سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

دعای حضرت مهدی علیه السلام (16)

در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است .

وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ

(خدایا) لطف و رحمت خویش را شامل مسلمانانی کن که از دنیا رفته اند

دعا برای اموات

  • جسم انسان پس از مرگ به مرور زمان در خاک می پوسد و از بین می رود ، ولی روحش از بین نرفته و در قالب دیگری مناسب با عالم جدیدی که به آن وارد می شود به حیات برزخی خود ادامه می دهد ، و بسته به اعتقادات و اعمالی که در دنیا داشته است ، یا در آرامش و راحتی و یا در رنج و ناراحتی به سر خواهد برد ، انسان گرچه ارتباط مادّیش با دنیا قطع شده است ولی از ثمره و نتیجه ی اعمالی که در دنیا انجام داده  ، بهره مند خواهند شد .


  • یکی از چیزهایی که اثرش پس از مرگ به اموات می رسد دعای خیر برای آنها است و همانگونه که دعای زندگان در حق یکدیگر اثر دارد دعای زندگان نیز در حق مردگان مؤثر خواهد بود ، و حتی می توان گفت نیاز اموات به دعا بیشتر است چون دست آنان از دنیا کوتاه و به دعا و خیراتی که برای آنان انجام می شود ، محتاج تر خواهند بود ، و این موضوع از فروع اعتقاد به معاد و نظام جزا و پاداش در جهان آخرت می باشد .


  • البته باید توجه داشت همانگونه که انسان برای تمام اموات دعا می کند ، این دعا برای کسانی که نسبت نزدیکی با او داشته و از دنیا رفته اند اهمیت بیشتری دارد ، افرادی چون: پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، استاد، معلم ، شاگرد، دوست و همسایه ، و انسان علاوه بر دعا کردن می تواند عبادتی را انجام دهد و ثواب آن را به اموات هدیه نماید .


  • هنگامیکه انسان برای اموات دعا می کند ، به نوعی ، مرگ و جهان آخرت را نیز برای انسان یاد آوری خواهد نمود ، و در حدّ خود بر افکار و اعمال انسان نیز تأثیر گذار خواهد بود ، دعا برای اموات می تواند پس از نماز یا در مساجد و زیارتگاه ها و یا با حضور در کنار قبور آنان باشد که آثار بیشتری را در برخواهد داشت .


خلاصه : دعا برای اموات از شئون اعتقاد به جهان آخرت و نظام جزا و پاداشی است که پس از مرگ وجود دارد ، دعا برای اموات به نوعی یاد آور مرگ و جهان آخرت و در حدّ خود تأثیر گذار بر رفتار و اعمال انسان نیز خواهد بود .


پرسش : مقصود از تقاضای رحمت برای اموات چیست ؟


پاسخ : تقاضای رحمت برای اموات می تواند اشاره به آمرزش گناهان آنان و یا رهایی آنان از دشواری ها ، عذاب و درد و رنجی باشد که بواسطه ی اعمالشان گریبانگیر آنان شده است . و یا اشاره به بالا رفتن مقام و درجه ی آنان در جهان دیگر باشد .