سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

امام علی علیه السلام

کسیکه به روزی خداوند خشنود باشد ، به آنچه از دنیا از دستش رفته است ، اندوهناک نگردد

وَ مَنْ رَضِیَ بِرِزْقِ اللَّهِ لَمْ یَحْزَنْ عَلَى مَا فَاتَه

نهج البلاغه

  • خداوند هر مخلوقی را آفریده  برای او رزقی مقدّر کرده که به او می رسد ، آنچه بر انسان لازم است این است که برای کسب روزی تلاشی متعارف نماید ، و باقی کار را به خداوند بسپارد ، زیرا خداوند بیکاری و بار زندگی خود را بر دوش دیگران گذاشتن را برای بنده ی خود نمی پسندد .
  • از سوی دیگر طبیعی خواهد بود که انسان در مسیر کسب روزی همیشه با موفقیت روبرو نیست ، و نتیجه ی تلاش او همیشه با انتظاری که دارد تطبیق نمی کند و گاه با شکست مواجه می شود وحتّی چیزی را هم که بدست آورده از دست می دهد . اینکه انسان اشتباهات خود را درکار نظر بگیرد وسعی کند دوباره تکرار نشود ، بخشی از کار است ؛ بخش دیگر آن است که انسان احساسات خود را مدیریت  نماید و به خاطر آنچه از دست داده غصه نخورد .
  • برای این منظور در این سخن بحث رضایت از روزی خداوند مطرح شده ، زیرا با خشنودی از روزیی که خداوند در اختیار هر کس قرار داده ، افراد رضایت مند می دانند آنچه را از دست داده اند ، روزی آنان نبوده که بخواهند برای از دست دادنش اندوهناک گردند .

پرسش : صفت رضایت و قناعت چگونه انسان را از اندوه خوردن بر دنیا باز می دارد ؟

پاسخ : وقتی انسان به روزی و رزقی که خداوند برای بنده خود مقدّر کرده  باور داشته و در عین تلاش ،  به آنچه برای او حاصل می شود ، راضی گردد ، دیگر برای آنچه از دست می دهد غصّه نخواهد خورد .