سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 امام علی علیه السلام

جبران آنچه با سکوت از دست می دهی آسانتر(و کمتر) ازجبران آن چیزی است که با حرف زدن از دست می دهی (زیرا) نگهداری آنچه در ظرف است با محکم بستن دریچه ی آن امکان پذیر است

وَ تَلَافِیک مَا فَرَطَ مِنْ صَمْتِکَ أَیْسَرُ مِنْ إِدْرَاکِکَ مَا فَاتَ مِنْ مَنْطِقِکَ وَ حِفْظُ مَا فِی الْوِعَاءِ بِشَدِّ الْوِکَاء

نهج البلاغه

  • زبان وسخن نقش مهمی در روابط اجتماعی ومعاشرت انسان با دیگران دارد ، و از طریق سخن گفتن است که انسان افکار ومقاصد خود را به دیگران انتقال داده و سخنان انسان به هر گونه ای که باشد منشأ قضاوت دیگران خواهد بود ، اگر انسان سنجیده و خوب سخن بگوید قضاوت دیگران قضاوت خوبی خواهد بود و اگر نسنجیده و نابجا سخن گوید ، دیگران در باره ی او قضاوتی خوبی نخواهند داشت .
  • از طرفی ، هر فرد که جایگاه اجتماعی بالاتری دارد ، نیاز بیشتری به سنجیده گویی خواهد داشت ، چه بسا انسان در جایگاه خود سخنی بگوید که جنگ ونزاعی ایجاد شود و گاه سخنی بگوید و جلوی یک فتنه و جنگی را بگیرد ، سخنی بگوید و نا آرامی را به آرامش تبدیل کند و یا حرفی بزند آرامش را از دیگران سلب نماید ، از سوی دیگر ، اگر در مفهوم سخن توسعه دهیم و آن را شامل هر نوع بیانی بدانیم ، گاه پیام مکتوب انسان در فضای مجازی نیز با توجه به سرعت انتشار و وسعتی را که فرا می گیرد ، همان نقش زبان را ایفا می کند .
  • در هر صورت تا انسان سخن نگفته باشد ، عیب و هنرش نهفته باشد ، ولی وقتی سخن گفت عیب و هنرش آشکار می گردد در آن صورت ، اگر عیبی از او آشکار شود به این سادگی جبران نپذیرد ولی اگر با سکوت تقصیری از او سر زد می تواند سخن بگوید و آن را جبران نماید لذا با سکوت انسان سالم تر خواهد ماند . البته مخفی نماند که در جایی که انسان وظیفه دارد چیزی را بگوید و نگوید او هم تقصیرکرده است ، امّا تأکید این روایت بر فکر کردن و سنجیده سخن گفتن است .  

پرسش : تفاوت سکوت ، در جبران آنچه با نگفتن ، از دست می رود  با سخن  ، در آنچه با گفتن ، از دست می رود ، چیست ؟

پاسخ :اگر انسان با ساکت بودن چیزی را از دست بدهد جبرانش با توضیح دادن قابل ترمیم است ولی اگر چیزی را نسنجیده به زبان جاری کند ، جبران کردن آن دشوار وگاه امکان پذیر نمی باشد 


نظر

 

امام علی علیه السلام

برای هر کاری عاقبت ونهایتی است

وَ لِکُلِّ أَمْرٍ عَاقِبَةٌ

نهج البلاغه

  • انسان با آینده نگری تا اندازه ای می تواند نتیجه ی کارهای خود را پیش بینی نماید ، به این معنا که هر کارِ خوب یا بدی را که قصد انجام آن را دارد ، با توجّه به نتیجه ای که در آینده پیش بینی می کند ، مورد توجّه قرار دهد یا هر سخنی را که می خواهد بگوید ، باز تاب آن را در نظر بگیرد ، بعد آن سخن را به زبان جاری نماید.
  • از این رو اگر کارِ مورد نظر نتیجه ی خوب و خداپسندانه دارد آن را انجام دهد و اگر نتیجه ی بد و ناپسندی دارد آن را ترک کند ، این موضوع شامل تمام امور مادی ومعنوی و دنیوی واخروی می گردد ، لذا اگر انسان کاری را در دنیا انجام دهد که عاقبت آن در آخرت تلخ و دردناک است از انجام آن خوداری نماید ، واگر قصد کاری دارد که در دنیا دشوار و تلخ است ولی در آخرت شیرین است می تواند آن را انجام دهد .

پرسش : مقصود از اینکه هر کار، عاقبت و پایانی دارد ، چیست ؟

پاسخ : مقصود آن است که نتیجه ی خوب یا بدِ کارها را در نظر گرفته و با توجّه به عاقبت ِآن ، کاری را انجام دهیم ، مثلاً انجام هر گناهی عاقبت زیان باری در دنیا و آخرت دارد و ترک هر گناهی ، عاقبت سودمندی در این دنیا و در دنیای دیگر برای انسان خواهد داشت . که در این صورت آنچه را ضرر دارد ترک نموده و آنچه را سود مند است انجام می دهیم .  

 


نظر

 

امام علی علیه السلام

خشم خود را چون جرعه ای فروبر ، که من در پایان وعاقبت کار ، جرعه ای شیرین و لذت بخش تر از آن  ندیده ام

وَ تَجَرَّعِ الْغَیْظَ فَإِنِّی لَمْ أَرَ جُرْعَةً أَحْلَى مِنْهَا عَاقِبَةً وَ لَا أَلَذَّ مَغَبَّة

نهج البلاغه

در اینجا فرو خوردن خشم به جرعه ی آبی تشبیه شده که انسان آن را به تدریج می آشامد ، به این معنا که انسانی که دچار خشم می گردد شاید یکباره نتواند بر خشم خویش غلبه نموده ، امّا به تدریج وگام به گام ، امکان کنترل آن وجود دارد ، ومقصود از فرو بردن خشم ، اظهار وآشکار نکردن آن می باشد (1) .

از سوی دیگر وقتی انسان نوشیدنی شیرین و لذت بخشی را می نوشد ، پس از اتمام نوشیدن ، احساس خوبی از آشامیدن آن برای او پدید می آید که احساس رضایت او را بر می انگیزد ، در مورد کنترل خشم هم چنین است که انسان بعد از فرو بردن خشم احساس رضایت خواهد نمود ، چون در غالب موارد کسانی که عصبانی گردیده اند ، در پایان کار یا خود پشیمان شده ویا دیگران به سرزنش آنان پرداخته اند .

پرسش : چرا کنترل خشم ، به نوشیدن جرعه ای شیرین وگوارا ، تشبیه گردیده است ؟

پاسخ : زیرا زمانی که فردی خشم خود را کنترل می کند ، در حقیقت مانع آشکار شدن آن  می شود و مانند یک آشامیدنی آن را فرو می برد ، وچون در غالب موارد اظهار خشم ، موجب پشیمانی می گردد ، انسان از اظهار نکردن آن احساس رضایت پیدا می کند،گویا نوشیدنی لذت بخشی نوشیده است .

------------------

1- توضیح‏ نهج‏ البلاغة، ج 4 ، صفحه‏ ى 75

 


نظر

 

امام علی علیه السلام

مبادا خانواده ی تو بدبخترین افراد نسبت به تو باشند

و لا یکن أهلک أشقى الخلق بک

نهج البلاغه

  • خانواده ی هر فرد نزدیکترین افراد به او هستند و حقوقی که آنان به عهده ی انسان دارند بیشتر از افرادی است که رابطه ی دورتری با ما داشته ویا هیچ نسبت خویشاوندی نداشته باشند ، از این رو در مرحله ی نخست لازم است به حقوق مادی ومعنوی آنان توجّه نمود و در مرحله ی بعد ، افرادی که نسبت دورتری با ما دارند .
  • امّا اگر انسان به حقوق مختلف خانواده ی خود بی توجّه بوده و با اخلاق پسندیده ای با آنان رفتار نکند و از نیازهای آنان غفلت ورزد ، و در جهت خوشبختی و آبرو مندی آنان کوشا نباشد ، و آنان را در تنگنا قرار داده (1)، بگونه ای که آنان آرزوی مرگ او را داشته باشند (2) ، در اینجاست که گفته می شود : چه خانواده ی بد بختی که گرفتار چنین آدمی شده اند .!

پرسش : مقصود از خانواده ای که بدبخترین افراد ، نسبت به انسان هستند ، چیست ؟

پاسخ : مقصود آن است که انسان خانواده ی خود را در تنگنا قرار دهد ، به حقوق آنان اهمیت نداده و با اخلاق خوب با آنان معاشرت نکند

-----------------------

1- أعلام‏ نهج‏ البلاغة(السرخسی)، صفحه‏ ى 251

2-  بهج‏ الصباغة فی‏ شرح‏ نهج ‏البلاغة، ج 8  ، صفحه‏ ى 435

 


نظر

 

امام علی علیه السلام

مال اندک همراه با عفت و پاکی ، بهتر از مال فراوان همراه با گناه و ناپاکی است

وَ الْحِرْفَةُ *مَعَ الْعِفَّةِ خَیْرٌ مِنَ الْغِنَى مَعَ الْفُجُور

نهج البلاغه

  • انسان برای گذران زندگی خود نیازمند کسب در آمد و امکانات مالی واقتصادی است تا بتواند رفاهی را برای خود و خانواده ی خود فراهم نماید ، وشاید بسیاری از افراد تمایل داشته که از رفاه و امکانات بیشتری در زندگی بهره مند باشند و به همین جهت به دنبال کار و رشته ای از فعالیت می باشند که از در آمد بالاتری بر خوردار باشد .
  • امّا در این جهت مردم تفاوت هایی با یکدیگر دارند ،  برخی از مردم برای کار و پیشه و کسب در آمد در زندگی برای خود اصولی اخلاقی قائل هستند ، از این رو  به دنبال کاری می باشند که ضمن کسب در آمد ، بتوانند پایبندی خود را به اخلاق حفظ نموده و از مسیر پاکی و پاکدامنی منحرف نشوند ؛ ولی گروهی اصل برای آنها ،  درآمد بیشتر است و اهمیت چندانی برای اخلاق قائل نمی باشند واگر در سایه ی در آمد بیشتر ، از مسیر پاکی و پاکدامنی خارج شوند ، اهمیت چندانی برای آنان ندارد .
  • در این سخن ، امام علی علیه السلام اصل را در سلامت اخلاقی برای انسان ، معرفی نموده  و فرموده است ، اگر انسان در آمد کمتری داشته باشد ولی تقوای او حفظ شود ، بهتر از مال فراوانی است که زمینه ی گناه را برای انسان فراهم می کند ، بدیهی است این سخن به این معنا است که معیار اصلی : پایبندی به اخلاق است ، بنابراین بهره مندی از امکانات اقتصادیِ بیشتر وظایف اخلاقی والهی بیشتری را به دنبال خواهد داشت .

پرسش : داشتن ثروت از نظر اخلاقی ، در چه شرایطی مطلوب خواهد بود ؟

پاسخ :از نظر اخلاقی بهره مندی از امکانات مالیِ فراوان ، زمانی مطلوب است که انسان را از دایره ی اخلاق خارج نسازد و از مسیر پاکی و پاکدامنی منحرف نگردد .

________________

*- و الحرفة بالکسر مثل الحرف بالضم-  و هو نقصان الحظ و عدم المال (شرح‏ نهج البلاغه(ابن‏ أبی ‏الحدید)  ج 16 صفحه‏ ى 98