سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر


همگام با قرآن

صفات بندگان شایسته

وَ الَّذینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّور...

(فرقان/72)

(و بندگان خدای بخشنده ،کسانی هستند که)

در مجالس باطل شرکت نکرده ( ونیز شهادت دروغ نمی دهند)

نهم :عدم شرکت در مجالس باطل

  • بندگان شایسته برای تمام فعالیت های فردی واجتماعی خود ، برنامه و قانونی دارند ، برنامه ی آنها بر اساس کسب رضایت الهی ، تنظیم گردیده ، آنان حتی برای شرکت کردن در یک جلسه یا شرکت نکردن در آن ، از این قانون تبعیت می کنند ، برای آنها پاکی فکر و روحشان و نیز حفظ دین وایمانشان اولویت دارد ، آنها اگر به تفریح هم می پردازند و در این راستا به مجلسی پای می گذارند ، به این موضوع توجّه دارند ، که مبادا با حضورشان در مجلسی ، نا رضایتی خداوند را فراهم نمایند ، علاوه بر اینکه ممکن است با شرکت آنها ، ایمان واخلاقشان بر باد رود و آسیب ببیند .
  • آنها نه تنها در مجلس ِباطل پای نمی گذارند ، به دروغ نیز شهادت نمی دهند (1) حتی اگر با شهادت دروغ منافعی نصیب آنان گردد و یا با شهادتشان گناهکاری ، بی گناه قلمداد شود ، آنان در مجالسی که در آن غناء وجود دارد  و یا حرف های زشت وناپسند گفته میشود نیز حضور پیدا نمی کنند (2) و همه ی اینها برای آن است که خود تحت نأثیر این مسائل قرار نگرفته ونیز با حضورشان کار های اهل باطل را تأیید نکنند .

پرسش : چرا بندگان شایسته در مجالس باطل ، حضور پیدا نمی کنند ؟

پاسخ : آنان برای اینکه تحت تأثیر ، امور ناپسندی که در این مجالس وجود دارد ، قرار نگیرند ، در این مجالس شرکت نکرده وعلاوه برای اینکه حضورشان موجب تأیید باطل نگردد در آنجا حضور نمی یابند . و از کاری که نارضایتی و یا کیفر الهی را به دنبال دارد ، دوری می کنند .

------------------

1-مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏7، ص: 283

-همان