سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش دو گونه است : دین شناسی و کالبد شناسی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 99 مهر 11 , ساعت 9:38 عصر

 

 

97-آیا در قرآن کریم اشاره ای به بحث خود سازی شده است ؟

پاسخ :

از نگاه کلی می توان گفت ؛ قرآن کریم کتاب تربیت انسان و کتاب خود سازی است ، امّا در عین حال آیاتی در قرآن به صورت مستقیم وغیر مستقیم به این موضوع اشاره دارد :

  1. -خداوند در سوره ی "شمس" قسم های متعدّدی به خورشید ، ماه ، روز ، شب ، آسمان ، زمین و نفس آدمی را ذکر می کند و پس از این همه سوگند می فرماید : کسیکه تهذیب نفس نمود و نفس و روح خود را پاک کرد ، رستگار می شود و کسیکه نفس و روح خویش را آلوده ساخت نومید و محروم خواهد گردید . (1)
  2. - خداوند در سوره "مائده" ، افراد مؤمن را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید ، مراقب نفس خود باشید و در جهت اصلاح آن و پاک سازی آن از گمراهی و آلودگی اقدام نمایید  :  "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ" (2) و (3)
  3. - خداوند در سوره "نجم" ، افراد مؤمن را مورد خطاب قرار می دهد و به آنها تذکّر می دهد از خود ستایی بپر هیزند چون خود ستایی بر خلاف خود سازی و تهذیب نفس است و انسان را تدریجاً فریفته و آلوده به رذائل اخلاقی می گرداند ؛  لذا می فرماید :" فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى‏ " : نفس خود را پاکیزه نپندارید چون او (خداوند) داناتر به افرادی است ( که در واقع) پرهیزکار هستند (4) و (5)

-----------------------

1-سوره شمس آیات 1-10

2-مائده /105 

3-ر.ک : إرشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن، ص: 130

4-نجم/32

5-رک : الأصفى فی تفسیرالقرآن، ج‏2، ص: 1227

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ