ادامه دهد ، این موضوع ، همچنان می تواند ادامه داشته باشد ؛ امّا انسان به جایی می رسد که احساس می کند ، در حال حاضر ، تلاش او بیش از آنچه که اکنون به آن رسیده  ؛ ثمره ای ندارد ، در اینجا است که به آنچه دارد رضایت داده و قناعت می کند .
  • احساس رضایت از آنچه داریم ، ما را از حرص و طمع ؛ و نیازمندی به این و آن ، باز می دارد ؛ و آرامش و اطمینان عمیقی را در زندگی به ما می بخشد و این آرامش نعمت بزرگی است که خداوند به افرادِ قانع ، عطا نموده است


[ دوشنبه 98/3/27 ] [ 11:16 عصر ] [ m.f ]

 

امام علی علیه السلام

برترین کار نیک ، به فریاد اندوهگین (و دلسوخته) رسیدن است

افضل المعروف إغاثه الملهوف

غرر الحکم

  • انسان ها در زندگی اجتماعی به یکدیگر نیازمند بوده و شایسته است در سختی ها و تنگناهای زندگی کمک به یکدیگر را فراموش ننمایند
  • مشکلات زندگی ضمن تاثیرات مادی که برای انسان ها دارد می تواند آثاری روانی یا معنوی نیز از خود بر جای بگذارد ، از این رو انسانهایی که در تنگناهای اقتصادی قرار گرفته یا دچار محرومیت هایی شده و یا مصیبت دیده و یا تحت ستم قرار گرفته اند ، دچار حالت غم و اندوه شده و این حالت ، روح و روان آنان را آزرده می نماید  
  • کمک نمودن و همدردی داشتن با چنین افرادی ضمن کاهش اندوه آنان ، بار فشار ناشی از مشکلات را از آنها کاسته و سختی ها را برای آنان قابل تحمّل می نماید
  • با ارزش بودن چنین رفتاری به جهت اضطرار و شرایط سختی است که افراد در آن قرار گرفته اند  و آنان در اولویت نسبت به افرادی هستند که در شرایط اضطراری نمی باشند.   


[ دوشنبه 98/3/27 ] [ 1:2 صبح ] [ m.f ]

 

امام علی علیه السلام

برترین ایمان ، نیکوکاری است

أفضل الایمان الإحسان

غرر الحکم

  • ایمان در وجود انسان محدود به باور ها و اعتقادات نمی شود ، بلکه شامل اعمال و رفتار نیز می گردد
  • رفتار انسان از آن جهت مشمول ایمان می گردد که بر خاسته و نشأت گرفته ی از آن است ، از این رو  اعمالی که از انسان صادر می گردد ، می تواند ابعاد ایمان در وجود انسان را نشان دهد
  • انسان مؤمن به سمت نیکی و نیکوکاری گرایش دارد زیرا می داند خداوند ،خود خالقِ خوبی ها و هم دوستدار نیکی ها است و هم به اعمال نیک پاداش می دهد و این معرفت پایه های ایمان در وجود انسان را می سازد
  • و از طرفی ، نیکی کردن دایره ی وسیعی دارد  و شامل هر نوع خدمات اجتماعی ، فکری ، عاطفی ،مادی و معنوی ، اخلاقی و فرهنگی می گردد

 


[ یکشنبه 98/3/26 ] [ 12:58 عصر ] [ m.f ]

 

امام علی علیه السلام

کسیکه طمع کار است ، فقیر ترین مردم است

افقر الناس الطامع

غرر الحکم

  • غالباً تصور می شود کسیکه از نظر اقتصادی ، تنگدست است ، و آهی در بساط ندارد ، شخص فقیری می باشد
  • ولی می شود فقر و نداشتن را به گونه ی دیگری نیز تصور کرد ، اگر از فقر به نیازمندی تعبیر نموده و بگوییم کسیکه نیاز مند است ، فقیر است ، در این صورت می توان فقیر را حتی به کسیکه از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد ، اطلاق نمود
  • از این رو کسیکه دارای تمکّن مالی می باشد ولی دچار حرص جمع آوری مال و ثروت است و روح بی نیازی بر دل وجانش سایه نیفکنده ، در حقیقت باز نیاز مند است ، و این روح نیازمندی باعث می شود هر چه نیز جمع نماید باز عطش او سیراب نگردد ، لذا به چنین شخصی فقیر ترین مردم گفته شده است   


[ شنبه 98/3/25 ] [ 11:13 عصر ] [ m.f ]

امام علی علیه السلام

یاد آخرت هم دارو است و هم شفا دهنده

ذکر الاخره دواء و شفاء

غرر الحکم

  • به یقین یاد آوری جهان دیگر ، یک اثر معنوی بر ذهن و روح انسان خواهد گذاشت که باز تاب آن درزندگی ور فتار آدمی آشکار می شود
  • بسیاری از دلبستگی ها و وابستگی هایِ دست و پا گیر در زندگی ، و بر آورده نشدن برخی از نیاز های انسان در این دنیا ، منشأ آشفتگی های فکری و روانی می گردد و به دنبال خود بیماری هایی را برای جسم و روان انسان در پی خواهد داشت
  • اگرزمینه ای برای کنترل و جهت دهی به خواسته های بیشمار وجود نداشته باشد ، انسان در کلاف سر در گمی قرار می گیرد که رها شدن از آن ، هزینه های فراوان مادی و معنوی را به انسان تحمیل می نماید
  • توجّه به زندگی در دنیای دیگر و دوام وبقای آن و نیز یاد آوری ناپایداری زندگی و لذت های این دنیا ، می تواند از بخشی از دلبستگی ها و وابستگی های رنج آور در زندگی پیشگیری نموده و به فعالیت های انسان در این دنیا جهت خاصی ببخشد


[ شنبه 98/3/25 ] [ 3:44 عصر ] [ m.f ]

امام علی علیه السلام

هنگامیکه مصیبت ها و حوادث پی در پی فرود آید ، آنگاه ارزش صبر آشکار شود

عند نزول المصائب و تعاقب النّوائب تظهر فضیلة الصّبر

غرر الحکم

  • زمانی ارزش رفتار های اخلاقی آشکار خواهد شد که زمینه ی بروز آنها  ، آماده باشد ؛ اگر زمینه ای برای صبر کردن وجود نداشته باشد ، شکیبایی ورزیدن معنا پیدا نمی کند
  • از طرفی وقتی انسان با شرایط دشواری روبرو می گردد ، در ابتدا لازم است خود را از شرایط دشوار خارج نموده  و به شرایط عادی برگردد ، پس از اینکه فردی تلاش نمود ولی سختی ها و دشواری ها همچنان پایدار بود ، در اینجا هست که وظیفه ، صبر است
  • صبر در سختی های زندگی ، ارزشمند است چون با بی صبری ، شرایط سخت ، دشوار تر خواهد شد و خروج از بحران ، اتفاق نخواهد افتاد ، اما با صبر وتحمّل میتوان به دنبال راه برون رفت از مشکل بوده و شرایط سخت را قابل تحمّل تر نمود


[ شنبه 98/3/25 ] [ 3:43 عصر ] [ m.f ]

 

امام علی علیه السلام

کسیکه بر خداوند توکل کند ، سختی ها برای او آسان شود

من توکل على الله تسهّلت له الصعاب

غرر الحکم

  • انسان دارای محدویت های فراوانی است که با وجود آن ، برای رسیدن به اهداف خود ممکن است با مشکل مواجه شود
  • از طرفی از آینده با خبر نیست ، وهمین موضوع نگرانی هایی را برای او ایجاد می کند ، از سوی دیگر توانایی علمی او محدود است و نمی تواند همه ی اطراف یک موضوع را آن طور که باید باشد ، ببیند و در نظر گیرد
  • از سوی دیگر از خطراتی که در هر لحظه او را تهدید می کند ، اطلاعی ندارد و از این رو همیشه قدرت پیشگیری از اتفاقات نا خوشایند را نیز نخواهد داشت
  • و گاه چیزی را به سود خود می بیند و یا چیزی را به زیان خود می پندارد ، در حالیکه تصوّر او اشتباه بوده است ، در این موارد بیشمار اگر انسان ضمن تلاش و کوششی که از روی تفکّر و مشورت انجام می دهد ، به خداوند توکل نماید و از ابتدا تا انتهای کار خود ، اعتماد به خداوند را از دست نداده و کار و تلاش خود را در مسیر کسب رضایت الهی قرار دهد و سپس نتیجه را هر چه بود به خداوند واگذار کند ، ضمن اینکه در جریان کار از آرامش و امنیت بر خوردار است ، و در آخر ، نتیجه را هر چه بود بپذیرد ، بسیاری از نگرانی ها و ترس ها و اندوه ها و سختی ها از او دور شده و به آرامش خواهد رسید

 


[ شنبه 98/3/25 ] [ 3:41 عصر ] [ m.f ]
   1   2      >
درباره وبلاگ
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 507
بازدید دیروز: 34
کل بازدیدها: 150885