سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به لقمان گفته شد : از حکمت چه گرد آورده ای؟ گفت : برای آنچه کفایت شده ام خود را به زحمت نمی اندازم و آنچه را به من سپرده شده، تباه نمی سازم . [امام باقر علیه السلام]
 
پنج شنبه 99 آذر 6 , ساعت 10:37 عصر

 

33-مقصود از اینکه امام علی علیه السلام ، قرآن را پایه و اساس اسلام معرفی کرده اند ، چیست ؟

پاسخ :

  • امام علی علیه السلام در نهج البلاغه ، قرآن را زیر بنا و پایه ی اسلام معرفی نموده اند (1) زیرا قرآن سند معتبر و تحریف نشده و غیر قابل تردیدی است که اعتقادات و باورهای اسلامی و راه درست زندگی و سعادتمندی ، در آن مطرح گردیده است (2) و از آنجایی که دین اسلام بهترین و آخرین دین الهی می باشد خداوند قرآن را که پایه و اساس این دین است از تحریف و هر گونه تغییر مصونیت بخشید و فرموده : إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ‏ : همانا ما ذکر (قرآن) را نازل نموده و همانا ما حافظ و نگهدار آن هستیم (3)
  • به همین دلیل پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم به مردم قرآن را آموزش داده و جامعه را بر اساس آموزه های قرآنی سامان می دادند و هر زمان آیه یا سوره ای نازل می گردید در حفظ آن کوشا بوده و به نویسندگان فرمان می داده تا آن را نوشته و به مردم برسانند ، و آن را برای قاریان قرآن می خوانده و آنان نیز آیات را به خاطر سپرده و آنچه را حفظ و فرا گرفته بودند به سایر مردم حتی کودکان و زنان آموزش می دادند ، به همین صورت بوده که قرآن با الفاظ و معانی خود ، محافظت شده و احکام و تعالیم قرآنی در جامعه مسلمانان منتشر می گردید .
  • به همین جهت بود که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله امیر مؤمنان علیه السلام را از تفسیر و حقایق آیات و ارتباط بین آنها از محکم و متشابه ، ناسخ و منسوخ ، مطلق و مقیّد و مجمل و مبیّن ، آگاه می کردند . (4)

------------------

1-وَ أَثَافِیُّ الْإِسْلَامِ وَ بُنْیَانُهُ (نهج البلاغة خطبه 198 (صبحی الصالح) صفحه ى 315   )

2- رک : شرح‏ نهج..(السیدعباس)   ج 3   صفحه ‏ى 414   

3-حجر/9

4-رک : التحقیق فی نفى التحریف عن القرآن  ص6   

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ