سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر

 

دعای حضرت مهدی علیه السلام (25)

در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است .

وَ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّیرَةِ

خدایا به عموم مردم (توفیق) رفتار منصفانه و (انجام رفتار و ) روش نیکو ( در زندگی را) عنایت فرما

رفتار منصفانه

  • در فراز قبل در باره حاکمان و مدیران جامعه سخن به میان آمد ، و در این فراز در باره عموم مردمی که در یک جامعه زندگی می کنند ، سخن به میان آمده است ، گرچه همواره نوع رفتاری که حاکمان جامعه با مردم خود دارند در مناسبات بین فردی مردم تأثیر گذار است ، امّا در عین حال از نوع رفتاری که مردم با یکدیگر دارند و تأثیری که این رفتار در فضای اجتماعی دارد نیز نباید غفلت نمود .


  • اگر محیطی اجتماعی را تصوّر نماییم که همه در صدد ، ستم به یکدیگر و ظلم و اجحاف به هم باشند ، فضای اجتماعی آن جامعه ، فضایی ناامن و ناآرام و شاهد قدرت نمایی افراد زورگو و فرصت طلب می باشیم و حق و عدالت در آن جامعه جایگاهی نخواهد داشت ، لذا در این فراز ، برای عموم مردم از خداوند رفتاری منصفانه ، و از روی حق و عدالت و سبک رفتاری نیکویی با یکدیگر ، درخواست شده است .


  • امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند : (به مردم) نیکی کن تا به تو نیکی شود ، (به مردم) رحم کن تا به تو رحم شود ، (با مردم) به خیر و خوبی سخن بگو ، تا از تو به خیر و خوبی یاد شود ، با خویشاوندان خود ، ارتباط داشته باش(صله رحم) تا خداوند بر عمر تو بیفزاید (1) ، این حدیث شریف حاکی از آن است که افراد جامعه در مناسبات فردی و اجتماعی خود با یکدیگر به هر صورت رفتار نمایند ، باز خورد آن نیز به همان صورت است ، اگر خوب رفتار کنند ، خوبی خواهند دید و اگر بد رفتار کنند بدی خواهند دید .


خلاصه : همانگونه که حاکمان جامعه نسبت به مردمِ خود ، دارای وظایفی هستند ، مردم یک جامعه نیز نسبت به یکدیگر وظایفی دارند ، در این فراز از دعا از خداوند برای مردم داشتن انصاف و سبک رفتاری نیکو ، نسبت به یکدیگر ، درخواست شده تا درپرتو آن ، فضای همدلی و دوستی در جامعه حاکم گردد .


پرسش : آیا همیشه پاسخ نیکی به مردم ، نیکی خواهد بود ؟


پاسخ : ممکن است در مواردی انسان به کسی نیکی کند ، و طرف مقابل جواب نیکی او را به بدی دهد ، ولی غالباً چنین نیست ، بنابراین تجربه اجتماعی ثابت کرده که در غالب موارد اگر انسان با دیگران رفتار خوبی داشته باشد ، معمولاً پاسخ خوبی دریافت می کند .

---------------------

    1-أَحْسِنْ یُحْسَنْ إِلَیْکَ ارْحَمْ تُرْحَمْ قُلْ خَیْراً تُذْکَرْ بِخَیْرٍ صِلْ رَحِمَکَ یَزِدِ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ(بحارالأنوار   ج  71  ص   100    باب-3)