سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای هشام! خداوند، پیامبران و فرستادگان خود را به سوی بندگانش بر نینگیخته، جز برای آنکه از او (معرفت) فراگیرند، پس هر که نیکتر رو آورد، معرفت بیشتری برد . [امام کاظم علیه السلام]
 
یکشنبه 101 شهریور 20 , ساعت 10:57 عصر

     سفارش های رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام

(36)

لج بازی

در این سفارش به موضوع لجاجت و ریشه و نتیجه آن پرداخته شده است :


  • هنگامیکه از لجاجت سخن گفته می شود ، به رفتاری اطلاق می شود که فردی حرف درست و منطقی دیگران را نپذیرفته (1) و بر کار و سخن خود هر چند غیر منطقی باشد اصرار می ورزد ، لجاجت گاه در برابر امور عادی و روزمره زندگی است و گاه در مسائل مهم و تأثیر گذاری مربوط به دنیا و آخرت انسان است که با بی توجّهی به آن ، خسارت های مادی و معنوی گریبانگیر انسان می شود ، مثلاً کسانی که با دیدن آیات و نشانه های الهی ، از روی لجاجت ایمان نمی آورند(2) ، در آخرت زیانکار خواهند بود ، یا کسیکه از روی لجاجت و علیرغم نهی دیگران با کسی ازدواج می کند که لیاقت وشایستگی همسری با او را ندارد ، در همین دنیا زندگی همراه با آرامشی را نخواهد داشت .


  • در اینجا پافشاری بر امر نادرست را از جهل انسان و عدم آگاهی او به نتیجه ی کار ، دانسته اند ، لذا می توان گفت هر کس بر سخن و یا کار غیر منطقی خود اصرار کند و به انجام آن لجاجت ورزد ، از روی جهل و نادانی خواهد بود ، و لازمه ی این رفتار پشیمانی می باشد ، چون وقتی انسان نتیجه ی بی توجّهی به حرف درست و معقول دیگران را مشاهده نماید ، بر کار خود پشیمان می گردد.


پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند :

یا علی ! از لجاجت بپرهیز زیرا اول آن نادانی و پایان آن پشیمانی است (3)

-----------------------

1-فرهنگ عمید

2-یونس/101

3-یَا عَلِیُّ إِیَّاکَ وَ اللَّجَاجَةَ فَإِنَّ أَوَّلَهَا جَهْلٌ وَ آخِرَهَا نَدَامَة(تحف العقول ص 15)‏

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ