سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش نه پشتى تا سوارش شوند و نه پستانى تا شیرش دوشند چنان زى که در تو طمع نبندند . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 98 آذر 3 , ساعت 12:2 صبح

 

همگام با قرآن

پندهای لقمان به فرزندش

وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ

(لقمان/13)

(به یاد آور) زمانیکه لقمان فرزند خود را موعظه می نمود و به او گفت : ای فرزندم ! به خداوند شرک میاور ، زیرا شرک به خدا ظلم وستمی بزرگ است

ستمی بزرگ !

  • قرآن کریم بخشی از مواعظ وپند واندرزهایی را که لقمان برای فرزند خود بیان کرده است ذکر می کند تا درسی برای مخاطبین قرآن و اهل ایمان باشد و از اینجا می توان استفاده نمود که یکی از وظایف والدین راهنمایی وارشاد فرزندان خویش است واین راهنمایی آنطور که برخی تصور می کنند تنها در دایره ی مسائل مادی خلاصه نمی شود ، بلکه به مسائل اعتقادی واخلاقی نیز تعلّق می گیرد ، بلکه می توان گفت این نوع آموزش بر سایر آموزش ها مقدّم است ونسبت به آنها اولویت دارد ، زیرا داشتن باورهای صحیح وبهره مندی از اخلاق نیک ، نقش اساسی در سعادت دنیا وآخرت انسان خواهد داشت .
  • لذا در این آیه مشاهده می شود اولین موعظه ی لقمان به فرزندش ؛ درس توحید وخداشناسی می باشد و اینکه فرزندش از شرک و بت پرستی و شریک قائل شدن برای خداوند یکتا وبی همتا دوری نماید و پس از آن است که توصیه های اخلاقی ورفتاری را برای فرزند خویش بیان می کند و از اینجا نیز می توان استفاده نمود که دستور العمل های اخلاقی ورفتاری لازم است مبتنی بر اصل توحید باشد واز تعالیم الهی و توحیدی سرچشمه بگیرد ، چون در غیر اینصورت ممکن است بر اثر دوری و انحراف از اصل توحید ، رفتارهای انسان مبتنی بر خواسته ها و هوای نفس آدمی بوده و باعث دوری از خداوند گردد .

پرسش : چرا اولین موعظه لقمان به فرزندش در باره ی دوری از شرک است ؟

پاسخ : می توان گفت مهمترین عامل سعادت انسان ، ایمان به خداوند یکتا و بی همتا می باشد ، از این رو لقمان نخستین پند خود را به داشتن اعتقاد صحیح که همان ایمان به یکتایی خداوند است اختصاص داده است .

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ