سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 2-قرآن کریم چه توصیه ای به ازدواج کسانی که همسر ندارند ، می نماید ؟

پاسخ :

  • قرآن کریم در سوره ی نور آیه 32 توصیه می کند ، که اسباب و مقدمات ازدواج کسانی را که همسر ندارند ، فراهم نمایید ، چه کسانی که تا بحال ازدواج نکرده اند و چه کسانی که قبلاً ازدواج کرده و به دلایل گوناگون فعلاً بدون همسر می باشند (1) ، و همانطور که می دانیم ، ازدواج و داشتن همسر یک نیاز طبیعی است که قرآن کریم به این نیاز توجّه نموده است ، و نداشتن همسر می تواند زمینه ی بسیاری از ناهنجاری های فردی و اجتماعی را فراهم نماید ، بنابراین تشکیل خانواده یک پایه ی اساسی برای داشتن یک جامعه ی سالم است .
  • از سوی دیگر فراهم کردن اسباب و مقدمات ازدواج گاه از سوی والدین و سرپرستان خانواده صورت می گیرد و گاه یک امر اجتماعی و توصیه ی به همه مسلمانان است (2) که زمینه ازدواج را برای همه ی کسانی که نیاز به ازدواج دارند را فراهم نمایند و حتی می توان گفت ، این موضوع ، یک وظیفه برای دولت ها و حکومت ها می باشد که مقدّمات ازدواج جوانان را به روش های مختلف فرهنگی و اقتصادی فراهم نمایند .
  • و از آنجایی که یکی از عوامل خودداری از ازدواج ، مشکلات و تنگناهای اقتصادی است ، قرآن کریم ، نگرانی افراد از این موضوع را با این جمله برطرف می کند که : اگر آنها فقیر باشند ، خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می کند ، زیرا خداوند وسعت بخش و دانای ( به احوال بندگان خویش) است (3) .
  • بنابراین خداوند به کسانی که ازدواج می کنند ، نگاه ویژه دارد و آنان را از امدادهای غیبی خویش بهره مند می نماید ، علاوه بر اینکه به تجربه ثابت شده کسانی که تشکیل خانواده می دهند ، انگیزه و رغبت بیشتری برای تأمین نیازهای زندگیِ خود دارند ، و جامعه نیز نگاه ویژه ای به کسانی که تشکیل خانواده داده اند ، دارد. (4)

------------------------

1- وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ

2-تفسیر الکاشف، ج‏5، ص: 419

3- إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ

4-رک : تقریب القرآن إلى الأذهان، ج‏3، ص: 701