سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند سلطان خدا در زمین است، پس هرکه با وی در افتد بر افتد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 100 خرداد 7 , ساعت 12:5 صبح

 

79-مقصود از تکاثر در قرآن کریم ، چه موضوعی می باشد؟

پاسخ :

  • تکاثر ، نام صد و دومین سوره قرآن کریم است و به معنای افزون شدن و فراوان شدن می باشد (1) ، این سوره در مقام توبیخ مردم در مشغول شدن به فراوانی و زیادی در مال و ثروت ، فرزندان و افراد  وابسته ی به آنها است ، که این امر باعث غفلت آنها از زیان و خسارتی و عذابی است که برای آنها به بار خواهد آورد که نتیجه ی آن را به زودی خواهند دانست و ( علاوه بر این ) از آنها در باره ی غفلت از نعمت هایی که به آنها داده شده تا شکرش را بجای آورند ، سوال خواهد شد که چرا این نعمت های الهی را کفران نمودند (2)
  • لذا خداوند در این سوره ، انسان ها را از سرگرم شدن به مادیات و فخر فروشی به یکدیگر در این امور باز می دارد و به آنها هشدار می دهد که مسائل مادی شما را از اهداف عالی انسانیت و آنچه باعث سعادت مندی در آخرت می شود باز ندارد ، لذا در احادیث آورد شده که خداوند خطاب به انسان می فرماید : « ای فرزند آدم ! اگر از دنیا چیزی می خواهی که تو را کفایت کند پس بدان کمترین چیز از این دنیا برای تو کافیست ، و اگر از دنیا بیش از کفایت خود می خواهی ، پس بدان تمام دنیا را هم (به تو دهند ) برای تو کافی نخواهد بود » (3) که این حدیث اشاره به موضوع قناعت داشتن و حرص نزدن در دنیا دارد .

------------------

1-فرهنگ عمید

2-المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص: 350

3-یا ابن آدم! إن کنت ترید من الدنیا ما یکفیک فأیسر ما فیها یکفیک، و إن کنت ترید ما لا یکفیک فکلّ ما فیها لا یکفیک (من هدی القرآن ج 18 ص 312)

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ