سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! . . . از نادانی و بیهودگی و از گفتار و کردار بد به تو پناه می برم . [امام علی علیه السلام ـ در دعای یوم الهریر در پیکار صفّین ـ]
 
پنج شنبه 100 خرداد 13 , ساعت 9:34 عصر

 82-چه راهی برای کسب محبوبیت انسان در روابط اجتماعی و در میان مردم وجود دارد ؟

پاسخ :

  • بطور کلی می توان دو سبب کلی ، برای کسب محبوبیت در میان مردم را بر شمرد ، یکی از آنها جنبه ی مادی و یکی دیگر جنبه ی معنوی دارد به تعبیر دیگر اسباب و زمینه های این موضوع را گاهی باید در رفتار خود انسان جستجو نمود و گاه از سوی خداوند است ، و این دو در راستای یکدیگر بوده و با هم منافاتی ندارند مثلاً صداقت در رفتار و گفتار و نیکوکاری ، باعث دوستی و محبت دیگران نسبت به ما می شود (1) ، حتی این موضوع را در محیط خانواده نیز می توان مشاهده نمود به این معنا که اخلاق نیک اعضای خانواده و احترام متقابلی که نسبت به یکدیگر دارند موجب می شود ، علاقه ی قلبی میان آنان ایجاد شود و به عکس اخلاق ناپسند و بی احترامی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر باعث از بین رفتن محبوبیت در میان آنان می شود .
  • راه دیگر جنبه الهی دارد ، خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا : همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دهند ، خداوند بخشنده محبت آنان را در دل ها قرار می دهد (2) از این رو است که که می بینیم مردم  ، انسان های با ایمان و نیکوکار را دوست دارند بدون اینکه آنان رابطه ی خاصی با آنان که دوستشان دارد ، داشته باشند و این محبت جنبه ی الهی دارد ، در روایات مصداق این آیه را حضرت علی علیه السلام معرفی کرده اند که خداوند ، محبت ایشان را در دل های مؤمنان قرار داده است (3)

-------------------

1-رک :تفسیر المراغی، ج‏16، ص: 89

2-مریم/96

3-تفسیر نور الثقلین، ج‏3، ص: 363

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ