سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

31-مقصود از علم خداوند نسبت به آنچه در شکم مادران است ، چیست ؟

پاسخ :

  • خداوند در سوره ی لقمان آیه ی 34 می فرماید : وَ یَعْلَمُ ما فِی الْأَرْحامِ : خداوند به آنچه در شکم مادران است ، دانا می باشد ، و در این راستا این سؤال مطرح می شود که دانش بشر ، امروزه به جایی رسیده که از پسر یا دختر بودن فرزند و برخی از جزئیات دیگرِ طفلی که در شکم مادران است می تواند آگاه گردد ، پس این علم ، یک علم اختصاصی نمی باشد ، بلکه بشر نیز از آن آگاه است .
  • پاسخ به این سؤال این است که علم بشر با تمام پیشرفت هایی که کرده است ، محدود است و فقط به برخی از جزئیاتی که فعلاً در شکم مادر است (1) ، به صورت محدود ، آگاهی پیدا نموده است ، امّا از تمام خصوصیات این انسان و اینکه در آینده چه خواهد شد و چه صفات و یژگی هایی پیدا خواهد کرد آگاه نمی باشد ، پس علم کامل از آنِ خداوند است .

 امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید :

  • پس خداوند سبحان، از آنچه در رحم مادران است، از پسر یا دختر، از زشت یا زیبا ، سخاوتمند یا بخیل، سعادتمند یا شقى آگاه است، و از آن کسى که آتشگیره آتش جهنّم است یا در بهشت همسایه و دوست پیامبران علیهم السّلام است، از همه اینها آگاهى دارد. این است آن علم غیبى (ذاتى) که غیر از خدا کسى نمى‏داند. جز اینها، علومى است که خداوند به پیامبرش تعلیم داده (علم غیب اکتسابى) و او به من آموخته است، پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم براى من دعا کرد که خدا این دسته از علوم و اخبار را در سینه ‏ام جاى دهد و اعضاء و جوارح بدن من از آن پر گردد . (2)

---------------------

 1- تفسیر الکاشف، ج‏6، ص: 174

 2-ترجمه‏ نهج ‏البلاغه  خطبه  128 (دشتى)، صفحه ‏ى 245