سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

دعای حضرت مهدی علیه السلام (17)

در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است .

وَ عَلَى مَشَایِخِنَا بِالْوَقَارِ وَ السَّکِینَةِ

(خدایا) به پیران ما متانت و آرامش عنایت فرما

متانت و آرامش

  • رفتار انسان در سنین مختلف عمر با یکدیگر متفاوت است ، لذا رفتاری را که از یک کودک خردسال انتظار داریم از یک نوجوان انتظار نداریم و یا رفتاری را که از یک نوجوان توقّع داریم از یک بزرگسال انتظار نداریم ،  از این رو رفتار هر فرد در هر سنی ، مطابق شرایطی است که درآن سن وجود دارد ، بر این اساس اگر فردی رفتاری هماهنگ با سن خود انجام ندهد ، ممکن است مورد سرزنش و یا تمسخّر و یا شگفتی دیگران شود .


  • هنگامیکه عمر انسان افزایش پیدا می کند ، به موازات آن تجربه ی انسان نیز بیشتر شده و به اصطلاح به یک پختگی می رسد ، علاوه بر اینکه در پیری غالباً نیروی جسمی انسان کاهش پیدا نموده  و بیشتر افراد کهنسال  مانند یک جوان نمی توانند به فعالیت بپردازند ، از این رو آنچه از افراد کهنسال انتظار می رود آن است که دیگران  از عقل و درایت وتجربه ی آنان بهره مند شده  و از این جهت در جامعه از وجود آنان استفاده گردد . 


  • یکی از چیزهایی که در دعا برای کهنسالان در خواست شده ، موضوع وقار و سنگینی در رفتار است ، وقار به رفتاری گفته می شود که  حقارت آمیز و از روی سبکسری نباشد که در مجموع نشان از منش و شخصیت مثبت یک فرد دارد ، و معمولاً وقار و متانت ، آرامش خاصی را به دنبال دارد که از یک فرد عاقل ، با تجربه و آگاه انتظار می رود که البته باید توجّه داشت حالت وقار و آرامش مرهون تربیت و عاداتی است که فرد در طول عمر خود کسب کرده است .


خلاصه : در خواست وقار و آرامش برای افراد کهنسال بر اساس انتظاری است که از چنین افرادی در سنین بالای عمر وجود دارد ، معمولاً افراد کهنسال دارای عقل ، تجربه ، و درایتی هستند که سایر افراد جامعه می توانند از وجود پرخیر و برکت آنان بهره مند شوند.


پرسش : چرا برای کهنسالان در خواست وقار و آرامش شده است ؟


پاسخ : وقتی افراد در جامعه رفتاری مناسب سن خود داشته باشند ، شخصیت و احترام اجتماعی آنان حفظ شده و بیشتر مورد توجّه دیگران قرار گرفته و دیگران از وجود آنان بهره مند خواهند شد .