سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 16-قرآن کریم چه پیشنهادی برای حل اختلاف میان همسران می نماید ؟

پاسخ :

  • انسان ها در عین اینکه در انسانیت با یکدیگر اشتراک دارند ، امّا تفاوت های بسیاری از جهت خُلق و خوی ، عادت ها و سلایق ، استعدادها و توانایی ها با یکدیگر دارند ، این اختلافِ طبیعی در عین اینکه می تواند انسان ها را برای رفع نیاز ، به یکدیگر پیوند دهد (1) ، از سوی دیگر اگر کنترل و مدیریت نشود ، می تواند به شکاف و جدایی ، میان آنها بینجامد ، دامنه ی این اختلاف می تواند در روابط میان همسران نیز مشاهده گردد .
  • برای پیشگیری از اختلاف میان همسران لازم است ، آنان پیش از ازدواج به میزان تفاوت ها و شباهت های یکدیگر توجّه نموده  و اگر شباهت های آنها بیش از تفاوت های آنان بود ، به سازگاری آنان در زندگی مشترک کمک خواهد نمود و اگر تفاوت های آنان بیشتر باشد ، سازگاری و تفاهم آنان در آینده کمتر خواهد بود ، و از آنجایی که همه ی افراد نمی توانند در امر ازدواج به یک شناخت عمیق دست یابند ، این امر ممکن است به اختلاف آنان در آینده دامن زند و زندگی آنان را به مرز جدایی برساند .
  • قرآن کریم برای رفع اختلاف میان دو همسر در زندگی مشترک توصیه می نماید : اگر از ( ادامه اختلاف ) میان دو همسر نگران شدید که کار آنان به جدایی برسد ، ( یک دادگاه خانوادگی تشکیل دهید و بدین منظور ) یک داور از فامیل مرد و یک داور از فامیل زن را انتخاب و برای حل اختلاف میان آنان اقدام نمایید ، که اگر آندو قصد اصلاح و سازش داشته باشند ، خداوند توفیق سازش به آنها را خواهد داد و خداوند ( از باطن و نیّتِ افراد) دانا و آگاه است (2) و هدف از این داوری ، اصلاح میان دو همسر ، حفظ کیان خانواده و  پیشگیری از ضایع شدن فرزندان آنان است و از سوی دیگر لازم است دو داور اهلیت و شایستگی برای داوری را داشته باشند و گرچه می توان داوران را از غیر فامیل نیز انتخاب نمود ولی از آنجایی که خویشاوندان از اسرار و باطن دو همسر آگاه تر بوده و دلسوزی بیشتری دارند و اسرار آنان را حفظ می کنند ، قرآن کریم داوران خانوادگی را پیشنهاد می کند (3)

-------------------

1-رک : مجموعه‏ آثاراستاد شهید مطهرى    ج‏13  ص  765    

2-وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُریدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً خَبیراً (نساء/35)

3-تفسیر الکاشف، ج‏2، ص: 318