سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

امام علی علیه السلام

از نادان بریدن برابر پیوستن با فرد دانا است

وَ قَطِیعَةُ الْجَاهِلِ تَعْدِلُ صِلَةَ الْعَاقِل

نهج البلاغه

  • انسان در روابط اجتماعی خود با دیگران ، هم از آنان تاثیر می پذیرد ، هم بر آنان تاثیر می گذارد ، آنچه در این میان اهمیت دارد تاثیر گذاری وتاثیر پذیری مثبت وسازنده است بنابراین اگر روابط اجتماعی او با دیگران تاثیر منفی وناشایست بر جای گذارد ، لازم است از این رابطه فاصله بگیرد .
  • اگر در ارتباط با دیگران با فردِ نادانی روبرو گردیم که رفتار وگفتارِ نسنجیده ای دارد و بواسطه ی همراهی با او خسارت مادی یا معنوی به انسان میرسد ، در مرحله ی نخست وظیفه ی ارشاد وراهنمایی او را خواهیم داشت واگر این ارشاد در او تاثیری نداشت لازم است در رابطه ی خود با چنین شخصی تجدید نظر کند .
  • هنگامیکه انسان خود را از ضررهای معاشرت با افراد نادان ، رها نمود ، گویا با فرد عاقلی معاشرت کرده که سود ومنفعتی از جانب او به انسان میرسد ، واگربه فرض، سودی هم به انسان نرسد ، لا اقل انسان زیانی نکرده است .

پرسش : چرا قطعِ رابطه با افراد نادان ، برابرِ پیوستن با افراد عاقل است ؟

پاسخ : زیرا همراهی با افراد نادان موجب خسارت مادی یا معنوی برای انسان است ، هنگامیکه انسان با قطع رابطه ، جلوی ضرر را بگیرد ، گویا به افراد دانایی پیوسته که از همراهی با آنان ، سودی نصیب او شده و اگر سودی هم در میان نبود ، لا اقل زیانی هم نکرده است .