سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمندان، مایه بهره مندی ازایشان و به دست آوردن فضیلتهای آنان است . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 100 بهمن 12 , ساعت 10:6 عصر

101-آیا قهرکردن رفتاری مطلوب در زندگی مشترک می باشد ؟

پاسخ :

  • قهر کردن بطور کلی همراه با ترک معاشرت و سخن گفتن با فردی ، تحقق پیدا می کند ، این چنین رفتاری هر چند می تواند در برخی از افراد نتیجه بخش باشد و بر اثر قهرکردن با کسی ، بتوان رفتار او را تغییر داد ، ولی چنین رفتاری را نمی توان بطور مطلق و نسبت به همه افراد و در هر شرایطی ، مطلوب دانست ، و به همه توصیه شود که برای پیشبرد مقاصد خود ، از قهرکردن استفاده نمایند ، علاوه بر اینکه ، برای برخی قهرکردن به صورت یک عادت در آمده و در هر اتفاقی چه با اهمیت و چه کم اهمیت ، به قهرکردن روی می آورند ، که این رفتار مطلوبی در زندگی نمی باشد  ، در مجموع توصیه می شود ، تا آنجا که می توانند ، نا رضایتی خود در زندگی را از طریق گفتگو و در فضایی صمیمی دنبال کنند و تا آنجا که می توانند از قهر نمودن پرهیز نمایند .


یکشنبه 100 بهمن 10 , ساعت 11:24 عصر

  100-حسادت چه پیامد منفی در زندگی مشترک خواهد داشت ؟

پاسخ :

  • حسادت به این معنا است که انسان  ، طاقت دیدن نعمت و امتیازی را در دیگران ندارد و در مرحله ی بالاتر در صدد بر می آید ، به نوعی به فرد مورد نظر آسیبی مادی یا معنوی را وارد نماید ، حسادت هم می تواند در درون یک خانواده و در میان اعضای آن رخ دهد و هم می تواند در خارج از محیط خانواده تحقق پیدا کند ، مثلاً نسبت به بستگان ، دوستان و یا همکاران خود ، حسادت ورزد .


  • معمولاً حسادت با اخلاق های ناپسند دیگری چون عیب جویی ، بدگویی ، کینه توزی و انتقام جویی همراه می شود که هرکدام از آنها می تواند آرامش فردی و اجتماعی انسان را بر هم زند ، از سوی دیگر کمتر پیش می آید که فرد حسود ، آرام بگیرد و رفتاری از سر حسادت  از خود بروز ندهد ، لذا رفتارهای او یا در تقابل با نظرات اعضای خانواده ی خود بوده و یا به تقابل با دیگران می انجامد ، که هر کدام می تواند زمینه ی تنش و نزاع را در زندگی برای او و دیگران فراهم نماید .

 


پنج شنبه 100 بهمن 7 , ساعت 12:8 عصر

  99-بهانه جویی در زندگی مشترک ، به چه معنایی است ؟

پاسخ :

  • بهانه جویی به ایراد بی جا گرفتن و و در پی بهانه و دستاویز برای باز خواست و اعتراض گشتن اطلاق می شود (1) ، بهانه جویی را می توان شاخه ای از عیب جویی دانست که بر اثر آن فردی به دنبال پیدا کردن عیبی در رفتار و گفتار دیگران می گردد که آن عیب را به رخ آنان بکشد و او را به باد انتقاد و اعتراض بگیرد ، کسیکه به چنین رفتاری عادت نموده است تلاش می کند با هر بهانه ای کوچک در صدد اثبات نظر خود برآید و با بزرگ نمایی آن ، طرف مقابل خود را  مورد حمله قرار دهد ، چنین شخصی از برقراری ارتباط سالم وسازننده با دیگران ناتوان است و دائماً رابطه ی  خود را با  دیگران به بهانه ای قطع می کند ، و شاید در مرحله ای دیگر به نزاع با دیگران بپردازد و با همین بهانه با دیگران قهر نماید ، علاوه بر اینکه چنین شخصی از توانایی بالایی درگذشت و بخشش برخوردار نیست و بیشتر کینه ی دیگران را به دل می گیرد و بدون شک اگر چنین رفتاری در زندگی مشترک راه پیدا نماید روابط صمیمانه بین همسران را از بین خواهد برد .

 


سه شنبه 100 بهمن 5 , ساعت 8:41 عصر

  98-آیا مشکلات اقتصادی ، تأثیرمنفی در رابطه ی میان همسران دارد ؟

پاسخ :

  • بدون شک ، ادامه و اداره ی زندگی به شرایط اقتصادی خانواده بستگی دارد ، حتی اگر انسان ازدواج هم نکرده باشد ، و بخواهد به تنهایی زندگی کند ، باز هم نیازمند توانایی مالی خواهد بود ، تا بتواند به زندگیِ خود ادامه دهد ، از سوی دیگر همه ی انسان ها توانایی کنار آمدن با شرایط سخت و دشوار اقتصادی را ندارند و چه بسا  تحمّل آنان تمام شود ، و این موضوع به ایجاد تنش در روابط خانوادگی آنان بینجامد .


  • از طرف دیگر نیز نمی توان انکار نمود که بسیاری از خانواده ها در جامعه ، از نظر اقتصادی در شرایط خوبی نمی باشند و این موضوع در روابط صمیمی آنان ، تأثیر منفی نداشته  و آنان تلاش می کنند بگونه ای از این شرایط سخت عبور نموده و اجازه نمی دهند مشکلات مادی ، به فضای معنوی و صمیمی خانواده ی آنان ، آسیبی وارد نماید . در هر صورت ضمن تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی ، باید بدانیم ارزش عشق و علاقه به خانواده و همسر ، با مسائل مادی قابل مقایسه نمی باشد .

 


یکشنبه 100 بهمن 3 , ساعت 3:21 عصر

  97-آیا عصبانی شدن در محیط خانواده ، کار مطلوبی است ؟

پاسخ :


  • بطور کلی عصبانی شدن ، رفتار مطلوبی نمی باشد ، زیرا غالباً  نتیجه ای که از عصبانی شدن پدید می آید ، نتیجه ی رضایت بخشی نمی باشد ، پس بهتر است چه در محیط خانواده و چه در خارج از محیط خانواده ، انسان از عصبانی شدن پرهیز نماید ، و سعی کند خواسته ی خود را در فضایی آرام و با گفتگو ، پیش ببرد ، و از سوی دیگر ، اگرانسان عادت کند که اهداف خود را در زندگی از طریق خشم گرفتن ، به پیش ببرد ، این امر باعث می شود فضای صمیمیت و منطقی در محیط خانواده ، از بین رفته و به جای آن فضایِ تنش و نزاع در خانواده حاکم گردد و به مرور زمان ، آرامش از خانواده رخت بر می بندد .


  • پس بهتر است بجای عصبانی شدن ، تلاش در کنترل خشم خود نموده ، و بجای آن ، با احترام به سخنان منطقی طرف مقابل گوش فرا دهیم ، و در صورتیکه سخنانِ طرف مقابل برای ما پذیرفته نمی باشد ، مخالفت خود را بدون خشم گرفتن ابراز نماییم ، و بدانیم با بردباری و شکیبایی ، بهتر می توانیم به اهداف خود در زندگی دست یابیم .


جمعه 100 بهمن 1 , ساعت 8:26 عصر

   96-آیا باید اسرار خانوادگی  خود را برای دیگران بازگو نمود ؟

پاسخ :

  • در ابتدا باید مشخص نمود ، که مقصود از اسرار خانوادگی چگونه مسائلی می باشد ، چون ممکن است هر فردی ، برداشت خاصی از اسرار داشته باشد ، که با برداشت دیگری از آن متفاوت باشد ، مثلاً اینکه امروز من چه غذایی خورده ام ، یا اینکه دیشب چه ساعتی خوابیده ام ، یا دیروز چه ساعتی به خانه آمده ام ، یا صبح ها چه ساعتی به سر کار میروم ، می تواند جزء مسائل شخصی انسان باشد ، وصلاح  نداند که آن را به دیگران بگوید ، هر چند در عرف اجتماعی به اینگونه مسائل ، اسرار زندگی نمی گویند .


  • از سوی دیگر ، مقصود از دیگران که نباید اسرار را به آنها گفت ، چه کسانی می باشند ؟ آیا مقصود افراد غریبه هستند ، یا دوستان صمیمی یا اعضای خانواده ، یا همسایه و همکار انسان ؟ علاوه بر اینکه اسرار را در چه شرایطی نباید در اختیار دیگران قرار داد ؟ و آیا در شرایط اضطراری که انسان به کمک دیگران نیازمند است ، باز هم نباید هیچکس از اسرار انسان با خبر شود ؟


  • به نظر می رسد مقصود از اسرار ، اطلاعاتی مربوط به خانواده باشد ، که در صورت آشکار نمودن آنها ، ضرری مادی یا معنوی ، متوجه انسان گردد ، در اینصورت در مواردی که لازم است این اسرار را بازگو نمود ، باید برای افرادی بیان کرد که می توانند ، به انسان یاری رسانند و مشکل ما را برطرف نمایند خواه اعضای خانواده باشند یا والدین یا مشاور یا یک دوست صمیمی .

 


<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ