سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... از هر لذّتی جز یاد تو، از هر آسایشی جز همدمی تو، از هر شادمانی ای جز نزدیکی به تو، و از هر کاری جز فرمانبری ات، از توآمرزش می خواهم . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات ذاکرین ـ]
 
پنج شنبه 100 آذر 4 , ساعت 11:50 عصر

 74-آیا قناعت در زندگی مشترک ، بخشی از آینده نگری به شمار می آید ؟

پاسخ :

  • در آینده نگری ، هر چند انسان در زمان حال زندگی می کند ولی به فردای خود می اندیشد و برای آن دست به یک اقدام عملی می زند ، این آینده نگری می تواند شامل مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، مذهبی یا فرهنگی باشد ، و هنگامیکه از قناعت سخن به میان می آید بیشتر جنبه های اقتصادی به ذهن می آید ، بر اساس آن هر خانواده به این فکر می کند که امروز به گونه ای مسائل اقتصادی خود را مدیریت نماید ، که برای فردا ، بتواند به حیات اقتصادی خود ادامه دهد و دچار مشکلی نشود.


  •  از سوی دیگر در قناعت ، حسابرسی و اندازه گیری مورد توجّه قرار می گیرد و اسراف و ریخت و پاش آفتی برای آن محسوب می شود ، هر چند برخی تصور می کنند که قناعت در مواردی است که انسان در تنگنای اقتصادی قرار گرفته باشد ولی اگر در تنگنا نبود ، پس قناعت کردن معنا ندارد ! ولی باید توجّه داشت قناعت مخصوص شرایط سخت نیست بلکه اگر انسان در رفاه هم باشد با توجّه به توانایی خود ، قناعت یک امر پسندیده است و بر اساس آن افراد دارایی خود را در امور بیهوده و بی فایده ، هزینه نمی کنند .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ