سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

    91-تشکیل خانواده چه رابطه ای با مسئولیت پذیری انسان دارد ؟

پاسخ:


  • اعطای عقل و اختیار از سوی خداوند به انسان ، موجب آن گردیده که تکالیف و وظایفی نیز برای او قرار داده شود ، و لازمه ی وظیفه مند بودن ، پذیرش مسئولیت در برابر کاری است که انسان به عهده گرفته است . هر چند قبول مسئولیت ، اختصاصی به تشکیل خانواده ندارد ، و پیش از ازدواج نیز ، تحقّق پیدا می کند ، ولی به موازات وظایفی که پس از تشکیل خانواده به عهده ی انسان می آید ، دایره ی مسئولیت های انسان نیز گسترش پیدا می کند .


  • اگر انسان به هر دلیلی ، پیش از ازدواج ، احساس مسئولیت لازم را در زندگی نداشته باشد ، ولی پس از ازدواج ، چون شریکی در زندگی پیدا نموده است ، لازم است ، به مسئولیت هایی را که در برابر او پیدا نموده ، پایبند باشد ، لذا می توان گفت ازدواج و تشکیل خانواده ، انگیزه ی بیشتری برای مسئول بودن انسان ، در برابر همسر و خانواده ، را  متوجّه انسان می کند .


  • هر چند ، اگر انسانی پیش از ازدواج ، فرد مسئولیت پذیری نباشد ،  این احتمال که پس از ازدواج نیز ، چنین باشد ، وجود دارد ، لذا کسانی که قصد ازدواج را دارند ، شایسته است که به میزان مسئولیت پذیری ، فرد مورد نظر ، اطمینان پیدا کنند ، تا بعد از ورود در زندگی مشترک ، مشکلی از این جهت ، متوجّه آنان نگردد .