سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که همراه آرزوى خویش تازد ، مرگش به سر در اندازد . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 100 فروردین 2 , ساعت 11:53 عصر

 33-آیا در قرآن کریم اشاره ای به حرمتِ سقط جنین شده است ؟

پاسخ :

  • خداوند در آیه ی 31 سوره ی اسراء می فرماید : وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً : و فرزندان خود را از ترس گرسنگی و فقر نکشید ، زیرا ما به آنان و شما روزی می دهیم ، همانا کشتن آنها گناهی بزرگ است ، این آیه ی شریفه اشاره به عمل عرب جاهلی دارد که فرزندان دختر خود را از ترس گرسنگی و فقر می کشتند لذا خداوند آنان را از انجام این گناه بزرگ نهی نموده و فرموده  ما روزی رسان به همه ی بندگان هستیم (1) ، مفسرّین به تناسب این آیه سقط جنین را یکی از انواع قتل فرزندان دانسته که عملی حرام و موجب دیه است که در بحث های فقهی به آن اشاره شده است (2)
  •  از سوی دیگر برخی از صاحب نظران فلسفه ی حرمت سقط جنین را بر اساس کرامتی ذاتی می دانند که خداوند در آغاز ورود به جهان هستی و حتی پس از مرگ انسان برای او قرار داده است و در این باره می فرمایند : در حقوق بشر از دیدگاه غرب اشاره‌اى به وجود حفظ کرامت و آبروى انسان پس از مرگ او وجود ندارد. در صورتى که براى تحکیم کرامت و حیثیت انسانى تصریح به این حق از ضرورت کامل برخوردار است و با توجه به این حق و حق حیات جنین (که با نظر به حرمت سقط جنین ثابت شده است) اثبات مى‌شود که اسلام، فوق انگیزه‌هاى احساساتى خام و یا اهداف دیگر، واقعا انسان را از آغاز ورود به جهان هستى تا پس از خروج از آن، داراى کرامت و حیثیت ذاتى مى‌داند (3)

--------------------

1-إرشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن، ص: 290

2-تقریب القرآن إلى الأذهان، ج‏3، ص: 306

3- رسائل فقهى (علامه جعفرى)؛ ص: 174

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ