سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گنجی سودمندتر از دانش، نیست . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 100 فروردین 24 , ساعت 12:16 صبح

 

50-مقصودِ قرآن کریم از مشارکت شیطان با انسان ، چیست ؟

پاسخ :

  • قرآن کریم در سوره ی اسراء آیه ی 64 از مشارکت شیطان با انسان در اموال و اولاد سخن می گوید (َ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلاد ) مفسّرین در توضیح آیه ی شریفه گفته اند : مقصود از مشارکت شیطان با انسان در اموال و دارایی ،  به این صورت است که مالی را که خداوند برای برطرف کردن نیاز های طبیعی انسان قرار داده ، از راه نا مشروع و حرام بدست آورد ، که با اینکار غرض شیطان نیز بر آورده شده است ، و یا اینکه مالی را از راه حلال بدست آورد ولی در مسیر اطاعت از خداوند آن را بکار نگیرد ، که در اینصورت ، شیطان نیز از آن بهره برده است .
  • و مقصود از مشارکت شیطان در فرزندان به این معنا است که فرزندی از راه نا مشروع متولد شود ، و یا اینکه از راه مشروع و حلال تولّد یابد ، ولی او را تربیتی نا مناسب و ناشایست کند و بر اساس آداب و تربیت الهی او را پرورش ندهد که در اینصورت سهمی به شیطان اختصاص داده است . (1) از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده که برخی از بچه های خردسال را نگاه نموده و فرمودند : وای به فرزندان آخر زمان از دست پدرانشان ! ، سؤال شد از دست پدران مشرک آنها ؟ حضرت فرمودند : خیر ، بلکه از دست پدران مؤمن آنها ، پدرانی که هیچیک از واجبات دین را به آنها آموزش نمی دهند ، و اگر خودِ فرزندان ، چیزی از آن را یاد گیرند ، آنها را منع می کنند ، ( و در عوض) به بهره ی اندکی از دنیا ( و مسائل مادی ) برای آنها راضی می شوند ، ( آگاه باشید ) من از آنها جدا هستم و آنان نیز از من جدایند .

---------------------

1-المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏13، ص: 146

 2-روی عن النّبیّ صلّى اللّه علیه و آله انّه نظر إلى بعض الأطفال. فقال: ویل لأولاد آخر الزّمان من آبائهم. فقیل: یا رسول اللّه من آبائهم المشرکین؟ فقال: لا، بل من آبائهم المؤمنین. لا یعلّمونهم شیئا من الفرائض. و إذا تعلّموا أولادهم منعوهم، و رضوا عنهم بعرض یسیر من الدّنیا، فأنا منهم بری‏ء و هم منی براء ( تفسیر المعین ج 3 ص 1523)

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ