سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

 

80-چرا برخی از افراد در کنترل احساسات خود ناتوانند ؟

پاسخ :

این موضوع دارای علت های گوناگونی است که به برخی از آنها اشاره می شود :

  1. -عادت هایی که انسان از دوران کودکی در فضای تربیتی و فرهنگی خانواده و محیط خود ، آنها را کسب کرده است می تواند مانعی برای کنترل احساسات باشد ، مثلاً کسی که برای رسیدن به حق خود ، عادت کرده با داد و فریاد و ایجاد تنش به خواسته ی خود برسد ، این عادت مانع این است که با آرامش و منطق به خواسته ی خود دست یابد .
  2. -هر فرد دارای شخصیتی است که این شخصیت بر روی طرز فکر و رفتار او تأثیر می گذارد ، مثلاً کسی که شخصیت نگران و ترسویی دارد ، نمی تواند در کارهایی که نیاز به شجاعت و اراده ی قوی دارد ، وارد شود .
  3. -نداشتن آگاهی و شناخت کافی و بی تجربه بودن از سود یا زیان یک موضوع ، موجب می شود انسان را در انجام کار دچار تردید و یا اشتباه نماید ، مثلاً کسانی که به طور افراطی به چیزی و یا کسی علاقه مند یا وابسته می شوند و از تبعات و آینده ی کار خود آگاهی کافی ندارند ، ممکن است زندگی و آینده ی تحصیلی یا شغلیِ خود را به مخاطره انداخته و زیان بسیاری از این موضوع ببینند .
  4. -نداشتن الگوهای الهی ، اخلاقی و عقلانی ، باعث می شود ، انسان در تصمیم گیری های خود ، بر اساس امیال و خواسته های نفسانی و درونی خود تصمیم گرفته و یا به قضاوت بپردازد ، مثلاً برخی از انسان ها بر اساس چهره و ظاهر افراد به قضاوت در باره ی آنان پرداخته و چه بسا در باره ی آنها سخنانی بگویند که واقعیت نداشته و یا رفتار ناپسندی نسبت به آنان روا دارند . امام علی علیه السلام می فرمایند : کسیکه می خواهد ایمانش کامل باشد لازم است دوستی و دشمنی و خرسندی و نا رضایتیش ( از کسی یا چیزی ، فقط ) برای خدا باشد ( نه برای خواسته های نفسانی و خواهش های درونی ) (1)

-------------------------

1-وَ قَالَ ع مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکْمُلَ إِیمَانُهُ فَلْیَکُنْ حُبُّهُ لِلَّهِ وَ بُغْضُهُ وَ رِضَاهُ وَ سَخَطُهُ لِلَّهِ ( مستدرک‏ الوسائل   ج  12   ص  228)