سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته های معنوی

نظر



دعای حضرت مهدی علیه السلام (24)

در کتاب های دعا ، نیایشی کوتاه از حضرت مهدی علیه السلام نقل شده که دارای مضامین اخلاقی برای اصناف و گروه های مختلف است ، که در اینجا برای آشنایی با این دعا ، به اختصار ، توضیحاتی در مورد فرازهای آن ذکر شده است .

وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ

خدایا به فرمانروایان عدالت و مهربانی (نسبت به مردم را) عنایت فرما 

حکومت و عدالت

  • حاکمان و فرمانروایان در هر سطحی از مسئولیت اجتماعی ، نقش مهم و تأثیر گذاری در مدیریت مردم و جامعه را به عهده دارند ، و نتیجه ی تصمیم گیری آنان در زندگی و رفتار مردم ظهور پیدا می کند ، تصمیم های درست آنان می تواند باری را از دوش مردم بردارد ، و تصمیم گیری های نادرست آنان ، زندگی کردن را برای مردم سخت و دشوار گرداند .


  • اولین درخواستی که در اینجا برای حاکمان شده ، موضوع عدالت است ، امروزه عدالت مصادیق گسترده ای پیدا کرده که در گذشته زمینه ی آن مانند امروز فراهم نبوده است ، عدالت در اینجا بیشتر جنبه ی اجتماعی داشته و شامل تمام زمینه های اقتصادی ، فرهنگی ، بهداشتی ، شغلی ، علمی ، و بهره مندی از تمام امکانات و مزایای مادی و معنوی در جامعه می گردد ، این عدالت به گونه ای باید باشد که عموم مردم از مزایای اجتماعی بطور شایسته بهره مند شده و گروهی در محرومیت و اقلیتی در رفاه نباشند .


  • دوّمین چیزی که در اینجا برای فرمانروایان در خواست شده ، موضوع مهربانی و دلسوزی حاکمان است ، اگر فرمانروایان مردم خویش را دوست داشته و به آنان عشق بورزند و درد آنان درد خود باشد و رنج آنان رنج خویش باشد در این صورت است که از ستم کردن به آنان دوری خواهند نمود ، امّا اگر از عواطف انسانی آنگونه که شایسته است بهره مند نباشند و از درد و رنج مردم آگاه و با خبر نبوده ، آنوقت است که بر اجرای عدالت نیز آنگونه که باید اهتمام نخواهند ورزید .


خلاصه : در این فراز برای فرمانروایان درخواست عدالت ورزی و دلسوزی نسبت به مردم شده است ، عدالت یک برنامه عملی و اجرایی در حوزه ی فرمانروایی ، و دلسوزی ، یک امر عاطفی و انسانی است که زمینه ساز عدالت ورزی و پرهیز از ظلم و ستم به مردم خواهد شد .


پرسش : مقصود از درخواست عدالت و دلسوزی برای حاکمان چیست ؟


پاسخ : در خواست این دو موضوع از خداوند ، ضمن اینکه یک دعا می باشد و در صورت صلاحدید خداوند به اجابت خواهد رسید ، نوعی الگو و آرمان برای پیروی فرمانروایان از آن نیز به شمار می آید .