سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

امام علی علیه السلام

خود را به شکیبایی در نا ملایمات عادت ده و(بدان) شکیبایی در راه حق ، اخلاق نیکویی است

وَ عَوِّدْ نَفْسَکَ التَّصَبُّرَ عَلَى الْمَکْرُوهِ وَ نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُرُ فِی الْحَق

نهج البلاغه

  • عادت که از تکراریک عمل برای انسان حاصل می شود ، نیازمند زمان است و به صورت تدریجی ، تحقق می یابد ، از سوی دیگر ترک هر عادتی نیز یکباره بسیار مشکل است و آن نیز به گذشت زمان نیازمند خواهد بود ، از این رو اگر بخواهیم عادتی نیکو را در خود ایجاد نماییم نیازمند صبر وحوصله و تمرین ومرور زمان خواهیم بود .
  • از طرفی زندگی دنیا و حوادثی که در آن اتفاق می افتد همیشه به نفع انسان و مطابق انتظار وخواست او نمی باشد و گاه چاره ای جز صبرکردن و شکیبایی در برابر امور ناخوشایند ندارد ، حال اگر کسی بخواهد طبق عادت پیشین خود بی صبری و ناشکیبایی کند ، نه تنها مشکلی از او برطرف نمی شود ، بلکه با بی صبری ، خود را آزرده  و مشکل خود را می افزاید .
  • از این رو صبر در برابر نا ملایمات ضمن اینکه از جمله ی اخلاق پسندیده است ، در موفقیت و رفع مشکلات انسان و تصمیم گیری های سنجیده برای انسان راه گشا خواهد بود به خصوص اگر با امر باطل و نادرستی روبرو باشد ، و با صبر وشکیبایی خود را به آن آلوده نکرده و بر حق وراستی شکیبایی ورزد .

پرسش : چرا باید انسان خود را به صبر کردن عادت دهد ؟

پاسخ : زیرا زندگی همواره با نا ملایماتی ، آمیخته است که اگر انسان قدرت صبر کردن در برابر آنها را نداشته باشد ، نه تنها مشکلاتش برطرف نخواهد شد بلکه به علت بی تابی ، بار مشکلات خود را می افزاید .