سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 44-قرآن کریم چه توصیه ای به فرزندان برای دوران سالمندیِ والدین دارد ؟

پاسخ :

  • قرآن کریم بطور کلی دوران سالمندی را دوران ضعف و ناتوانی می داند ، دورانی که انسان به تدریج قوای جسمی خود را از دست می دهد و چه بسا دچار ضعف عقلانی نیز بشود و بسیاری از چیزهایی را که می دانسته از یاد ببرد و به نوعی به دوران کودکی خویش بازگشت می کند که نیاز به مراقبت و محافظت بیشتری دارد ، در سوره ی یس آیه 68 خداوند می فرماید : وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَ فَلا یَعْقِلُونَ : و به هر کس عمر طولانی دهیم در آفرینش او را واژگونه می کنیم ( قوت او به ضعف تبدیل می شود) آیا پس اندیشه نمی کنید ؟! امّا در رابطه با والدین که زحمات زیادی را برای فرزندان خویش کشیده اند و به سن پیری رسیده اند ، قرآن توصیه ای خاصی در سوره ی اسراء آیه 23 دارد و می فرماید : ...إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریماً : هر گاه  نزد تو یکی از والدین یا هر دو به سن پیری رسیدند ( مراقب رفتارت با آنان باش ) پس هیچ کلمه انزجار آمیزی هر چند کوچک به آنان مگو ، آن را با پرخاش کردن از خویش طرد مکن ، و با آنان به شایستگی و نرمی سخن بگو .

و بنا به فرمایش امام سجاد علیه السلام در دعای 24 صحیفه سجادیه :

  • خداوندا، صدایم را در محضر آنان ملایم کن، و گفتارم را بر آنان خوشایند فرما، و خویم را نسبت به آنان نرم کن، و قلبم را بر آنها مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوشرفتار و دلسوز قرار ده (1)

در ادامه خداوند در سوره ی اسراء آیه 24 در مورد نیکی به پدر و مادر می فرماید : وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی‏ صَغیراً : و بال تواضع و فروتنی خویش را از روی رحمت و مهربانی برای پدر و مادر بگستران و ( واز خداوند بخواه ) و بگو ، پروردگارا ! به آن دو رحم کن ، آنگونه که ( با زحمت ) مرا از دوران کودکی تربیت نمودند .

امام سجاد علیه السلام  در این باره می فرمایند :

  • خداوندا به آنها به پاس تربیت من جزاى نیکو عنایت فرما و در مقابل آنکه مرا گرامى داشتند جزاى خیر عطا فرما، و هر رنجى را در کودکى نسبت به من تحمل کرده ‏اند در حق ایشان منظور کن.
  • خداوندا اگر از جانب من آزارى به آنان رسیده یا از من کار ناخوشایندى دیده ‏اند یا حقى از آنان بوسیله من از بین رفته همه را موجب پاک شدن آنان از گناهانشان‏
  • و مایه رفعت مقامشان و افزونى حسناتشان قرار ده، اى که بدیها را با چندین برابر به خوبى تبدیل مى ‏کنى . (2)

-----------------------

1-دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه ( ترجمه غرویان)

2- همان